Italiaanse producten onverminderd populair

4 januari 2019 | David Bakker
Italiaanse producten onverminderd populair<

De Italiaanse gastronomie is erg populair in Nederland; in de eerste 9 maanden van 2018 werd er voor 911 miljoen euro voedingsmiddelen uit Italië geïmporteerd wat een stijging betekent van 5,32% ten opzichte van vorig jaar. Voor Nederland is Italië een van de belangrijkste exportlanden met zo’n 1,75 miljard export in de eerste 9 maanden van 2018 (+ 3,93%)

Hoofdthema’s van de Expo dit jaar zijn het Mediterrane dieet, de regionale- en lokale keuken, druiven van hoge kwaliteit, extra virgin olijfolie en de bescherming van PDO en AOC-producten. Daarnaast is er een grote focus op biologische en biologisch-dynamische producten.

Bellavita Expo Amsterdam, de grootste ‘Made in Italy’ eet en drink beurs in de Benelux vindt voor het vierde jaar op rij plaats van 7 tot en met 9 januari. 150 standhouders zullen de beste en meest innovatieve Italiaanse producten tonen aan 70.000 lokale inkopers, distributeurs, chefs en andere leiders binnen de sector.

De Italiaanse gastronomie is erg populair in Nederland getuige de import van meer dan 911 miljoen euro in de eerste negen maanden van 2018; een toename van 5,32% ten opzichte van vorig jaar. Wat zijn de meest geïmporteerde producten? Fruit en groenten (225 miljoen euro), wijn en dranken (136 miljoen euro) en melk en eieren (131 miljoen euro). Italië is ook een belangrijk exportland voor Nederlandse producten. In de eerste 9 maanden van 2018 was de Nederlandse export naar Italië 1 miljard 746 miljoen euro wat een stijging betekent van 3,93% ten opzichte van 2017 (2017 totaal 2 miljard 229 miljoen) (cijfers CBS, 2018).

Hoofdthema's van de Bellavita Expo Amsterdam 2018 zijn het Mediterrane dieet, de regionale- en lokale keuken, druiven van hoge kwaliteit en extra vergin olijfolie, de bescherming van PDO (beschermde oorsprongsbenaming) en AOC (gecontroleerde naam van oorsprong) producten en hoe de echte Italiaanse smaak is te herkennen. Vegan kaas, bio-dynamische wijn, biologische- thee, -koffie en -bloem zijn slechts enkele van de groene innovaties die bij Bellavita Amsterdam zullen worden geïntroduceerd; veel exposanten zullen zich richten op deze biologische en biodynamische producten, een groeiende trend die zich in 2019 doorzet in zowel voedsel als dranken.

“We zijn verheugd om voor de vierde keer de smaak van de authentieke Italiaanse keuken naar Nederland te kunnen brengen” zegt Aldo Mazzocco, CEO van Bellavita. “Bellavita Expo is een belangrijk platform voor gastronomische professionals die op zoek zijn naar innovatieve producten die de aandacht van de consument zullen trekken en met hun authenticiteit kunnen zorgen voor vergroting van de omzet”.

Een panel van bekroonde chefs, sommeliers en experts neemt de bezoekers mee door het beste van het Italiaanse culinaire erfgoed tijdens de Food and Wine Academy.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Coronavirus: checklist en veelgestelde ondernemersvragen. Wie betaalt de rekening?

Het coronavirus komt steeds dichterbij, maar wat is de impact op de logiesverstrekkers in ons land? Het RIVM en KHN hebben de meest gestelde vragen en antwoorden over het coronavirus op een rij gezet, waarbij ook wordt gekeken naar de impact van de verspreiding van het virus op jouw onderneming. We ...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Achtergronden
Dit kost een overnachting tijdens carnaval

Het grootste feest van het jaar in het zuiden komt er weer aan. Dat betekent carnavalskleding scoren, kaarten kopen voor de plaatselijke kroeg of natuurlijk buiten genieten van de muziek met een biertje. Maar wat als je nou in de stad zou willen overnachten? Ben je dan duurder uit dan normaal? HomeT...

Toerisme
Bijna de helft van de Nederlanders gaat voor all-inclusive deze voorjaarsvakantie

Het aantal Nederlanders dat dit voorjaar voor een all inclusive-vakantie kiest, is gestegen: 48% van de vakantiegangers verkiest dit verzorgingstype boven logies en ontbijt (24%). In 2019 was dat nog 43% van de Nederlanders, blijkt uit cijfers van dé VakantieDiscounter. Ook hotels zijn n&o...

OTA's Tech
Europese reisbedrijven dienen klacht in tegen Google

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Wet- en regelgeving Internationaal
Brexit: wat reizigers moeten weten

Sinds het Verenigd Koninkrijk op 31 januari officieel de EU heeft verlaten, krijgt BCD Travel heel wat vragen over wat Brexit nu precies betekent voor zakenreizigers. Tot eind 2020 zal er niet veel veranderen en blijven de huidige regels voor handel, reizen en zakendoen gelden. Tijdens een overga...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: