Reizigers kunnen niet zonder comfort van thuis

7 december 2016 | Thijs Jacobs

Het gezegde is 'zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens' en nieuw onderzoek laat zien dat reizigers zelfs op vakantie verlangen naar hun bekende omgeving en het gelukkigst zijn met een accommodatie – of dat nou een villa, appartement, B&B of hotel is – die voelt als thuis.

Uit het wereldwijde onderzoek in opdracht van Booking.com kwam naar boven dat ondanks dat de helft van de reizigers (48%) aangeeft gelukkig te worden van het proberen van nieuwe dingen en ervaringen op vakantie, de accommodatie op vakantie als thuis moet voelen (70%).

Het onderzoek, gedaan onder 17.000 respondenten uit 17 landen, laat zien dat voor veel reizigers 'het verblijven in een accommodatie die als thuis voelt' het geheim is voor gelukkig reizen. De gastheer en het overige personeel bezitten de sleutel tot dit geluk. Bijna twee derde (61%) van de ondervraagden geeft aan het leuk te vinden als de host ze meer als een vriend behandelt en dat een vriendelijke host een vakantie kan maken of kraken (66%).

Acht van de tien (78%) ondervraagden geeft zelfs aan dat een echt goede host die op de kleinste details let zoals zachte handdoeken, goed gevulde kasten en bijzondere lokale tips geeft over het gebied, iets is wat ze echt gelukkig maakt op vakantie. Reviews zijn essentieel in het boekingsproces en als iemand een geweldige host noemt, zijn reizigers eerder geneigd daar hun vakantie te boeken (63%).

Extreme maatregelen

Voor bijna driekwart (73%) is de behoefte aan elementen van thuis om zich thuis te kunnen voelen zo groot dat zij zelfs dingen van huis meenemen op vakantie, inclusief kaarsen, gelukspoppetjes en zelfs hun eigen beddengoed om ervoor te zorgen dat de accommodatie echt voelt als hun eigen toevluchtsoord.

Top 10 voorwerpen die van huis worden meegenomen door reizigers:

Handdoeken

26%

Zeep

24%

Fohn

19%

Eten / snacks

17%

Sigaretten

14%

Koffie

14%

Kussens

13%

Thee

12%

Wasmiddel

10%

Foto’s van dierbaren

9%

Bier / wijn

9%

Draagbaar strijkijzer

8%

Gelukspoppetje

8%

Bijna acht van de tien (76%) geeft aan dat het thuiskomen bij de accommodatie elke avond een vakantiemoment is wat ze gelukkig maakt. Terwijl het verkennen van een nieuwe bestemming zeker gepland is, is de voldoening van het hebben van een comfortabele plek om steeds weer terug te keren iets wat het geluksniveau maximaal houdt op vakantie.

Dat reizigers willen verblijven in een accommodatie die comfortabel is en net als thuis voelt, betekent niet dat ze willen bezuinigen. Meer dan de helft (52%) zegt zelfs dat de accommodatie elementen moet bevatten die zij in het dagelijks leven niet ervaren, en een op de tien (10%) accepteert niets anders dan 5 sterren luxe.

Het is niet verassend dat reizigers zoveel waarde hechten aan de accommodatie, aangezien acht van de tien (83%) aangeeft dat het zien van de accommodatie voor de eerste keer hun gelukkigste vakantiemoment is.

Top 10 belangrijkste voorzieningen bij de accommodatie volgens reizigers.

Een comfortabel bed

80%

Een pitoresk uitzicht

60%

Gratis wifi

52%

Lekkere verzorgingsproducten

39%

Zachte kussens

35%

Goed roomservice menu 

28%

Waterval douche

25%

Complementaire fles wijn bij aankomst

21%

Kleerhangers en kastruimte

17%

Stemmige verlichting 

13%

“We reizen om onze horizon te verbreden en nieuwe dingen te ervaren, maar reizigers willen ook herkenbaarheid op vakantie. Dat is wanneer het comfort van thuis, wat zich op veel manieren kan uiten, en een vriendelijk gezicht een rol gaan spelen. Het is voor iedereen anders wat een plek  als thuis kan laten voelen en daarom willen mensen een zo divers mogelijk aanbod om hun vakantie accommodatie uit te kiezen,” zegt David Mau, product director van  Booking.com.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com kondigt verbeterde BookingButton aan

Booking.com kondigt de wereldwijde lancering van de nieuwe en verbeterde BookingButton aan. De nieuwste versie van de stand-alone online booking engine van het bedrijf is ontwikkeld en uitgegeven door BookingSuite. Dit is een afdeling binnen Booking.com die gespecialiseerd is in software-oplossingen...

Achtergronden Internationaal
Hotelgasten werden in het geheim begluurd in dit hotel

Wel 1600 hotelgasten zijn begluurd door mensen die 45 dollar per maand betaalden om in realtime mee te kijken naar wat er op de bewuste hotelkamers van argeloze toeristen in Zuid-Korea gebeurde. In stopcontacten De camera's waren in het geheim geplaatst in de hotelkamers van het hotel. Ze ...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Interview Longread
Automatisering voor je B&B: geen dubbele boekingen meer

Een robot die het bed opmaakt is er nog niet, maar een programma dat dubbele boekingen voorkomt wel. Steeds meer bed & breakfasts schakelen over op een professioneel reserveringssysteem, die hun agenda up-to-date houdt. Maar is deze hotelsoftware wel rendabel voor kleine bedrijven? Vroeger we...

Advertorial
Let’s talk sleep! Stappenplan voor het juiste bed in uw Bed & Breakfast

Na een lange dag genieten van uw favoriete stad en een heerlijk etentje wandelt u terug naar uw Bed & Breakfast. Eenmaal in uw kamer aangekomen, kijkt u nog eens rond. Wat is het eigenlijk een mooie Bed & Breakfast! En na zo’n dag als deze ziet het bed er nog beter uit bij het inchecke...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: