Q-Point wint de Food Valley Award 2016

14 oktober 2016 | Jorien Slager
Q-Point wint de Food Valley Award 2016<

Gisteren is in het Congrescentrum Papendal in Arnhem de winnaar van de Food Valley Award 2016 bekendgemaakt. Q-Point heeft een aanpak ontwikkeld om voedselverspilling in de horeca- en gastvrijheidsbranche te verminderen, en is de trotse winnaar van deze prestigieuze prijs.

De jury is onder de indruk van deze innovatie, waarbij niet alleen door slimme koppeling van systemen en gegevens grote efficiëntie in werken kan worden behaald, maar waarmee ook een omslag in denken binnen de horeca in gang lijkt te zijn gezet. De ontwikkelde innovatieve aanpak is al positief ontvangen binnen de sector en lijkt uitstekend geschikt voor bredere toepassing. Een uniek initiatief met groot potentieel. Met recht een innovatie die bekroning met de Food Valley Award 2016 waard is.

In opdracht van Koninklijke Burgers’ Zoo is Q-Point in 2012 gestart met een project om de hoeveelheid  vermijdbare voedselverspilling in de restaurants te reduceren met 50%. Eerst is begonnen met onderzoek naar het consumptiegedrag van bezoekers. Daarna zijn de processen in de restaurants geoptimaliseerd, waardoor de voedselverspilling flink is teruggebracht. Tevens is er een voorspelprogramma ontwikkeld voor het aantal bezoekers. Het resulteert in een nieuwe manier van werken en denken in de restaurants en het resultaat overtreft alle verwachtingen. De restaurants in de dierentuin blijken hiermee 75 procent minder te verspillen en zij realiseren dezelfde omzet met bijna 30 procent minder inkopen. De Apenheul is bij het initiatief aangehaakt en meer bedrijven in de gastvrijheidsbranche hebben interesse getoond.

Q-Point is een zelfstandig internationaal werkend adviesbureau uit Wageningen dat advies geeft op gebied van project- en ketenmanagement, voedselveiligheids- en kwaliteitssystemen in de agri- en foodsector. Q-Point richt zich op alle schakels in de keten.

Food Valley Award

Food Valley NL vindt het belangrijk dat mensen die durven te innoveren gesteund worden. Daarom reikt Food Valley jaarlijks een prijs uit voor innovatie in de Nederlandse agri-, food-, feed- en hortisector. De jury heeft de inzendingen beoordeeld op mate van innovatie, economische haalbaarheid en samenwerking.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
Oproep KHN aan gemeenten: stop verhoging toeristenbelasting

Gemeenten leggen steeds vaker een hoge belasting op aan toeristen die komen overnachten. De opbrengst van gemeenten uit toeristenbelasting verdubbelde van 131 miljoen in 2009 naar 294 miljoen in 2019. Het gemiddelde tarief per overnachting steeg van 1,54 euro naar 2,70 euro. Deze verhogingen worden ...

Columns Blog
Column: zo belandde ik in Spanje als B&B-eigenaresse

In de Chinese astrologie ben ik een vuurpaard en dit paard galoppeert door het leven. Mijn avontuurlijke aard zorgt ervoor dat ik behoefte heb aan verandering en graag nieuwe uitdagingen aanga. Zo ging ik op een dag naar Spanje en regelmatig stellen mensen mij dan ook de vraag hoe ik daar terecht be...

Interview Longread
Zussen nemen hotel over: ''Stel je voor dat we deze kans gemist hadden''

‘Prins Stefan 2019’ staat op het bordje dat op de gevel prijkt. En pal voor de deur, op een leuk pleintje met een prachtig stadhuis, ligt pontificaal een reusachtige koningskroon. Die prins Stefan hoort uiteraard bij het carnaval - net als Hotel de Kroon. Iedereen die even rondkijkt in d...

Interview Longread
''Met een ‘nee’ tegen de ene gast, zeg je ‘ja’ tegen de ander''

Bij de start van Bed & Breakfast Dalauro in 2008 was niets hen teveel. Tegenwoordig reserveren Rob Kemmeren en Laura Lazzarini meer tijd voor hun twee puberzoons. Gasten kunnen daarom niet meer inchecken in het weekend, maar wie op vrijdagavond komt, wordt gefêteerd op een Italiaans driega...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Interview Interieur Longread
Zo hoort een hotelkamer er tegenwoordig uit te zien

De ‘tweede eerste indruk’ van het hotel krijgt de gast wanneer hij of zij de kamer binnenloopt. Die moet minstens zo goed zijn als de allereerste indruk, dus natuurlijk doet u er alles aan om de hotelkamer zo goed mogelijk te presenteren. Daarbij moet alles kloppen: het kleurgebruik, de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: