De overlevingskracht van Hotel Steeds aan Zee

25 juni 2020 | David Bakker
De overlevingskracht van Hotel Steeds aan Zee<

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Lees hier de andere interviews.

De gemoedelijke kuststrook van Zeeuws-Vlaanderen wordt verlaten en maakt plaats voor het polderlandschap van de Zeeuwse provincie. Via de Westerscheldetunnel en de indrukwekkende Deltawerken doemt de rook van Rotterdam al op. De havens blijven druk.

Vrachtwagens met volgeladen containers haasten zich over de ring rondom Rotterdam. Alsof de crisis niet bestaat. De reis vervolgt zich naar Katwijk, waar het af en toe lijkt alsof de tijd heeft stilgestaan. In het dorp aan de Noordzeekust omarmt het vissersverleden het huidige toerisme. Het zijn vette jaren geweest voor de hotellerie in en rondom het kustdorp.

Hotel Steeds aan Zee, gerund door moeder Marian Krijgsman en dochter Josine Heijnen, is dankzij slim en creatief ondernemerschap de afgelopen vijftien jaar flink gegroeid. Een ‘normaal’ familiehotel is Steeds aan Zee dan ook niet. In het VVV-kantoor van het dorp huist de receptie, maar verdeeld door het dorp biedt Hotel Steeds aan Zee voor ieder type gast een kamer op maat. “Van short-stay, en Bed&Breakfast tot luxe suites”, vertelt Marian in het VVV-kantoor van Katwijk. “We gaan nu ons vijftiende seizoen in. We hebben de afgelopen twee jaar een bezettingsgraad van ongeveer 70 procent gehad. Dat is vrij hoog voor een op leisure gericht seizoensgebonden hotel. Stap voor stap zijn we gegroeid en hebben we kansen gegrepen die zich aandienden.”

Bouwval

Ondernemend dus. Marian en Josine denken in kansen en mogelijkheden. “We zijn begonnen met de B&B en studio’s. Toen deed zich de kans voor om een oude slagerij met winkel en woonhuis te kopen. Het was een bouwval, maar je kijkt daar doorheen. We hebben daar flink verbouwd en acht appartementen gerealiseerd. Die verhuren we voornamelijk aan grote gezinnen en families. Zo heeft iedereen zijn eigen appartement, maar ben je toch bij elkaar”, vult Josine aan.

Vijf jaar geleden kwam daar een boetiekhotel in het centrum met zestien hotelsuites bij. Op een steenworp afstand van elkaar heeft Hotel Steeds aan Zee een gevarieerd aanbod. Eén onderdeel binnen de hotellerie ontbrak nog. Het F&B-aanbod bestond uit een ontbijtrestaurant in de B&B. “Met wind in de zeilen en voldoende cashflow en vertrouwen in de toekomst hebben we een pand aangekocht waar we een all-day F&B-concept neer gaan zetten. Op het moment dat we alles eruit hadden gesloopt, was daar de coronacrisis”, vertelt Marian.

Omwille van de groeiende vraag en gezond ondernemerschap werd het pand schuin aan de overkant van de receptie aangekocht. “We hebben nu heel traditioneel van half acht tot half elf ontbijtbuffet. We willen ook naar extended breakfast. We merken dat daar meer vraag naar is, om op een later tijdstip nog te kunnen ontbijten of a la carte te kiezen voor een croissant en een kop koffie. Ook wordt de ontbijtruimte in de B&B te klein.” Het voormalig café schuin aan de overkant biedt de meest ideale oplossing. Josine vult aan: “Het pand is ongeveer honderd vierkante meter en willen we inrichten voor ontbijt, lunch, borrel en diner. Niet alleen voor hotelgasten, iedereen is welkom. Deze straat is een doorgangsweg richting het strand. We zitten in het zicht. In het restaurant willen we niet te veel mensen in een keer kwijt, en met het oog op de anderhalvemetereconomie is dat voor nu ook realiteit. Tijdens gesprekken met de architecten kwamen zij uit op ongeveer zestig couverts, maar wij streven naar ongeveer veertig. Een ‘Petit Grand Café’ waar alle gerechten de hele dag door besteld kunnen worden, met een kleine kaart.”

Spanningsveld

Ondanks jarenlang gezonde bedrijfsvoering was het voor Steeds aan Zee niet gemakkelijk om de financiering rond te krijgen. Een private investeerder zorgde uiteindelijk voor het groene sein. “Dat is een trend die we al langer in de horeca zien. Veel eigen geld meebrengen. Dat vind ik geen probleem, maar én de verbouwing én het onroerend goed uit eigen zak betalen ging niet. Ik wilde de verbouwing zelf betalen en het onroerend goed laten financieren. Dat is niet gelukt. Gelukkig heb ik een investeerder kunnen vinden. Vervolgens reserveer je een bedrag voor de verbouwing. Door de coronacrisis valt een groot deel van mijn cashflow weg. Ik had plannen om ook de studio’s boven het aangekochte pand te verbouwen voor de toeristische verhuur. Die investering doe ik nu even niet. Het verbouwen van het restaurant gaat wel door. Die beslissing nemen heeft wel even geduurd en een hoop rekenwerk is daaraan vooraf gegaan. Ik vind deze periode nog enger dan toen ik veertien jaar geleden begon.”

Onzekere tijden voor de hotellerie. Door verstandig te ondernemen hebben Marian en Josine de afgelopen jaren hun onderneming stapsgewijs zien groeien. Deze crisis zal volgens Marian het toeristische veld doen veranderen. “Ik ben ervan overtuigd dat de mensen de hotels zullen blijven opzoeken, maar nog meer mensen zullen extra gaan letten op de hygiëne. Daar kan je je als hotel nu mee onderscheiden. Er zullen meer vakanties in eigen land geboekt gaan worden. Zeventig tot tachtig procent van onze bezoekers komt uit Duitsland. Er is daar veel angst en ook dat zullen wij gaan voelen.”

Dappere Duitsers

Op een paar dappere Duitsers na verwachten Josine en Marian niet dat de Oosterburen hun vakantie aan de Noordzeekust zullen boeken. “Deze zomer in elk geval nog niet. Het vizier zal op de Nederlandse leisuregast moeten”, voorziet Josine. Wij krijgen veel Nederlandse boekingen binnen voor de musical Soldaat van Oranje. Theater Hangaar, waar de musical wordt opgevoerd, ligt in de achtertuin van Katwijk. Ook het theater heeft de deuren vanwege maatregelen tijden moeten sluiten.”

De ‘coronaperiode’ gebruiken Marian en Josine om de verbouwing van het restaurant door te zetten, schilderwerk te realiseren en groot onderhoud toe te passen. Stilzitten is geen optie. In het pand waar zich de luxe suites bevinden wordt druk geschilderd en gerenoveerd. “We weten niet hoe de aankomende periode er precies uit gaat zien, maar als we weer vol kunnen draaien willen we daar volledig klaar voor zijn. We grijpen deze stille weken aan om klussen te doen, waar we normaal gesproken niet snel aan toekomen”, vertelt Marian.

Het F&B-aanbod wordt in coronatijd uitgebreid met ontbijtservice aan de kamer. “Dat deden we al als gasten dat wilden, maar daar zullen we nu extra tijd en energie in moeten stoppen. Het voordeel is dat we dat logistiek al opgezet hadden en nu dus alleen hoeven op te schalen”, voorziet Josine. “Het ontbijt zullen we anders in moeten gaan delen: minder tafels en stoelen in de ruimte en het werken in shifts. Anders is het niet te doen.”

“Gooi- en smijteconomie”

Het moeilijke aan de komende periode zijn de calculaties. Berekeningen maken op onzekere tijden zorgt bij veel ondernemers voor hoofdpijn en stress. “Als je beslissingen neemt voor de toekomst ga je rekenen. Zoveel couverts, zo deel ik het in, zoveel mensen kan ik kwijt… Ik ben altijd van de voorzichtige calculaties en dat het dus een uitdagende periode gaat worden is een understatement”, kijkt Marian vooruit. “Misschien is het ergens wel goed”, vervolgt ze. “We hebben nu met z’n allen meer tijd om aan kwaliteitsverbetering te doen. Er was de laatste jaren sprake van een gooi- en smijteconomie. Er zijn ontzettend veel koffie- en broodjeszaken bijgekomen waar eigenlijk helemaal geen ruimte voor is. Hopelijk zorgt deze crisis voor een herwaardering voor de horeca vanuit de consument.”

Kijkend naar de nabije toekomst, hoe moeilijk nu ook, ziet Marian het voorjaar 2021 met vertrouwen tegemoet. “Ik denk wel dat De Keukenhof weer open mag en dat alles weer een beetje aantrekt, maar we zullen er veel harder voor moeten werken. We hebben de afgelopen jaren een bezetting van 70 procent gehad, dat zal ik dit jaar en misschien volgend jaar ook niet gaan redden. Zelfs break-even draaien wordt erg moeilijk. Dat zou voor het eerst in mijn hotelcarrière zijn”, is de sombere conclusie van Marian. Toch stralen Marian en Josine veerkracht en een frisse ondernemersgeest uit. Kansen zien in gedwongen situaties zorgt voor een creatieve insteek.

Vraag en aanbod

In Katwijk is de vraag naar hotelovernachtingen de afgelopen jaren flink gestegen, het aanbod groeide beperkt mee. Zonde, vinden moeder en dochter. “Katwijk heeft geen keten. Er was sprake om van het Rabobank-gebouw een hotel met 160 kamers te maken. Gesprekken met partijen om daar een hotel te beginnen hebben lange tijd gelopen. Uiteindelijk zijn het woningen geworden. Een aantal jaar geleden had ik misschien zelf nog de ambitie gehad om zo een groot project op te starten, nu voel ik daar wat minder voor, maar het blijft zonde om het potentieel niet te benutten”, verklaart Marian de hotelmarkt in haar dorp. “Verder zien we hier dat veel hotels moeite hebben met opvolging. Een tweede generatie wil het vaak nog wel doen, maar de derde generatie wil niet meer 24/7 beschikbaar zijn. Zo krimpt het hotelaanbod, terwijl de vraag groeit.”

Hoe die vraag zich de komende maanden gaat ontwikkelen, is nog de vraag. Uit onderzoek van NBTC-NIPO blijkt dat 1,8 miljoen Nederlanders deze zomer de vakantie in eigen land willen vieren. Er heerst een solidair gevoel bij de Nederlander richting de hotelier. Hopelijk stromen de boekingen weer binnen in Katwijk. Potentieel genoeg in elk geval. Marian en Josine hebben de coronaperiode gebruikt om plannen uit te voeren en groot onderhoud te organiseren. Er wordt niet stilgezeten in het vissersdorp. Ondernemen is vooruitzien en je moet er staan als het nodig is. Hotel Steeds aan Zee is klaar voor het ‘nieuwe normaal’. De nagenoeg lege boulevard wordt verlaten en het Noord-Hollandse Bergen is de volgende en laatste stop tijdens de Noordzeeroute.

Dit interview is onderdeel van het drieluik 'Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd' uit de F&B-sepcial van  Hospitality Management die in mei uitkwam. Lees volgende week het interview met Roel Oostrum (deel 3), executive chef van blooming hotel in Bergen. Lees hier deel 1, het interview met Syrco Bakker.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Columns
Column: Het komt wel goed

Wat is dat toch met mensen, dat ze menen dit te moeten zeggen als dingen tegen zitten? Ik zag het laatst ook weer in een serie die ik keek. Een hele heftige scene, er overleed iemand en op het moment dat de hele familie zat te snikken om het verlies, komt iemand met de opmerking:’ Het komt wel...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

KHN
KHN en overheid weer in gesprek

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat opnieuw in gesprek met de overheid om te praten over de geldende coronamaatregelen. Het kort geding dat de brancheorganisatie tegen de staat had aangespannen, met als inzet versoepeling van de maatregelen, wordt tot 8 augustus aangehouden. KHN en de overhei...

Hotel
Dit zijn de 10 potentieel meest vieze items op de hotelkamer

Uit onderzoek onder Britten wordt bedlinnen door 92% van hen beschouwd als een van de vuilste zaken die in de hotelkamer kan worden aangetroffen. 87% van de Britse hotelgasten zal het linnen voor gebruik dan ook controleren. Opmerkelijk detail: bijna de helft van de Britten zal 30 minuten lang hun ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: