Al geruime tijd wordt er actief gelobbyd tegen de - mogelijke - btw-verhoging op logies. Deze btw-verhoging zou betekenen dat per 1 januari 2026 het algemene tarief van 21 procent (i.p.v. 9) van toepassing zal zijn op overnachtingen. Een ingrijpende maatregel die direct voelbaar zal zijn voor B&B’s en overige accommodaties. Wat betekent deze btw-stijging voor jou als gastenverblijfeigenaar?
Voor veel gastenverblijven zijn de marges al krap. Een verhoging van 12 procent op overnachtingen is dan ook geen kattenpis. Menig gastenverblijfeigenaar staat nu voor een lastig dilemma. Verhoog je de prijzen met het risico dat gasten afhaken? Of draai je zelf voor (een deel van) de extra kosten op, met alle gevolgen van dien (lees: minder winst).
Grensregio
Uit een artikel op horecamagazine.nl van april jl. kwam naar voren dat de btw-verhoging op logies daadwerkelijk grote gevolgen heeft. Zo zullen vooral gastenverblijven in de grensregio’s (in België en Duitsland ligt het tarief voor logies op respectievelijk 6 en 7 procent, red.) hard worden geraakt en uit onderzoek blijkt dat veel accommodaties zonder of met weinig zakelijke gasten, een winstverlies tot wel 80 procent (!) kunnen verwachten. Maar hogere prijzen en teruglopende bezetting raakt uiteraard de hele branche.
Toch biedt deze btw-verhoging ook een kans om je gastenverblijf eens goed onder de loep te nemen. Hoe onderscheidend is jouw B&B qua aanbod, service en beleving? Gasten zijn in principe bereid om meer te betalen als daar een unieke ervaring tegenover staat. Van bijzondere arrangementen tot storytelling en van (nog meer) samenwerken met lokale ondernemers tot upsell.
Transparant
Ik raad aan om je gasten actief te informeren over de (aanstaande) btw-verhoging en wat dit betekent voor jouw tarieven. Transparantie wekt begrip. Veel gasten zullen zich niet realiseren dat een groot deel van hun overnachtingskosten voortaan rechtstreeks naar de Belastingdienst gaat.
Natuurlijk ben ik geen voorstander van deze btw-verhoging op logies. Belangrijk vind ik wel om de handen ineen te slaan en als branche samen te werken. Laat je stem horen. Blijf in contact met brancheorganisaties, sluit je aan bij een lokaal netwerk en deel vooral je zorgen en ideeën. Deel kennis en oplossingen met collega’s.
Speelveld
Probeer slim te blijven ondernemen en duidelijk te communiceren. Blijf ook in dit veranderende speelveld succesvol. De uiteindelijke kracht van je gastenverblijf zit niet in het belastingtarief - maar in gastvrijheid, sfeer en persoonlijke aandacht.
Met gastvrije groet,
Jorine | Hoteljournalist
P.S. Wil je reageren op deze column? Welkom! Dat kan via info@hoteljournalist.nl
Jorine de Bruin helpt met haar bedrijf Hoteljournalist gastenverblijfeigenaren aan meer vrije tijd en minder afhankelijkheid van boekingssites. Meer over haar werkzaamheden, reviews, eigen keurmerk, online leeromgeving en podcast over gastvrijheid vind je op haar website. ‘Verras de gast voordat hij jou verrast!’
Blijf op de hoogte!
Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.