9 Geboden voor Goede Gasten: Laat je gast maar klagen

Auteur: Nelleke Grifieon
Columns 5 augustus 2022
9 Geboden voor Goede Gasten: Laat je gast maar klagen

Gasten mogen gewoon schrijven en zeggen wat ze vinden van hun verblijf in jouw B&B. Positief, soms ook negatief. Maar zou jij af en toe niet dolgraag willen vertellen wat jij van je gast en zijn/haar gedrag vindt?

In 2022 trekt droomplekeigenaar Nelleke Griffioen de stoute schoenen aan om in een maandelijkse column op BedandBreakfastnieuws.nl de grootste gastenergernissen van B&B-eigenaren te beschrijven. Ze verwoordt in haar ‘9 Geboden voor Goede Gasten’ wat veel gastenaccommodatie-eigenaren voelen, maar beter niet in het openbaar kunnen zeggen…

9 Geboden voor Goede Gasten: Laat je gast maar klagen

Ze komt even bij me uitrazen. Over een gast die heeft geklaagd over zijn verblijf. Hij doet zijn beklag niet rechtstreeks bij haar, want zijn vakantie was - naar eigen zeggen - prima. Nee, hij doet het via een negatieve recensie op internet.

Ze is verbaasd, teleurgesteld, boos. Ze krijgt ontzettend veel positieve reacties van blije gasten, maar precies deze reactie blijft hangen.

Geen kritiek durven geven direct richting haar als accommodatie-eigenaar, maar vervolgens wel de accommodatie zwart maken op het wereldwijde web. Waar heeft ze dit aan te danken?

Misschien heb je zoiets zelf ook een keer meegemaakt en zou je tegen zo’n gast willen zeggen:

 

Gij mag voluit klagen bij mij als gastheer/gastvrouw als u niet tevreden bent
(opdat u dat niet achteraf op internet doet)

#gastengebod7

 

Ik moet even denken aan deze tekst die ik ooit in de ‘Omdenken’-kalender lees: ‘Wees aardig voor onaardige mensen, die hebben jou het hardste nodig.’ Dus geef zo’n online klaaggast vooral een virtuele aai over zijn bol. Dat heeft-ie vroeger thuis misschien te veel gemist.

En stel jezelf ondertussen eerlijk de vraag of je je gast voldoende gelegenheid biedt tijdens het verblijf om opbouwende feedback te geven. Laat je gast maar lekker bij jou klagen, want dan hoeft-ie dat ergens anders niet meer te doen.

Zonnige groet,

Nel

PS: Ben je benieuwd naar alle 9 Geboden voor goede gasten? Download ze hier.

Nelleke Griffioen is droomplekeigenaar, coach en auteur van het boek ‘DroomplekGeluk’ en ‘Het geheim van de Berghut’. Ze vertrekt in 2009 naar Oostenrijk met haar man Hans, peuter en baby en runt 7 jaar lang hun hotel de Berghut’.

Sinds 2016 ondersteunen ze mensen met een B&B(-droom) deze succesvol te maken én te houden met DroomplekAcademie.nlEn hun hotel? Deze dient tussen 2016 en 2021, onder de naam ‘het Proefhotel’, als plek waar mensen met een ‘Ik Vertrek’-droom hun plannen eerst een paar weken kunnen uitproberen voordat ze de stap definitief wagen. In 2021 toveren ze hun hotel om tot Berghut appartementen waar ze een beperkt aantal weken per jaar weer zelf gasten ontvangen.

Overig nieuws