5 tips voor B&B-eigenaren; hoe ga je om met stijgende kosten

Auteur: Jorine de Bruin
5 tips voor B&B-eigenaren; hoe ga je om met stijgende kosten

In een tijd waarin alles in een rap tempo duurder wordt, loop je als eigenaar van een B&B ook aan tegen stijgende kosten. Bereken je deze kosten direct door aan je gasten of is er een andere manier om deze kosten te drukken?

Door alles wat er op dit moment in de wereld speelt wordt alles duurder. Je betaalt meer voor de inkoop van bijvoorbeeld het ontbijt, de koffie, thee en toiletartikelen. Dat komt door de stijgende transportkosten en de inflatie. Vanwege de huidige omstandigheden zijn de grondstoffen, brandstof en energieprijzen een stuk hoger. Hieronder neem ik je mee in een aantal tips om te besparen op de hogere kosten en het genereren van extra omzet.


Prijzen verhogen of kosten besparen?


Natuurlijk kun je voor je toekomstige gasten je tarieven verhogen, maar hoe kun je de stijgende kosten nog enigszins doorberekenen aan de gasten die al een half jaar geleden geboekt hebben? Je kunt deze gasten natuurlijk niet ineens een hogere rekening sturen omdat het voor jou anders niet meer rendabel is. Je zult deze kosten dus op een andere manier moeten terug verdienen.

1 Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Ga langs bij lokale ondernemers. Welke producten bieden zij aan? Maak prijsafspraken voor de afname van verse broodjes, seizoens- en streekproducten. Doordat deze producten niet de halve wereld over hoeven te reizen zijn ze vaak goedkoper en het zijn producten met een verhaal. Gasten zijn dol op het verhaal achter een product en hiermee steun je ook nog eens lokale ondernemers. En hoe leuk is het als de verse eieren bij het ontbijt komen van de kippen van de buurman.

In het kader van verduurzaming en het tegengaan van voedselverspilling kun je de gasten een week voor aankomst een mail sturen met de vraag welke producten ze graag bij hun ontbijt willen. Op deze manier kun jij gerichter inkopen en hoef je geen producten weg te gooien omdat ze niet zijn genuttigd. Als je hierbij vermeld dat je dit doet om voedselverspilling tegen te gaan, zal geen gast dit als vervelend ervaren. En onthoud dat een goed ontbijt niet overdadig hoeft te zijn. Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.
Het is voor de gasten natuurlijk fijn als toiletartikelen zoals shampoo en zeep aanwezig zijn. Deze producten kun je prima in grotere flessen neerzetten in plaats van de mini-varianten die per stuk verpakt zijn. Voordeliger om in te kopen en ook nog eens beter voor het milieu.

2 Energie- en stookkosten

Besparen op je energiekosten is niet iets wat je direct in je portemonnee zult voelen maar wat op de langere termijn wel degelijk zijn vruchten af zal werpen. Informeer eens naar de mogelijkheid voor het plaatsen van zonnepanelen of bekijk de mogelijkheden voor het (extra) isoleren van de ruimtes. Plaats LED lampen met een sensor en waterbesparende kranen. Ook kun je best de verwarming een graadje lager zetten. Met een slimme thermostaat kun je van tevoren een programma instellen. Op deze manier staat de verwarming niet onnodig te loeien. Er worden natuurlijk veel wasjes gedraaid om alle gasten te voorzien van heerlijk schone handdoeken en fris beddengoed. Op veel wasmachines en drogers zit tegenwoordig een Eco-stand. Op deze manier bespaar je toch elk jaar tientallen euro’s.

3 Optimaliseren en digitaliseren

Een andere manier om je kosten te verlagen is door eens kritisch te kijken naar je administratie. Hoeveel tijd ben je kwijt aan het afhandelen van je reserveringen? Kun je dit proces optimaliseren in een eenvoudig(er) reserveringsprogramma of dingen uitbesteden (aan de Hoteljournalist bijvoorbeeld ;))? Als jij minder tijd kwijt bent aan het afhandelen van reserveringen houd je meer tijd over voor andere zaken, waarmee je dus indirect geld bespaart. Zou je gasten misschien ook op een andere manier kunnen bereiken? Speel eens met wisselende tarieven en verschillende voorwaarden. Is het echt nodig dat een gast de mogelijkheid heeft om 24 uur van tevoren nog te kunnen annuleren?

4 Marketing en social media

Ook op je marketingbudget kun je flink besparen. Door zelf actief te zijn op social media kun je al veel gratis reclame maken voor je B&B. Op internet kun je veel informatie vinden over hoe je beter wordt in online marketing. Zijn je gasten tevreden? Vraag ze om een review. Ook zullen zij hun positieve ervaring weer doorvertellen aan anderen.

5 Upsell

Bovenstaande punten zijn manieren om te besparen op de hoge kosten. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je gasten die een tijd geleden al geboekt hebben toch nog meer geld uitgeven tijdens hun verblijf? Upsell is hiervoor een goede manier. Je kunt in dezelfde mail waar je vraagt naar de ontbijtwensen de mogelijkheid aanbieden om extra’s bij te verkopen. Stel een aantal pakketten samen waar een marge op zit.

Maak bijvoorbeeld een deal met de lokale fietsverhuur, stel een leuke picknickmand samen voor onderweg en bundel een aantal mooie fietsroutes. Voeg hier nog een entreekaartje aan toe voor een interessante toeristische trekpleister en je pakket is compleet. Met de fietsverhuur en toeristische trekpleister kun je vaak goede prijsafspraken maken.

Met bovenstaande tips heb ik je een eindje op weg geholpen om in deze dure tijden te kunnen besparen op de hoge kosten. Het is belangrijk dat je je kwaliteitsniveau en de gastbeleving hoog houdt. Bespaar op zaken die de gast niet tot nauwelijks zal merken. Al deze bespaarde euro’s tellen bij elkaar toch flink op.

Met gastvrije groet,
Jorine | Hoteljournalist

Overig nieuws