Column: Het komt wel goed

3 augustus 2020 | Annelies Hoogendoorn

Wat is dat toch met mensen, dat ze menen dit te moeten zeggen als dingen tegen zitten? Ik zag het laatst ook weer in een serie die ik keek. Een hele heftige scene, er overleed iemand en op het moment dat de hele familie zat te snikken om het verlies, komt iemand met de opmerking:’ Het komt wel goed’. Onfortuinlijk genoeg heeft ook de Roosvicee-reclame er nog voor gezorgd dat het gros van de lezers automatisch zal aanvullen met ‘schatje’ zodat het in mijn ogen helemaal een dooddoener wordt. Waarom gebruiken mensen deze opmerking toch?

De reden dat ik zo’n hekel heb aan deze opmerking is simpel: DAT WEET JE NIET! En daarom moet je dat niet zeggen!

We hebben vanaf half maart tot en met half juni geen gasten gehad en als ik naar de cijfers kijk en de dagen optel dat de bed and breakfast leeg heeft gestaan, vraag ik me oprecht af of het weer goed komt en zo ja, op wat voor manier dan? Wat is het ‘nieuwe normaal’ voor de B&B’s? Wij zitten in een stad, zoals ik eerder al eens schreef komen mensen bij ons logeren voor de winkels, restaurants en musea. Als deze nu omvallen doordat het 1,5 meter beleid niet is toe te passen? Gister hoorde ik weer een ondernemer zeggen, de eigenaar van een gezellig café, dat het niet te handhaven was voor hem en dat hij daarom maar dicht ging. Zo triest. Winkels… ze hebben nog heel wat in te halen voordat ze weer op niveau zijn, gelukkig hebben veel winkeleigenaren een online-shop, maar dat brengt voor de B&B’s natuurlijk geen klanten met zich mee.

Stukje bij beetje komen de laatste weken de gasten weer binnendruppelen. De meeste mensen die bij ons reserveren doen dat niet zo ver van te voren. Als ze dan ook nog eens ’s avonds aankomen en een restaurant willen bezoeken vragen ze ons vaak of wij tips hebben. In de bevestigingsmail die ik stuur als mensen geboekt hebben, staat daarom tegenwoordig een standaard lijstje met restauranttips. Ik stuur de link gelijk mee, zodat mensen van tevoren online kunnen reserveren. Ik heb wel ontdekt dat het handig is zelf ook even te kijken (lees: te gaan eten) in de restaurants van het lijstje. Eén van onze gasten namelijk hadden we getipt bij een restaurant te gaan eten wat mijn man en ik zelf heel gezellig vonden (en dat was in het pré-Coronatijdperk). Ze gaven ons terug dat ze het een beetje kaal vonden en niet knus, de tafels stonden zover uit elkaar dat er een soort zaal ontstond waar iedereen elkaar letterlijk kon verstaan. Tja, niet elke ruimte wordt beter van het 1,5meterbeleid. Gelukkig had het eten wel goed gesmaakt.

We zullen ons aan moeten passen met zijn allen. Of het nu goed komt of niet, we moeten er het beste van maken. En dan hoort onze B&B in mijn optiek niet eens bij de meest getroffen doelgroep. Wij hebben een supermarkt op steenworp afstand, een keukentje waar gasten zelf hun eten kunnen maken, en een ruimte waar ze dat kunnen nuttigen. Mensen zijn creatief, ze nemen hun lunch mee, huren een fiets of gaan de bossen in met een picknickmand. Leuk is dat om te merken. Zou dat ook bij het ‘nieuwe normaal’ horen? Dat mensen meer de natuur in gaan en dat er weer meer gepicknickt wordt?  De horeca schiet er helaas niets mee op. We zullen onze website moeten aanpassen en ook de omgeving van Zwolle wat meer moeten belichten zodat mensen er op uit gaan. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat in de toekomst.

En ja, ik durf het wat onszelf betreft wel te zeggen. Het komt wel goed.

Annelies Hoogendoorn,

In de Gloria, Bed and Breakfast

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
Nederlandse vakantiegangers verwachten weer te kunnen reizen in 2021  

De coronazomer is voorbij. Na een zomer van thuisblijven, daguitstapjes in eigen land en geklus, verwacht het grootste deel van de Nederlandse vakantiegangers volgende zomer weer normaal te kunnen reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl. Meer dan de helft (54%) van de ondervraagden...

Interview Longread
B&B in het Smalste Stukje van Nederland; breed genoeg om volop te genieten

De zon die door het raam naar binnen schijnt, het gefluit van vogels en het gekraai van de haan in de vroege ochtend, dat is wakker worden in één van de drie gastenkamers van B&B ’t Merthoes in het pittoreske Midden-Limburgse plaatsje Susteren. Een bijzonder plekje. Onthaa...

Interview
Is de gast altijd koning?

Soms hebben we het als eigenaren van een gastenverblijf moeilijk met de uitspraak: ‘De gast is altijd koning’. Dat komt omdat we dan meestal direct denken aan de gasten die soms onmogelijke, onrealistische eisen stellen. Gasten waarbij het nooit goed genoeg is en die nooit tevreden te st...

Economie Toerisme
Aantal Nederlandse vakantiegangers bereikt dieptepunt

Het aantal Nederlanders dat in het tweede kwartaal van 2020 op vakantie ging was 65 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2019. De daling is veruit het grootst voor vakantiegangers met een buitenlandse bestemming, 98 procent in april en mei. Het aantal Nederlanders dat op vakantie ging in eig...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Horeca krijgt grote klap, maar toont veerkracht

Door de dreiging van coronabesmettingen en vanwege beperkende maatregelen kan de Nederlandse economie nog niet op volle kracht opereren. De aanhoudende onzekerheid door de coronacrisis leidt bovendien tot voorzichtigheid bij bedrijven en consumenten. Hierdoor zullen veel sectoren dit jaar moeizaam h...

Economie
Na recordjaar 2019 keldert toegevoegde waarde toerisme in eerste helft 2020

In het eerste halfjaar van 2020 lag de toegevoegde waarde van de belangrijkste bedrijfstakken in de toerismesector volgens voorlopige cijfers ongeveer 45 procent lager dan in het eerste halfjaar van 2019. Het aantal banen daalde ook, maar minder sterk. In 2019 had de toeristische sector nog een r...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: