Oproep KHN aan gemeenten en Tweede Kamer: stop oneerlijke concurrentie horeca

3 april 2018 | David Bakker

Oneerlijke concurrentie in de horeca blijft een hardnekkig probleem. Dat blijkt uit een onderzoek van KHN onder meer dan 1100 horecaondernemers. Steeds vaker worden horecaondernemers geconfronteerd met oneerlijke concurrentie door gesubsidieerde instellingen, zoals buurthuizen, schouwburgen en sportkantines. KHN roept gemeenten en de Tweede Kamer daarom op om maatregelen te nemen.

Meer dan 1100 horecaondernemers (restaurants, hotels, cafés, catering, daghoreca, fastservicebedrijven en vrije-tijdsgelegenheden) namen deel aan het onderzoek.

Uit de resultaten blijkt dat 83% van de horecaondernemers last heeft van oneerlijke concurrentie, met name van gesubsidieerde instellingen die met overheidsgeld horeca activiteiten ontplooien.

image

 

Ondanks regionale verschillen, wordt in bijna alle provincies oneerlijke concurrentie door sportkantines en dorps- of buurthuizen hierbij als het grootste probleem benoemd. Het gaat hier bijvoorbeeld om het organiseren van verjaardagsfeesten en bruiloften in de kantine van de voetbalvereniging of het buurthuis. De meeste gemeenten stellen hier paal en perk aan via de paracommerciële verordening, maar het ontbreekt volgens horecaondernemers vaak aan (goede) handhaving door de gemeente.

ShareDnD en Airbnb

Uit het onderzoek blijkt verder dat 38% van de respondenten oneerlijke concurrentie ondervindt van particuliere aanbieders die niet gecontroleerd worden door de overheid en daarmee regels en belastingverplichtingen ontlopen. Dit zijn bijvoorbeeld thuiskoks die gebruikmaken van platforms als ShareDnD en particulieren die hun woning commercieel verhuren via platforms als Airbnb.

Culturele instellingen

In het hele land lopen de politieke spanningen over oneerlijke concurrentie door culturele instellingen steeds vaker hoog op. Ruim 30% van de horecaondernemers heeft te maken met  schouwburgen, filmhuizen en poppodia die bijvoorbeeld een restaurant exploiteren met subsidie van de overheid. Bijzonder genoemd probleem hierbij is dat deze instellingen alle regels ontduiken door een aparte horeca BV op te richten.

29% van de respondenten geeft aan te maken te hebben met oneerlijke concurrentie van zuipketen. Dit zijn illegale plekken waar zonder enige vergunning alcohol wordt verstrekt. Ondanks het feit dat zuipketen in het hele land voorkomen, komen de meeste klachten van buiten de Randstad.

Winkels

Tot slot benoemen veel horecaondernemers de toename van horeca in winkels en de verkoop van alcohol door winkeliers als een fikse uitdaging. Het gaat hier onder meer om winkeliers die zonder horecavergunning overgaan tot het schenken van alcohol. Dat is niet alleen in strijd met de wet, het is volkomen onverantwoord: de regels zijn er immers om verantwoord schenken van alcohol te kunnen waarborgen.

Toenemend probleem

Vanaf 2013 zijn gemeenten verplicht om in een verordening maatregelen te nemen tegen oneerlijke concurrentie. Toch namen de problemen voor horecaondernemers sindsdien niet af. 58% van de ondervraagde ondernemers gaf aan dat deze onveranderd is gebleven. Volgens 35% van de ondernemers nam de concurrentie zelfs toe. Slechts 7% van de ondernemers ervaart minder oneerlijke concurrentie.

Opmerkelijk is dat slechts 5% van de ondervraagde horecaondernemers het idee heeft dat de gemeente echt goed naar hen luistert op het gebied van oneerlijke concurrentie. 35% van de ondernemers vindt enigszins een luisterend oor. Maar liefst 40% van de ondernemers voelt zich niet gehoord door haar gemeente.

Oproep KHN aan gemeenten

KHN roept gemeenteraadsleden en wethouders op om maatregelen te nemen voor een betere horecaverordening in relatie tot sportclubs, culturele centra en buurthuizen. Ook kan lokaal beleid worden gemaakt om de deeleconomie in goede banen te leiden en zuipketen tegen te gaan. KHN gaat hierover natuurlijk graag met de lokale gemeentebesturen in gesprek.

Tweede Kamer: pas de Drank- en Horecawet aan

Daarnaast roept KHN de Tweede Kamer op om de Drank- en Horecawet aan te passen en daarmee een einde te maken aan gesubsidieerde instellingen die de plaatselijke verordening ontduiken door gebruik te maken van een horeca BV.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Opening Bed&Breakfast
Amersfoortse lunchroomeigenaar gaat B&B openen

Eén van de meest uitgesproken horecaondernemers in Amersfoort, Dirk-Jan Stip van lunchzaak Coffee Corazon, gaat een B&B openen. Volgens hem sluit het huidige hotelaanbod niet aan bij het karakter van de stad. “De binnenstad van Amersfoort is zo leuk en gezellig, zo uniek… Maa...

Columns Blog
Column: B&B-eigenaar zijn is een solistisch beroep

Misschien had ik vier jaar geleden toch wel een iets te romantisch beeld van het runnen van een B&B. Ik zou vooral veel vrijheid hebben om mijn eigen werk te organiseren en stiekem vertaalde ik dat ook wel naar het hebben van veel vrije tijd. Zo zou ik eindelijk tijd hebben om te tuinieren. Een ...

Economie Duurzaamheid Ondernemen
Overheid biedt circulaire ondernemers hulp

Ondernemers die werk maken van een economie zonder afval en vol goede ideeën zitten, krijgen extra hulp bij de uitvoering van hun plannen. Deze hulp moet ervoor zorgen dat circulaire ondernemers sneller doorbreken. Hiervoor slaan de ov...

Achtergronden Advertorial
Teaching Hotel Château Bethlehem: een unieke leeromgeving

‘Wakker worden in een unieke praktische trainingsomgeving’, wat betekent dat? Teaching Hotel Château Bethlehem wordt gerund door studenten. Zij vervullen de rol van gastheer, gastvrouw èn manager. Blycolin interviewde directeur Harpert van Seggelen over dit unieke kasteelhot...

Columns Interview Longread
Etiquette-misser: ''Ga er nooit vanuit dat de heer betaalt''

Anne-Marie van Leggelo is expert op het gebied van etiquette. Ze brengt ons graag de fijne kneepjes van haar vak bij. Dit keer behandelen we het onderwerp ‘omgangsvormen en upselling’. Lastige materie, want je begeeft je op glad ijs, waarbij je etiquette en commercie op een fijne manier ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: