Booking.com beloont start-ups in duurzaam toerisme

1 juni 2018 | Thijs Jacobs

Vandaag heeft Booking.com de tien start-ups binnen duurzaam toerisme bekendgemaakt die een beurs zullen ontvangen als onderdeel van het Booking Booster 'accelerator programma'. Na drie weken van workshops en intensieve coaching-sessies geleid door experts en werknemers van Booking.com, bereikte het programma zijn hoogtepunt met een laatste finale-pitch. Daarin konden de start-ups beurzen verkrijgen tot wel €500.000, uit het fonds van totaal 2 miljoen euro om de volgende groeifase van de start-ups te ondersteunen.

Pitch

De tien teams van finalisten presenteerden live hun groeiplannen in Amsterdam in een pitch voor groot publiek en een jury. De Indiase start-ups Sakha Consulting Wings: Women on Wheels en Global Himalayan Expedition werden voor hun plannen beloond met de hoogste beurzen van respectievelijk €325.000 en €400.000. Sakha Consulting is een unieke sociale onderneming, opgericht om vrouwen een veilige vervoersoplossingen te bieden in geselecteerde steden in India, met behulp van vrouwelijke chauffeurs. Op deze manier realiseren zij een waardige broodwinning door middel van professionele rij-mogelijkheden voor arme vrouwen, als onderdeel van het initiatief "Women on Wheels" (WOW). Global Himalaya Expedition (GHE) organiseert impactexpedities om toegang tot schone energie en digitaal onderwijs te bieden aan de afgelegen berggemeenschappen van de Himalaya, waardoor deze op de kaart kunnen worden gezet om verkend te worden door toekomstige reizigers.

Gillian Tans

“De visie en passie die we dit jaar bij alle start-ups hebben gezien, was zeer inspirerend”, zegt Gillian Tans, CEO van Booking.com. “Ik was vooral onder de indruk van de ontroerende missie van Wheel the World om mensen met een handicap in staat te stellen de wereld te verkennen binnen de avonturenreissector, Sakha's toewijding om vrouwen in staat te stellen de controle over hun levensonderhoud te nemen en natuurlijk met hoe GHE letterlijk licht naar afgelegen bergdorpen brengt met hun expedities in de Himalaya. We kijken ernaar uit om te zien hoe hun plannen de komende weken en maanden worden uitgerold, terwijl we samenwerken om hun visie voor een duurzamere reisindustrie naar nog meer bestemmingen over de hele wereld te brengen."

De tien start-ups die deelnamen aan de editie van 2018 zijn afkomstig uit zes verschillende landen en zijn samen actief op zes continenten, waaronder Antarctica. Zij vertegenwoordigen een rijke variatie aan innovatieve online platforms die reizigers verbinden met duurzame reiservaringen, de allernieuwste technologische oplossingen en initiatieven die lokale gemeenschappen meer mogelijkheden geven om zelf ook profijt te hebben van de kansen die het mondiale toerisme biedt.

Startblokken

"Booking Booster gaf ons de tijd om na te denken, onze strategie te herzien en zo wederom uit de startblokken te schieten. Het heeft ons nieuwe perspectieven en tools gegeven om onze business te analyseren, net zoals de inzichten om onze impact en bedrijfsverhaal te synchroniseren", stelt Meenu Vadera, oprichter van Sakha Consulting. "We zullen de beurs gebruiken om onze capaciteit op te schalen, de operationele efficiëntie te verbeteren en onze impact exponentieel te vergroten. Dankzij deze financiering kunnen we ook de komende twee jaar ervoor zorgen dat meer dan duizend arme vrouwen aan de slag kunnen in transport, die samen meer dan 2 miljoen euro voor zichzelf en hun families kunnen verdienen en 1,1 miljoen veilige ritten kunnen aanbieden aan vrouwen in heel India.”

"Het Booking Booster programma is enorm gunstig geweest voor GHE en heeft ons geholpen de dynamiek van klantontwikkeling te begrijpen, terwijl wij nog steeds een diepe, tastbare impact maken voor inheemse gemeenschappen over de hele wereld", aldus Jaideep Bansai, Energy Access Leader bij Global Himalayan Expedition. "Met deze subsidie ??kunnen we onze activiteiten uitbreiden naar andere geografische gebieden en het stelt ons in staat om 160 impact-expedities uit te voeren met 2.500 toeristen, elektriciteit te leveren aan 100.000 dorpsbewoners en daarbij 9.000 ton CO2-uitstoot te compenseren."

Beloond met een beurs

De volgende start-ups in duurzaam toerisme zijn eveneens beloond met een beurs uit het fonds van 2 miljoen euro uit het Booking.com Booster Programma 2018: Community Homestay Network (Nepal) met €225.000; Keteka (Verenigde Staten, actief in Centraal- en Zuid-Amerika, Antarctica) met €275.000 en Wheel the World (Verenigde Staten) met €275.000. HiveSters (Thailand), Hotel Con Corazón (Nederland, actief in Nicaragua), KITRO (Zwitzerland), Reflow (Nederland) en Tastemakers (Verenigde Staten, actief in Afrika) ontvingen beurzen van €100.000.

Alle start-ups die aan het programma deelnamen krijgen een jaar lang begeleiding door mentoring en coaching van een strategische mix van experts uit alle onderdelen van de business van Booking.com. Ook krijgen zij de kans om samen te werken met Booking.com op het gebied van innovatieve initiatieven en experimenten die hen helpen verder te groeien in de toekomst.

Amazon

Bovenop de 'accelerator'-prijzen van Booking.com was er ook, voor alle finalisten van deze editie van het Booster Programma, een beloning van Amazon Web Services (AWS): de mogelijkheid om te profiteren van AWS Activate, eveneens een programma voor start-ups. AWS voorziet de start-ups van middelen die ze nodig hebben om snel van start te gaan op AWS – waaronder krediet, training en ondersteuning – en hun ideeën tot leven te brengen.

Booking.com help niet alleen reizigers bij het ontdekken en ervaren van meer dan 130.000 unieke bestemmingen overal ter wereld, maar wil ook een bijdrage leveren aan het duurzaam maken en houden van die bestemmingen, zodat toekomstige generaties er nog lang van kunnen genieten. Samen met het onlangs gelanceerde Booster Labs en Booking Cares Fund, gaat het Booking Booster Programma hand in hand met het interne vrijwilligersprogramma van Booking.com, waarbij werknemers al sinds lange tijd samenwerken met lokale organisaties en projecten, gericht op het verbeteren van reisbestemmingen wereldwijd. Al deze initiatieven samen laten zien dat Booking.com zich serieus toelegt om een positieve impact te hebben op de mondiale toerismesector.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: