Laten we eerlijk zijn: gastvrouw zijn is geweldig. Je ontmoet de leukste mensen, je mag zorgen, verrassen, verwennen… maar het is ook gewoon keihard werken. Gasten zien meestal de glimlach en het versgebakken broodje aan tafel, maar ze zien niet dat je om 06.30 uur al in de keuken stond of ’s avonds laat nog met een dweil in de weer was.
Een B&B voelt soms als een bedrijf dat altijd "aan" staat – en dan moet je als gastvrouw af en toe bewust op de "uit" knop durven drukken.
Niet alles hoeft perfect
Dit was – en is nog steeds – een groot leerproces. In het begin dacht ik dat ik alleen een goede gastvrouw was als alles smetteloos en Pinterest-perfect was. De bloemen op tafel precies in het midden, het bed zo strak dat je er een muntje op kon laten stuiteren, het ontbijt als een foto uit een kookboek.
Maar gaandeweg merkte ik: daar draait het helemaal niet om. Gasten onthouden vriendelijkheid, persoonlijke aandacht en een ontspannen sfeer. Een oprecht welkom maakt meer indruk dan een perfect gevouwen handdoek. Een praatje bij het ontbijt blijft langer hangen dan een bijzonder servet.
Een tevreden gast merkt het verschil echt niet tussen 150% perfect en 99% goed. Maar een gestreste en opgebrande gastvrouw? Die wordt wél opgemerkt. Dus heb ik geleerd om soms even iets te laten gaan. Om prioriteiten te stellen. En om te accepteren dat mijn B&B niet altijd een showroom is, maar een plek waar mensen zich thuis mogen voelen.
Grenzen stellen is óók gastvrij
Er was een tijd dat ik me schuldig voelde als ik ‘nee’ zei tegen een extra verzoek. Ik wilde het iedereen naar de zin maken, en dacht dat gastvrijheid betekende: altijd flexibel zijn. Maar inmiddels weet ik dat duidelijke grenzen juist bijdragen aan een prettige ervaring – voor mij én voor mijn gasten.
Dus ja, inchecken kan bij mij tussen 15.00 en 17.00 uur. Kom je later? Geen probleem, maar dan hangt de sleutel waarschijnlijk in het sleutelkastje en zie ik je de volgende ochtend. Dat is niet onvriendelijk, dat is helderheid. En nee, ik serveer geen ontbijt om 5:30 uur – ook al moet je vroeg op pad. Dan geef ik je met liefde een ontbijtpakketje mee, maar ik ga niet om 04:45 de keuken in.
Grenzen zorgen ervoor dat ik ook energie overhoud voor de momenten die ertoe doen: een fijn gesprek aan de ontbijttafel, een persoonlijk kaartje bij vertrek, of gewoon met aandacht mijn werk kunnen doen.
Conclusie
Ik hou van mijn B&B. Van de verhalen aan tafel, de stille ochtenden als alle gasten nog slapen, en van gasten die zich écht welkom voelen. Maar ik hou er nóg meer van als ik ook een beetje van mezelf blijf houden. Want een ontspannen gastvrouw zorgt voor ontspannen gasten. En dat is – uiteindelijk – precies wat we allemaal willen.
Lieve groet,
Meer lezen? Lees hier alle blogs van Nienke terug!
Blijf op de hoogte!Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.