In de wereld van gastvrijheid staat één ding voorop: je wilt dat je gasten zich welkom voelen. Knusse kamers, een warm onthaal en een heerlijk ontbijt. Maar eerlijk is eerlijk, van alleen een overnachting kun je de hypotheek meestal niet betalen. Hier komt het magische woord om de hoek kijken: upsell. En nee, dat betekent niet dat je je gasten moet uitwringen als een spons. Het betekent simpelweg dat je je gasten iets extra’s biedt wat hún verblijf leuker maakt - en jouw portemonnee een stukje gevulder.
Ik zal het even voor je schetsen. Denk aan Ans, gastvrouw van een sfeervolle B&B in Zeeland. Ans heeft een nieuwe gewoonte: zodra gasten hun koffers hebben neergezet, haalt ze haar ‘speciale mandje’ tevoorschijn. “Mag ik jullie alvast een kleine selectie laten zien van onze huisgemaakte lekkernijen? Dit appeltaartje, vanmorgen vers gebakken door mijn buurvrouw, serveren we samen met een lokaal likeurtje op het terras. Slechts €7,50 voor dit Zeeuwse geluksmomentje.”
De gasten bestellen prompt twee van die ‘Zeeuwse geluksmomentjes’. Gastvrouw Ans zegt altijd: “Ik verkoop geen kamers, ik verkoop herinneringen.” En zo is het precies.
Opdringerig
Upsell is geen opdringerigheid, het is gastvrijheid 2.0. Het is slim inspelen op de behoefte van je gasten. Want eerlijk… wie wil er nou géén late check-out als je weet dat het de volgende ochtend regent? Of welke gasten hebben nu geen behoefte aan een heerlijke borrelplank na een lange fietsdag?
Door extra opties aan te bieden:
- Verdien je méér aan dezelfde kamer;
- Bied je je gasten een rijkere ervaring;
- Val je op tussen de massa;
- Kun je lokale samenwerkingen opzetten, bijvoorbeeld met streekproducten.
En - misschien het leukste - voel je je weer even ondernemer in plaats van alleen maar gastvrouw, kok, schoonmaker én conciërge tegelijkertijd.
Dus de volgende keer dat je een gast verwelkomt, channel je je innerlijke Ans. Je zet die glimlach op, pakt je ‘mandje’ en biedt je gasten iets extra’s aan. Ze zullen je dankbaar zijn - en jij jezelf ook.
Jorine de Bruin helpt met haar bedrijf Hoteljournalist gastenverblijfeigenaren aan meer vrije tijd en minder afhankelijkheid van boekingssites. Meer over haar werkzaamheden, reviews, eigen keurmerk, online leeromgeving en podcast over gastvrijheid vind je op haar website. ‘Verras de gast voordat hij jou verrast!’
Blijf op de hoogte!
Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.