Column: Het komt wel goed

3 augustus 2020 | Annelies Hoogendoorn

Wat is dat toch met mensen, dat ze menen dit te moeten zeggen als dingen tegen zitten? Ik zag het laatst ook weer in een serie die ik keek. Een hele heftige scene, er overleed iemand en op het moment dat de hele familie zat te snikken om het verlies, komt iemand met de opmerking:’ Het komt wel goed’. Onfortuinlijk genoeg heeft ook de Roosvicee-reclame er nog voor gezorgd dat het gros van de lezers automatisch zal aanvullen met ‘schatje’ zodat het in mijn ogen helemaal een dooddoener wordt. Waarom gebruiken mensen deze opmerking toch?

De reden dat ik zo’n hekel heb aan deze opmerking is simpel: DAT WEET JE NIET! En daarom moet je dat niet zeggen!

We hebben vanaf half maart tot en met half juni geen gasten gehad en als ik naar de cijfers kijk en de dagen optel dat de bed and breakfast leeg heeft gestaan, vraag ik me oprecht af of het weer goed komt en zo ja, op wat voor manier dan? Wat is het ‘nieuwe normaal’ voor de B&B’s? Wij zitten in een stad, zoals ik eerder al eens schreef komen mensen bij ons logeren voor de winkels, restaurants en musea. Als deze nu omvallen doordat het 1,5 meter beleid niet is toe te passen? Gister hoorde ik weer een ondernemer zeggen, de eigenaar van een gezellig café, dat het niet te handhaven was voor hem en dat hij daarom maar dicht ging. Zo triest. Winkels… ze hebben nog heel wat in te halen voordat ze weer op niveau zijn, gelukkig hebben veel winkeleigenaren een online-shop, maar dat brengt voor de B&B’s natuurlijk geen klanten met zich mee.

Stukje bij beetje komen de laatste weken de gasten weer binnendruppelen. De meeste mensen die bij ons reserveren doen dat niet zo ver van te voren. Als ze dan ook nog eens ’s avonds aankomen en een restaurant willen bezoeken vragen ze ons vaak of wij tips hebben. In de bevestigingsmail die ik stuur als mensen geboekt hebben, staat daarom tegenwoordig een standaard lijstje met restauranttips. Ik stuur de link gelijk mee, zodat mensen van tevoren online kunnen reserveren. Ik heb wel ontdekt dat het handig is zelf ook even te kijken (lees: te gaan eten) in de restaurants van het lijstje. Eén van onze gasten namelijk hadden we getipt bij een restaurant te gaan eten wat mijn man en ik zelf heel gezellig vonden (en dat was in het pré-Coronatijdperk). Ze gaven ons terug dat ze het een beetje kaal vonden en niet knus, de tafels stonden zover uit elkaar dat er een soort zaal ontstond waar iedereen elkaar letterlijk kon verstaan. Tja, niet elke ruimte wordt beter van het 1,5meterbeleid. Gelukkig had het eten wel goed gesmaakt.

We zullen ons aan moeten passen met zijn allen. Of het nu goed komt of niet, we moeten er het beste van maken. En dan hoort onze B&B in mijn optiek niet eens bij de meest getroffen doelgroep. Wij hebben een supermarkt op steenworp afstand, een keukentje waar gasten zelf hun eten kunnen maken, en een ruimte waar ze dat kunnen nuttigen. Mensen zijn creatief, ze nemen hun lunch mee, huren een fiets of gaan de bossen in met een picknickmand. Leuk is dat om te merken. Zou dat ook bij het ‘nieuwe normaal’ horen? Dat mensen meer de natuur in gaan en dat er weer meer gepicknickt wordt?  De horeca schiet er helaas niets mee op. We zullen onze website moeten aanpassen en ook de omgeving van Zwolle wat meer moeten belichten zodat mensen er op uit gaan. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat in de toekomst.

En ja, ik durf het wat onszelf betreft wel te zeggen. Het komt wel goed.

Annelies Hoogendoorn,

In de Gloria, Bed and Breakfast

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

KHN
KHN en overheid weer in gesprek

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat opnieuw in gesprek met de overheid om te praten over de geldende coronamaatregelen. Het kort geding dat de brancheorganisatie tegen de staat had aangespannen, met als inzet versoepeling van de maatregelen, wordt tot 8 augustus aangehouden. KHN en de overhei...

Hotel
Dit zijn de 10 potentieel meest vieze items op de hotelkamer

Uit onderzoek onder Britten wordt bedlinnen door 92% van hen beschouwd als een van de vuilste zaken die in de hotelkamer kan worden aangetroffen. 87% van de Britse hotelgasten zal het linnen voor gebruik dan ook controleren. Opmerkelijk detail: bijna de helft van de Britten zal 30 minuten lang hun ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: