Column Sander Allegro: Hotello 3.0

25 december 2015 | Sander Allegro
Column Sander Allegro: Hotello 3.0<

Algoritmes, regressieanalyse, data mining; het kennisgebied waar de moderne hotelmanager mee te maken heeft, is de afgelopen jaren flink meer de exacte kant opgeschoven. Het is duidelijk dat het leiden van een onderneming en zeker ook het leiden van een hotel, vraagt om een heel breed kennisgebied. Opvallend daarbij is dat van managers meer exacte kennis wordt gevraagd. De hele bedrijfsvoering wordt steeds meer gedreven door data. Het succes van een bedrijf hangt meer af van de mate waarin slim en snel wordt geanalyseerd en de mate waarin die analyse wordt omgezet naar praktisch handelen.

Met dat omzetten naar praktisch handelen hebben de meeste hotelmanagers geen problemen. Het is juist een kenmerk van de hotello om snel en praktisch te handelen. De uitdaging zit hem in het eerste deel van het proces: het werken met data en het maken van de juiste analyse. In de klassieke benadering van kennis wordt een drietal gebieden onderscheiden: de alfa-, bèta- en gammawetenschappen. Deze indeling stamt uit de 19e eeuw en heeft wortels in de universitaire wereld. In grote lijnen wordt er bij deze indeling vanuit gegaan dat alfawetenschappen zich bezighouden met de producten van menselijk handelen, bètawetenschappen zich bezighouden met de niet-menselijke natuur en gammawetenschappen zich richt op het menselijk handelen.

Deze voor wetenschappen ontwikkelde indeling is uiteindelijk ‘overgeslagen’ op mensen. De klassieke ‘Alfa’ is een talenstudent, met een ‘Bèta’ bedoelen we iemand met een voorkeur voor wiskunde en natuurwetenschappen, vaak van het type ‘nerd’, en het ‘Gamma’-type zit er een beetje tussenin. Onder hotello’s vind je een oververtegenwoordiging van de Alfa- en de Gamma-typen; de echte Bèta’s zijn sterk ondervertegenwoordigd. Een product van jarenlange selectie op basis van attitude en sociale vaardigheden.

En daar zit wel een potentieel probleem. De steeds belangrijker wordende analytische vaardigheden vragen om een nieuw type hotello. Waar de klassieke hotello sterke sociale vaardigheden combineert met een commerciële doenermentaliteit, zal de nieuwe hotello ook analytisch zijn mannetje moeten staan. Hoog tijd voor de hotello 3.0, die commercieel handelt, sociaal vaardig is en analytisch denkt. Een beetje meer nerd dus eigenlijk.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Coronavirus: checklist en veelgestelde ondernemersvragen. Wie betaalt de rekening?

Het coronavirus komt steeds dichterbij, maar wat is de impact op de logiesverstrekkers in ons land? Het RIVM en KHN hebben de meest gestelde vragen en antwoorden over het coronavirus op een rij gezet, waarbij ook wordt gekeken naar de impact van de verspreiding van het virus op jouw onderneming. We ...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Achtergronden
Dit kost een overnachting tijdens carnaval

Het grootste feest van het jaar in het zuiden komt er weer aan. Dat betekent carnavalskleding scoren, kaarten kopen voor de plaatselijke kroeg of natuurlijk buiten genieten van de muziek met een biertje. Maar wat als je nou in de stad zou willen overnachten? Ben je dan duurder uit dan normaal? HomeT...

Toerisme
Bijna de helft van de Nederlanders gaat voor all-inclusive deze voorjaarsvakantie

Het aantal Nederlanders dat dit voorjaar voor een all inclusive-vakantie kiest, is gestegen: 48% van de vakantiegangers verkiest dit verzorgingstype boven logies en ontbijt (24%). In 2019 was dat nog 43% van de Nederlanders, blijkt uit cijfers van dé VakantieDiscounter. Ook hotels zijn n&o...

OTA's Tech
Europese reisbedrijven dienen klacht in tegen Google

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Wet- en regelgeving Internationaal
Brexit: wat reizigers moeten weten

Sinds het Verenigd Koninkrijk op 31 januari officieel de EU heeft verlaten, krijgt BCD Travel heel wat vragen over wat Brexit nu precies betekent voor zakenreizigers. Tot eind 2020 zal er niet veel veranderen en blijven de huidige regels voor handel, reizen en zakendoen gelden. Tijdens een overga...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: