B&B Inside: Ik besteed meer tijd aan administratie en marketing dan aan gastvrijheid

Auteur: Redactie
B&B Inside Ondernemen 27 juni 2025
B&B Inside: Ik besteed meer tijd aan administratie en marketing dan aan gastvrijheid

 

In de rubriek ‘B&B Inside’ worden actuele ondernemersvraagstukken beantwoord door ondernemers van B&B’s uit Nederland en het buitenland. De stelling luidt: Ik besteed meer tijd aan administratie en marketing dan aan gastvrijheid…

Gretha ter Haar van B&B Aan de Zuyderzee in Bunschoten-Spakenburg:

Ik denk zeker dat ik meer tijd kwijt ben aan administratie en marketing, dan aan het ontvangen van mijn gasten. Ik heb ook wel heel erg het idee dat het gastvrij ontvangen van mijn gasten haast vanzelf gaat. Daarentegen is die administratie iets waar ik me echt toe moet zetten, dat is voor mij namelijk niet de leukste kant van een B&B.

Marketing wordt steeds belangrijker, je moet je B&B echt laten zien op social media. Daar gaat best veel tijd in zitten. Als er daardoor nieuwe gasten komen die enthousiast zijn over hoe alles eruit ziet en aangeven dat het helemaal klopt met wat er op de foto’s te zien is, zijn we daar natuurlijk weer super blij mee. Dan denk ik ‘Wat heb ik toch een leuke baan.’.

B&B Aan de Zuyderzee beschikt over één suite met een tweepersoonsbed en een slaapbank. De accommodatie is gelegen midden in het centrum van Bunschoten-Spakenburg.

Paul van den Engel van B&B De Engelhoeve in Roderwolde:

Ik ben het niet eens met deze stelling. Door de administratie zoveel mogelijk te automatiseren en gebruik te maken van een aantal platforms, heb ik voldoende tijd voor gastvrijheid. Naar mijn mening is dat het belangrijkste onderdeel in een B&B. Gasten moeten zich thuis voelen en moeten op iedere uur van de dag vragen kunnen stellen. Na 5 jaar ervaring ga je daar steeds makkelijker mee om en weet je dat je niet 24/7 aan hoeft te staan.

Natuurlijk kost de administratie en marketing tijd en aandacht, maar je kan het wel doen op een tijdstip dat het jouw het beste past, ik doe dit zoveel mogelijk in de avonduren. De belangrijkste taken voor mij zijn: mails beantwoorden, boekingen bijwerken, betalingen nakijken en in- en verkoop invoeren in een boekhoudprogramma. De boekhouding doe ik zoveel mogelijk zelf, op deze wijze heb ik direct inzicht in kosten en baten. Mijn zoon doet de jaarcontrole voordat de jaarcijfers naar de accountant gaan voor de aangifte.

Aan marketing doe ik niet veel omdat de bezettingsgraad de afgelopen jaren redelijk constant is. Het concentreert zich met name op het bij houden van de website en de diverse pagina’s op de bekende platforms.Bij de start van de B&B, vijf jaar geleden, heb ik een folder laten drukken. Deze stuur ik regelmatig op naar klanten of deel ik ze uit tijdens het bezoek.

Dus ik besteed meer tijd aan gastvrijheid dan administratie en marketing.

B&B De Engelhoeve biedt twee kamers, elk geschikt voor vier personen. In het luxe logement in het achterdeel van de woonboerderij bevinden zich twee ruime kamers, elk voorzien van een tweepersoonsbed.

Debby van Wijngaarden van Stadhuisje Apeldoorn in Apeldoorn:

Haha, nee hoor! Zonder gastvrijheid is ons Stadhuisje Apeldoorn gewoon een huisje — en dat zou zonde zijn! Bij ons is gastvrijheid echt het hart van alles wat we doen. Natuurlijk gaat er tijd zitten in marketing en administratie (daar kom je niet onderuit), maar niets is belangrijker dan zorgen dat onze gasten zich welkom, gezien en verwend voelen. Dat is waar het bij ons écht om draait… 

Vakantiehuis ‘Stadhuisje Apeldoorn’ bevindt zich vlak bij de bossen van de Veluwe. De volledig uitgeruste vakantiewoning biedt privacy en is geschikt voor maximaal vier personen.

Mirjam de Haas van B&B Geliefd in Voorhout:

In mijn mening is dit een rare stelling. Ik denk dat niemand hier meer tijd besteed aan administratie en dergelijke dan aan de gastvrijheid in hun B&B. Het is juist een onderdeel dat bij mij bijna onder uitstelgedrag valt. Ik ben altijd bezig met mijn gasten en hun wensen, daarom schiet de administratie er nog weleens bij in.

B&B Geliefd heeft twee kamers in een voormalige bollenschuur, elk geschikt voor twee personen, en ligt in de bollenstreek dicht bij de Keukenhof.

Gerard Bos van B&B Villa Branca in Barreiros, Portugal:

Een goede voorbereiding is het halve werk. De voorbereidingen van de administratie zijn arbeidsintensief. De administratie vraagt voortdurend monitoring en bij wijzigingen van de provider, channel manager of het boekhoudprogramma begint het opnieuw. Echter is het een tijdsinvestering voor de rustige uurtjes. Bovenal staat de service die we onze gasten bieden. Dat is de hoofdtaak en gaat altijd door.

B&B Villa Branca Barreiros, in het midden van Noord-Portugal, heeft plaats voor veertien personen verdeeld over vijf luxe kamers en een ‘self-catering’ appartement.

Peter van Geffen van Boutique B&B Villa Dalhof in Berg en Dal:

Dat valt mee… Administratie moet je goed bijhouden, als je dit onder controle hebt is het te doen qua tijd. Marketing (social media) kun je zo uitgebreid doen als je zelf wilt. Omdat onze B&B meer een hobby is, en we alleen tussen Pasen en de herfstvakantie open zijn, hoeven we hier niet super veel tijd in te stoppen.

De meeste tijd zit in het mooi houden van de kamers, het onderhouden van het huis en de tuin en direct gastencontact. Daarnaast zit er veel aandacht in ons culinaire ontbijt. Voor gastencontact willen we alle tijd houden, aan de reacties van gasten te horen lukt dit prima!

Boutique B&B Villa Dalhof is omringd door een stuwwal, bossen en wijngaarden. De bed and breakfast biedt per accommodatie drie suites en één kamer voor twee personen.

Wil je de reacties lezen op andere stellingen? Klik dan hier.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

 

Overig nieuws