“Niemand klaagt over ons plantaardige ontbijt”

20 december 2019 | José Mast

Je moet het maar durven: een volledige vegan Bed & Breakfast. Voor de diervriendelijke ondernemers Michel en Selma was een compromis niet denkbaar. Dat betekent veganistische kaas bij het ontbijt, sojamelk in de koffie en katoenen dekbedden in plaats van dons. Tot hun eigen verrassing zat hun Villa la Vida in Egmond aan Zee meteen vanaf de start in 2017 vol.

Het merendeel van de gasten komt niet eens voor de visie van Villa la Vida, waarin voor dieren als product geen plaats is. Michel schat het aandeel veganistische gasten op 5 procent. De rest kiest op andere gronden en weet vaak niet eens dat ze bij Villa la Vida geen eitje bij het ontbijt hoeven te verwachten. “De meeste gasten komen via Booking.com. Daar staat in één zinnetje dat het vegan ontbijt op de kamer wordt geserveerd. Maar de meesten lezen dat nauwelijks. Ze zijn verrast dat ze het ontbijt op hun kamer krijgen én dat het vegan is,” vertelt Michel.

Het grootste compliment voor ontbijtkok Selma is dat zelfs deze gasten niets te klagen hebben. Ze genieten van bananenbrood en granolamuffins met sojakwark en banaan, gerechtjes die ze vaak niet eerder hebben geproefd. “De tosti vegan ham-kaas is erg populair. En de salade Caprese met vegan feta,” vult Selma aan. “Als gasten die best een eitje hadden gewild toch heel lekker hebben ontbeten, dan is onze missie geslaagd. Maar we staan echt niet bij ieder ontbijt te vertellen hoe slecht vlees is, hoor! We hebben een koelkastje op de gang. Daarin mogen gasten alle voedingsmiddelen bewaren die ze willen. Strenge regels stellen en met een vinger wijzen heeft helemaal geen zin.”

Spelen met prijzen

De droom voor een Bed & Breakfast begon toen Michel hotelmanager was bij Hotel 1900 in Bergen. Altijd moest hij werken in het weekend en op feestdagen. Selma had een fulltimebaan in de kinderopvang. Het stel had daardoor nauwelijks tijd voor elkaar. Door eigen baas te worden, hoopten ze te kunnen leven zoals ze dat zelf wilden.

In een Alkmaars huis-aan-huis-blad vond Michel de advertentie. Bed & Breakfast te koop aan een doorgaande weg in Egmond aan Zee. De eerste bezichtiging voelde meteen goed en al snel zette het paar hun huis in Heiloo te koop om samen met hond Vida hun droom te kunnen gaan leven. Het eerste jaar hielden beiden hun baan nog aan, om niet afhankelijk te zijn van de inkomsten van de Bed & Breakfast. Ze gingen van het slechtste scenario uit. Eerst kijken hoe het loopt en dan beslissen hoelang ze hun banen nog nodig hadden.  

Michel: “We zijn open gegaan in april en tot november heeft het vol gezeten. Zo hadden we in vijf maanden al bijna genoeg verdiend voor het hele jaar. Dat maakte het makkelijker om het jaar daarna bij het begin van het seizoen mijn baan op te zeggen. Langer had ik het ook niet kunnen volhouden. Ik werkte in de B&B tot drie uur ’s middags, daarna in het hotel tot elf uur ‘s avonds.”

Zijn hotelervaring komt Michel nu goed van pas. “Ik raak niet snel in de stress door overboekingen of vreemde gasten. In mijn baan was mijn belangrijkste taak om de beste prijs te krijgen voor een kamer. Kijken wat anderen vragen en daarop inspelen, dat was het spel dat ik speelde. Nu doe ik dat ook, maar ik ga niet tot het uiterste. De mooiste kamer kost in het laagseizoen 119 euro, van april tot en met september 129 en met Pasen 139 euro. We kunnen er 179 euro voor krijgen, maar dan klopt de prijs niet meer met ons aanbod. We willen wel de hoge beoordeling van 9,4 op Booking.com behouden.”

Tot voor kort gebruikte Michel als channelmanager Smarthotel in combinatie met Hoteliers.com, zoals hij ook in het hotel gewend was. Helaas bleek dat voor de kleinere schaal van een Bed & Breakfast minder geschikt. “We zijn 100 euro per maand kwijt zonder dat we ook maar enige exposure krijgen. Daarvoor hebben we Booking.com nodig en sinds een paar maanden zijn we ook aangesloten bij Bedandbreakfast.nl. Maar Bedandbreakfast.nl sluit niet goed aan op Smarthotel, waardoor ik de beschikbaarheidsagenda handmatig moet gaan bijhouden. Daar heb ik geen tijd voor, dus zoeken we nu een nieuwe channelmanager.”

Andere boekingskanalen laat Michel even voor wat ze zijn. “Ik wil graag meer rechtstreekse boekingen, dus daarom zijn we nu aangesloten bij Bedandbreakfast.eu. Ik ben benaderd door Expedia, maar die vraagt 17 procent commissie. En Voordeeluitjes wil een lagere prijs voor hun klanten. Waarom zou ik dat doen? Het afgelopen jaar konden we niet voldoen aan de vraag met onze vier kamers. Dat is een heel andere uitgangspositie dan een hotel heeft.”

Balans werk en privé

In de tuin van Villa la Vida staat een tuinhuisje, dat door de vorige eigenaar werd verhuurd. Michel: “Gasten liepen van de tuin naar de woonkamer en gingen gerust naast de gastvrouw zitten om tv te kijken. Dat was niet wat we wilden. Gasten komen niet in onze woonkamer en het tuinhuisje verhuren we niet. De gastenkamers zijn op de eerste verdieping, wij slapen op de tweede. Daardoor hebben we geen overlast van elkaar. Het tuinhuis verhuren zou ons meer inkomsten opleveren, maar dat is het ons niet waard. We zetten in het laagseizoen ook met een gerust hart kamers dicht als we vrij willen zijn. Vorig jaar hebben we gezien dat het kan.”

Michel en Selma hebben nu een goede balans gevonden tussen werk en privé. Selma werkt nog 17 uur per week in het kinderdagverblijf. Haar werk voor de Villa la Vida bestaat naast het ontbijt maken vooral uit inkopen doen, bed- en badlinnen wassen en sociale media bijhouden. Michel ruimt de keuken op en houdt de kamers schoon. Ook is hij het eerste aanspreekpunt voor de gasten en hij doet de administratie.

Hoewel het tweetal nu veel meer tijd met elkaar doorbrengt, is hun vrijheid ook ingeperkt door de B&B. “We kunnen niet zomaar een dagje weg. We gaan ook zelden ’s avonds naar een verjaardag als we gasten hebben. En als we het een enkele keer doen: ik laat altijd mijn nummer achter zodat gasten me kunnen bereiken,” zegt Michel.

Vegan is de toekomst

Na twee jaar merken de eigenaars van Villa la Vida dat hun bedrijf steeds meer de aandacht trekt. Het leverde hen een plek op de longlist voor de Vegan Awards van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme op. “Die nominatie was voor mij een mijlpaal,” vertelt Selma. “Ik denk dat veganistisch ondernemen de toekomst wordt. Er is veel te weinig eten voor alle monden die de wereld moet voeden. Ik zie het niet als een trend, maar als een noodzaak.”

Michel vult aan: “Het is minder moeilijk dan veel mensen denken. We doen onze boodschappen gewoon bij de supermarkt. In dezelfde koeling als de kaas en het vlees vind je nu ook veganistische alternatieven. Onze dekbedovertrekken zijn van biologisch katoen. Als je die strak ophangt, hoef je ze niet eens te strijken. En onze katoenen dekbedden kunnen we zelf wassen. Ze hoeven niet naar de stomerij.”

Maar daarnaast is het ook gewoon zakelijk een slimme keuze. Michel: “Als veganistische B&B zitten we in een niche markt. Er zijn steeds meer gasten die bewuste keuzes maken en die een volledig plantaardig ontbijt en duurzaam ingerichte kamers enorm waarderen. Als je daar niet op inspeelt, is dat een gemiste kans.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
Nederlandse vakantiegangers verwachten weer te kunnen reizen in 2021  

De coronazomer is voorbij. Na een zomer van thuisblijven, daguitstapjes in eigen land en geklus, verwacht het grootste deel van de Nederlandse vakantiegangers volgende zomer weer normaal te kunnen reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl. Meer dan de helft (54%) van de ondervraagden...

Interview Longread
B&B in het Smalste Stukje van Nederland; breed genoeg om volop te genieten

De zon die door het raam naar binnen schijnt, het gefluit van vogels en het gekraai van de haan in de vroege ochtend, dat is wakker worden in één van de drie gastenkamers van B&B ’t Merthoes in het pittoreske Midden-Limburgse plaatsje Susteren. Een bijzonder plekje. Onthaa...

Interview
Is de gast altijd koning?

Soms hebben we het als eigenaren van een gastenverblijf moeilijk met de uitspraak: ‘De gast is altijd koning’. Dat komt omdat we dan meestal direct denken aan de gasten die soms onmogelijke, onrealistische eisen stellen. Gasten waarbij het nooit goed genoeg is en die nooit tevreden te st...

Economie Toerisme
Aantal Nederlandse vakantiegangers bereikt dieptepunt

Het aantal Nederlanders dat in het tweede kwartaal van 2020 op vakantie ging was 65 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2019. De daling is veruit het grootst voor vakantiegangers met een buitenlandse bestemming, 98 procent in april en mei. Het aantal Nederlanders dat op vakantie ging in eig...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Horeca krijgt grote klap, maar toont veerkracht

Door de dreiging van coronabesmettingen en vanwege beperkende maatregelen kan de Nederlandse economie nog niet op volle kracht opereren. De aanhoudende onzekerheid door de coronacrisis leidt bovendien tot voorzichtigheid bij bedrijven en consumenten. Hierdoor zullen veel sectoren dit jaar moeizaam h...

Economie
Na recordjaar 2019 keldert toegevoegde waarde toerisme in eerste helft 2020

In het eerste halfjaar van 2020 lag de toegevoegde waarde van de belangrijkste bedrijfstakken in de toerismesector volgens voorlopige cijfers ongeveer 45 procent lager dan in het eerste halfjaar van 2019. Het aantal banen daalde ook, maar minder sterk. In 2019 had de toeristische sector nog een r...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: