In 2026 sta jij centraal: Booking.com onthult de reisvoorspellingen van het nieuwe jaar

Auteur: redactie
Toerisme 17 oktober 2025
In 2026 sta jij centraal: Booking.com onthult de reisvoorspellingen van het nieuwe jaar Credits: Booking.com ©GettyImages

Niet echt fan van in het middelpunt staan? Als je in 2026 op reis wil, is het tijd om daaraan te wennen. Reizen is altijd persoonlijk geweest, maar komend jaar draait het helemaal om jóú. Volgens de tiende editie van Booking.com’s jaarlijkse reisvoorspellingen – gebaseerd op inzichten van meer dan 29.000 reizigers uit 33 landen – staat elke reis in 2026 in het teken van individualiteit en identiteit: dit is wie ik ben, dit is wat ik wil, en dit is waar ik van hou.

Reizigers laten traditionele vakantieroutes achter zich en kiezen voor trips die passen bij hun eigen passies, ritmes en doelen. Technologie speelt hierbij een belangrijke rol en helpt reizen nog beter af te stemmen op de reiziger zelf. Deze inzichten vertalen zich in tien voorspellingen die laten zien hoe reizen in 2026 individueler, experimenteler en trouwer worden aan wie reizigers werkelijk zijn.

1. Trip down memory lane

In 2026 krijgt nostalgie een nieuw paspoort. Het is niet langer iets dat we in het verleden laten, maar het wordt iets waar we weer instappen met technologie die dat mogelijk maakt. Reizigers verlangen naar de ervaringen en herinneringen van vroeger – die camping in Frankrijk, de jaarlijkse familievakantie of dat dorpje waar de tijd even stil leek te staan. Voor velen zijn deze reizen diep emotioneel geworteld en is het verlangen om deze betekenisvolle momenten opnieuw te beleven en met anderen te delen.

Zo overweegt 39 procent van de Nederlandse reizigers om een herinnering of foto van een reis opnieuw te maken door met technologie de exacte locatie te identificeren waar de originele foto is gemaakt en vervolgens daar weer heen te reizen. Volgens 41 procent van de Nederlanders is de belangrijkste reden hiervoor om samen met familie of vrienden herinneringen opnieuw te beleven en meer dan een derde (35 procent) zoekt bewust plekken op die dat gevoel van jeugd of thuiskomen oproepen. 29 procent ziet zulke reizen zelfs als mijlpalen, zoals een moment van reflectie op persoonlijke groei en het opnieuw contact maken met mensen uit het verleden (31 procent). Het verleden reist mee, maar dan met een moderne twist.

2. Reizen als relatietest 

In 2026 worden vakanties dé test voor elke relatie – van liefde tot vriendschap en werk. Bijna de helft (49 procent) van de Nederlandse reizigers staat open voor een trip met een potentiële partner, collega of nieuwe vriend om te ontdekken hoe goed ze klikken. Hierbij zijn de manieren waarop reizigers relaties testen even creatief als onthullend. Zo zou 47 procent bewust kiezen voor een afgelegen locatie om te zien hoe de ander met ongemak omgaat, 62 procent zou achteroverleunen en de ander de leiding laten nemen en 44 procent zoekt de uitdaging op met een reis vol beperkingen, zoals een strak budget, taalbarrières of minimale wifi. Deze relatietesten benadrukken een verschuiving in de manier waarop mensen vakanties benaderen: niet alleen als ontspanning, maar ook als meeslepend en om compatibiliteit, aanpassingsvermogen en teamwork te testen.

3. Souvenirs met smaak

Zeg maar dag tegen de ijskastmagneten. In 2026 krijgt de keuken een heel andere make-over: van een simpel voorraadrek naar een cultureel podium vol herinneringen, design en smaak. Reizigers gaan steeds meer op zoek naar eetbare en door design geleide schatten, die de alledaagse keukens veranderen in vitrines van wereldwijde cultuur. Zo zegt bijna de helft (43 procent) van de Nederlandse reizigers op vakantie op zoek te gaan naar mooi keukengerei of lokale voorraad producten – van handbeschilderde kruidenpotjes tot blikken ambachtelijke olijfolie. 44% zou zelfs speciaal afreizen naar bestemmingen die bekend staan om zijn voorraad producten en keukengerei. Deze eetbare souvenirs hebben ook een smaakvolle betekenis en herinnering; 16 procent geeft namelijk aan dat deze souvenirs hen helpen een bestemming te herbeleven elke keer dat ze koken.

4. De stilte achterna in de natuur 

Tussen al het lawaai van het dagelijks leven, omringd door technologie en een flinke dosis schermtijd, kiezen in 2026 steeds meer reizigers voor stilte en rust. 42 procent van de Nederlanders gaat op vakantie om dichter bij de natuur te zijn – vooral Gen Z (33 procent) zoekt bewust die rust op. 14 procent gebruikt de vakantie om nieuwe, kalmere hobby’s te ontdekken: van insecten en vlinders spotten (45 procent) tot vissen of vogels kijken (63 procent) of verblijven in een hotel waar ze kunnen foerageren in de lokale natuur (40 procent). Deze activiteiten bieden een manier om nog dieper in contact te komen met hun omgeving. Maar helemaal van technologie zien we nog niet af: we zeggen nog steeds ja tegen apps die dieren herkennen of AI die precies weet welk wandelpad het best bij je stemming past. Door het rustiger aan te doen en de natuur het voortouw te laten nemen, herdefiniëren reizigers wat het betekent om op te laden.

5. Roadtrips 2.0: Samen de weg op

In 2026 krijgt de klassieke roadtrip een frisse update – socialer, spontaner en een tikkeltje hightech. De reis zelf gaat niet alleen maar over de rit, maar ook om ruimte voor verbinding en onvergetelijke ervaringen met mede-avonturiers die overigens niet alleen familie en vrienden meer hoeven te zijn. 71 procent van de Nederlandse reizigers staat open voor carpoolen tijdens de vakantie en ruim een kwart (28 procent) zou zelfs een app gebruiken om andere reizigers met dezelfde route te vinden. De charme? Reizigers voelen zich aangetrokken tot roadtrips die reizen meer spontaan en flexibel maken (66 procent), waarbij ze nieuwe mensen leren kennen (65 procent) en waarbij ze de rij verantwoordelijkheden kunnen delen (61 procent). Met name voor reizigers zonder rijbewijs biedt dit meer mogelijkheden doordat reisroutes die voorheen ontoegankelijk waren voor hen ineens mogelijk zijn.

Credits: Booking.com ©GettyImages

6. Slimme verblijven

Vakantiewoningen transformeren tot hightech verblijven, uitgerust met slimme systemen en robot assistenten. Denk aan een schoonmaakrobot die alle rommel in het vakantiehuis opruimt of een robot chef die een culinaire verrassing op tafel zet. In 2026 zijn reizigers klaar om deze volgende stap van comfort te omarmen. Zo zegt ruim de helft (49 procent) van de Nederlandse reizigers open te staan voor het boeken van een door robots ondersteund huis. Nederlandse reizigers zijn liever lui dan moe: 46 procent zegt dat schoonmaakbots hun boekingskeuze zouden beïnvloeden, 31 procent is vooral enthousiast over een robotkok en 21 procent wil dat robots achter de schermen duurzaamheid beheren.

7. Ontsnappen naar betoverde werelden

Met genres als romantasy die exploderen in populariteit, stappen reizigers in 2026 zelf in de wereld van romans en fantasiewerelden van draken, feeën en sprookjesachtige bossen. Vakanties transformeren komend jaar tot meeslepende ‘storyscapes’ met betoverende kastelen, ridderlijke feesten en gemaskerde ballen die het toneel vormen voor toverachtige Romantasy-retraites. Zo zegt iets minder dan de helft (45 procent) van de Nederlandse reizigers geïnteresseerd te zijn in een bestemming geïnspireerd door ‘romantasy’. Voor velen gaat het verder dan sightseeing: een vijfde (21 procent) staat open voor een role-playing-retraite op basis van hun favoriete fantasygame, -boek of -film. Technologie slaat de bladzijde om van deze nieuwe vorm van reizen. Bijna twee derde van de reizigers (62 procent) staat open voor AI-aangedreven suggesties die passen bij de fantasy-esthetiek, sprookjesachtige verblijven aanbevelen of echte filmlocaties proberen op te zoeken. Fantasy zal niet langer beperkt blijven tot fictie, maar wordt een reisblauwdruk met betoverende ontsnappingen waar verbeelding en avontuur de hoofdrolspelers worden.

8. (Voor)bestemmingen: reizen geschreven in de sterren

In 2026 zullen de sterren niet alleen horoscopen en sterrenbeelden voorzien van informatie, ze zullen ook reisplannen vormgeven. Astrologie en maanfasen worden een extra kompas om reiskeuzes te maken waardoor vakanties veranderen in reizen die spiritueel op één lijn liggen en kosmisch worden goedgekeurd. Zo zou ruim een kwart (26 procent) reisplannen wijzigen of zelfs annuleren op advies van een spiritueel gids. Daarnaast laat 24 procent zich leiden door horoscopen en 22 procent past de trip aan zodra Mercurius retrograde gaat. Naast deze kosmische koerscorrecties zoeken reizigers actief naar ervaringen die aansluiten op mystieke of astrologische signalen. Bijna één op de vijf Nederlanders (19 procent) stemt vakanties bewust af op spirituele aanwijzingen, van zonnewendes tot energierijke plekken. Vooral Gen Z (46 procent) en millennials (30 procent) reizen graag met de kosmos als gids.

9. Glow-cations

In 2026 draait wellness niet meer om rust alleen, maar om resultaat – en dat mag gezien worden. 55 procent van de Nederlandse reizigers staat open voor een ‘glow-cation’: een vakantie vol huidverzorgingsbehandelingen op maat. Wat vroeger eenvoudige saunatripjes waren, verandert in 2026 in hightech: 34 procent zou zelfs AI gebruiken om een bestemming te kiezen die aansluit bij hun persoonlijke huidbehoeften. En dat is nog maar het begin: 40 procent wil hydratatiestations die zich aanpassen aan het lokale klimaat en inspanning, 36 procent is fan van slimme spiegels die poriën en hydratatie analyseren om realtime huidadvies te geven en 51 procent droomt van wellness-suites met verlichting en soundscapes om rust te verbeteren en helpen bij huidherstel. Glow-cations houden een nieuw tijdperk in van huidspecifieke wellnessreizen, waarbij het doel niet alleen is om op te laden, maar ook om zichtbaar vernieuwd naar huis terug te keren.

 10. Moderne mijlpalen: Vier jezelf! 

Een reden om die trip te plannen? Die heb je in 2026 niet meer nodig. Het aankomend jaar draait reizen niet om het vieren van mijlpalen maar draait het maar om één ding: jij. Twee derde (64 procent) van de Nederlandse reizigers heeft dan ook geen speciale reden nodig om een vakantie te boeken en 15 procent vertrekt gewoon naar hun droombestemming zonder te wachten op een excuus. Daarnaast boekt 66 procent een trip omdat ze hard hebben gewerkt en dat best mogen vieren. Nieuwe aanleidingen om te reizen duiken overal op: een promotie (11 procent), een belastingmeevaller (19 procent), een gebroken hart (11 procent) of zelfs een nieuwe outfit (3 procent). Deze nieuwe golf van moderne mijlpaalmissies laat zien hoe reizigers persoonlijke prestaties op hun eigen voorwaarden omarmen en reizen gebruiken als een manier om hun individualiteit te vieren.

Elsbeth van Eekeren, Area Manager Benelux bij Booking.com: “In 2026 draait reizen niet langer alleen om waar je heengaat. Het wordt een weerspiegeling van wie mensen daadwerkelijk zijn, met reizen die zijn opgebouwd rond interesses die in het verleden misschien te niche of gewaagd aanvoelden. Reizigers stellen relaties op de proef, stappen in fantasywerelden, laten hun reizen terugkomen in hun keuken en kijken naar nieuwe manieren om roadtrips en vakantiewoningen te ervaren met verbeterde technologische functies. Bij Booking.com zijn we continu bezig om het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te ervaren en volledig van hun droomreis te kunnen genieten. Dat doen we door meer keuze, flexibiliteit en gemak op ons platform te bieden dan ooit tevoren.”

Overig nieuws