“Niemand klaagt over ons plantaardige ontbijt”

20 december 2019 | José Mast

Je moet het maar durven: een volledige vegan Bed & Breakfast. Voor de diervriendelijke ondernemers Michel en Selma was een compromis niet denkbaar. Dat betekent veganistische kaas bij het ontbijt, sojamelk in de koffie en katoenen dekbedden in plaats van dons. Tot hun eigen verrassing zat hun Villa la Vida in Egmond aan Zee meteen vanaf de start in 2017 vol.

Het merendeel van de gasten komt niet eens voor de visie van Villa la Vida, waarin voor dieren als product geen plaats is. Michel schat het aandeel veganistische gasten op 5 procent. De rest kiest op andere gronden en weet vaak niet eens dat ze bij Villa la Vida geen eitje bij het ontbijt hoeven te verwachten. “De meeste gasten komen via Booking.com. Daar staat in één zinnetje dat het vegan ontbijt op de kamer wordt geserveerd. Maar de meesten lezen dat nauwelijks. Ze zijn verrast dat ze het ontbijt op hun kamer krijgen én dat het vegan is,” vertelt Michel.

Het grootste compliment voor ontbijtkok Selma is dat zelfs deze gasten niets te klagen hebben. Ze genieten van bananenbrood en granolamuffins met sojakwark en banaan, gerechtjes die ze vaak niet eerder hebben geproefd. “De tosti vegan ham-kaas is erg populair. En de salade Caprese met vegan feta,” vult Selma aan. “Als gasten die best een eitje hadden gewild toch heel lekker hebben ontbeten, dan is onze missie geslaagd. Maar we staan echt niet bij ieder ontbijt te vertellen hoe slecht vlees is, hoor! We hebben een koelkastje op de gang. Daarin mogen gasten alle voedingsmiddelen bewaren die ze willen. Strenge regels stellen en met een vinger wijzen heeft helemaal geen zin.”

Spelen met prijzen

De droom voor een Bed & Breakfast begon toen Michel hotelmanager was bij Hotel 1900 in Bergen. Altijd moest hij werken in het weekend en op feestdagen. Selma had een fulltimebaan in de kinderopvang. Het stel had daardoor nauwelijks tijd voor elkaar. Door eigen baas te worden, hoopten ze te kunnen leven zoals ze dat zelf wilden.

In een Alkmaars huis-aan-huis-blad vond Michel de advertentie. Bed & Breakfast te koop aan een doorgaande weg in Egmond aan Zee. De eerste bezichtiging voelde meteen goed en al snel zette het paar hun huis in Heiloo te koop om samen met hond Vida hun droom te kunnen gaan leven. Het eerste jaar hielden beiden hun baan nog aan, om niet afhankelijk te zijn van de inkomsten van de Bed & Breakfast. Ze gingen van het slechtste scenario uit. Eerst kijken hoe het loopt en dan beslissen hoelang ze hun banen nog nodig hadden.  

Michel: “We zijn open gegaan in april en tot november heeft het vol gezeten. Zo hadden we in vijf maanden al bijna genoeg verdiend voor het hele jaar. Dat maakte het makkelijker om het jaar daarna bij het begin van het seizoen mijn baan op te zeggen. Langer had ik het ook niet kunnen volhouden. Ik werkte in de B&B tot drie uur ’s middags, daarna in het hotel tot elf uur ‘s avonds.”

Zijn hotelervaring komt Michel nu goed van pas. “Ik raak niet snel in de stress door overboekingen of vreemde gasten. In mijn baan was mijn belangrijkste taak om de beste prijs te krijgen voor een kamer. Kijken wat anderen vragen en daarop inspelen, dat was het spel dat ik speelde. Nu doe ik dat ook, maar ik ga niet tot het uiterste. De mooiste kamer kost in het laagseizoen 119 euro, van april tot en met september 129 en met Pasen 139 euro. We kunnen er 179 euro voor krijgen, maar dan klopt de prijs niet meer met ons aanbod. We willen wel de hoge beoordeling van 9,4 op Booking.com behouden.”

Tot voor kort gebruikte Michel als channelmanager Smarthotel in combinatie met Hoteliers.com, zoals hij ook in het hotel gewend was. Helaas bleek dat voor de kleinere schaal van een Bed & Breakfast minder geschikt. “We zijn 100 euro per maand kwijt zonder dat we ook maar enige exposure krijgen. Daarvoor hebben we Booking.com nodig en sinds een paar maanden zijn we ook aangesloten bij Bedandbreakfast.nl. Maar Bedandbreakfast.nl sluit niet goed aan op Smarthotel, waardoor ik de beschikbaarheidsagenda handmatig moet gaan bijhouden. Daar heb ik geen tijd voor, dus zoeken we nu een nieuwe channelmanager.”

Andere boekingskanalen laat Michel even voor wat ze zijn. “Ik wil graag meer rechtstreekse boekingen, dus daarom zijn we nu aangesloten bij Bedandbreakfast.eu. Ik ben benaderd door Expedia, maar die vraagt 17 procent commissie. En Voordeeluitjes wil een lagere prijs voor hun klanten. Waarom zou ik dat doen? Het afgelopen jaar konden we niet voldoen aan de vraag met onze vier kamers. Dat is een heel andere uitgangspositie dan een hotel heeft.”

Balans werk en privé

In de tuin van Villa la Vida staat een tuinhuisje, dat door de vorige eigenaar werd verhuurd. Michel: “Gasten liepen van de tuin naar de woonkamer en gingen gerust naast de gastvrouw zitten om tv te kijken. Dat was niet wat we wilden. Gasten komen niet in onze woonkamer en het tuinhuisje verhuren we niet. De gastenkamers zijn op de eerste verdieping, wij slapen op de tweede. Daardoor hebben we geen overlast van elkaar. Het tuinhuis verhuren zou ons meer inkomsten opleveren, maar dat is het ons niet waard. We zetten in het laagseizoen ook met een gerust hart kamers dicht als we vrij willen zijn. Vorig jaar hebben we gezien dat het kan.”

Michel en Selma hebben nu een goede balans gevonden tussen werk en privé. Selma werkt nog 17 uur per week in het kinderdagverblijf. Haar werk voor de Villa la Vida bestaat naast het ontbijt maken vooral uit inkopen doen, bed- en badlinnen wassen en sociale media bijhouden. Michel ruimt de keuken op en houdt de kamers schoon. Ook is hij het eerste aanspreekpunt voor de gasten en hij doet de administratie.

Hoewel het tweetal nu veel meer tijd met elkaar doorbrengt, is hun vrijheid ook ingeperkt door de B&B. “We kunnen niet zomaar een dagje weg. We gaan ook zelden ’s avonds naar een verjaardag als we gasten hebben. En als we het een enkele keer doen: ik laat altijd mijn nummer achter zodat gasten me kunnen bereiken,” zegt Michel.

Vegan is de toekomst

Na twee jaar merken de eigenaars van Villa la Vida dat hun bedrijf steeds meer de aandacht trekt. Het leverde hen een plek op de longlist voor de Vegan Awards van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme op. “Die nominatie was voor mij een mijlpaal,” vertelt Selma. “Ik denk dat veganistisch ondernemen de toekomst wordt. Er is veel te weinig eten voor alle monden die de wereld moet voeden. Ik zie het niet als een trend, maar als een noodzaak.”

Michel vult aan: “Het is minder moeilijk dan veel mensen denken. We doen onze boodschappen gewoon bij de supermarkt. In dezelfde koeling als de kaas en het vlees vind je nu ook veganistische alternatieven. Onze dekbedovertrekken zijn van biologisch katoen. Als je die strak ophangt, hoef je ze niet eens te strijken. En onze katoenen dekbedden kunnen we zelf wassen. Ze hoeven niet naar de stomerij.”

Maar daarnaast is het ook gewoon zakelijk een slimme keuze. Michel: “Als veganistische B&B zitten we in een niche markt. Er zijn steeds meer gasten die bewuste keuzes maken en die een volledig plantaardig ontbijt en duurzaam ingerichte kamers enorm waarderen. Als je daar niet op inspeelt, is dat een gemiste kans.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Columns
Column: Het komt wel goed

Wat is dat toch met mensen, dat ze menen dit te moeten zeggen als dingen tegen zitten? Ik zag het laatst ook weer in een serie die ik keek. Een hele heftige scene, er overleed iemand en op het moment dat de hele familie zat te snikken om het verlies, komt iemand met de opmerking:’ Het komt wel...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

KHN
KHN en overheid weer in gesprek

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat opnieuw in gesprek met de overheid om te praten over de geldende coronamaatregelen. Het kort geding dat de brancheorganisatie tegen de staat had aangespannen, met als inzet versoepeling van de maatregelen, wordt tot 8 augustus aangehouden. KHN en de overhei...

Hotel
Dit zijn de 10 potentieel meest vieze items op de hotelkamer

Uit onderzoek onder Britten wordt bedlinnen door 92% van hen beschouwd als een van de vuilste zaken die in de hotelkamer kan worden aangetroffen. 87% van de Britse hotelgasten zal het linnen voor gebruik dan ook controleren. Opmerkelijk detail: bijna de helft van de Britten zal 30 minuten lang hun ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: