Booking.com onthult de rol die hosts spelen voor reizigers

9 april 2019 | Yonne van Geene

Booking.com maakt bekend wat voor gasten de belangrijkste motivaties zijn om in verschillende soorten accommodaties te verblijven, en welke rol hosts, managers en eigenaren hierin spelen. Reizigers hebben tegenwoordig meer keuze dan ooit bij het plannen van hun volgende trip en daarom is het voor een host essentieel de juiste balans te vinden van de best mogelijke ervaring en de juiste mate van persoonlijke benadering. Zonder deze balans lopen ze het risico dat gasten voor een andere accommodatie kiezen. In een onderzoek van Booking.com onder 21.500 reizigers wereldwijd geeft 40 procent van de Nederlandse reizigers aan dat hun vakantie beter werd, omdat de host alles wilde doen voor een onvergetelijk verblijf.

Van een behulpzame B&B-host die gasten lokale tips geeft, een trotse eigenaar van een appartement die alles tot in de puntjes heeft verzorgd, tot de beheerder van een villa die zelf gekookte maaltijden deelt met de gasten: de meeste unieke verblijfservaringen zijn te danken aan de persoonlijkheid van de host - of dat nu door de persoon zelf komt, of door de uitstraling die de host de accommodatie geeft. Verder wijst het onderzoek van Booking.com uit dat ruim 35 procent van de Nederlandse reizigers vanwege de host dezelfde accommodatie een tweede keer bezochten.

Contact met de host

De rol van de host is ook dit jaar erg belangrijk voor reizigers die alternatieve soorten accommodaties zoeken. Meer dan de helft (53%) van de Nederlandse respondenten is van plan om in 2019 in een accommodatie te verblijven waar ze rechtstreeks contact kunnen hebben met de eigenaar of beheerder. Dat kan iemand zijn die er elke dag is of iemand die ze bij aankomst hartelijk welkom heet.

Het onderzoek liet ook zien dat sommige reizigers al blij zijn met het krijgen van een warm welkom, terwijl andere reizigers ‘hoge verwachtingen’ hebben van hun hosts. 72 procent van de Nederlandse respondenten vindt het grootste voordeel van hosts dat ze zich ‘thuis voelen’ door hun aanwezigheid. Daarnaast zegt meer dan de helft (52%) dat ze bij ‘persoonlijke’ accommodaties de lokale kennis van de eigenaar kunnen gebruiken. Hiermee hoopt een kwart (25%) van de Nederlandse respondenten oplichterij te voorkomen en geld te besparen.

Balans

Maar het is soms lastig om een goede host te zijn. Hosts moeten een balans vinden tussen het bieden van de best mogelijke ervaring en de juiste mate van persoonlijke benadering. 64 procent van de Nederlandse reizigers geeft aan hun host tijdens het verblijf maar één keer te hoeven zien om zich welkom te voelen. En 43 procent verwacht alleen contact tijdens het in- en uitchecken. Nog lastiger is dat reizigers verwachten dat hun hosts een soort zesde zintuig hebben en dus precies weten hoe persoonlijk ze met hun gasten moeten omgaan. 67 procent van de Nederlandse reizigers vindt dat hun hosts intuïtief moeten weten hoeveel tijd ze met hun gasten moeten doorbrengen, en driekwart (75%) wil dat de host hun behoefte aan persoonlijke ruimte respecteert. Daarbij is privacy het belangrijkst.

Tips

Managers en eigenaren kunnen gebruik maken van de volgende tips om te weten welke eigenschappen gasten zoeken in een host: een warme glimlach is een goed begin voor positieve reviews. Zo verwacht 72 procent van de Nederlandse reizigers dat ze vriendelijk en persoonlijk worden onthaald. Een persoonlijk tintje, zoals het aanbieden van een lokale delicatesse, kan ook een groot verschil maken. Extraatjes als thee, koffie en snacks zorgen ervoor dat de helft (50%) van de Nederlandse reizigers zich welkom voelt in hun nieuwe omgeving.

“Zoals bij zoveel aspecten van het reizen is er geen universele aanpak om aan de uiteenlopende behoeften van reizigers te voldoen. Ons onderzoek laat zien hoe belangrijk het is voor managers en eigenaren om de juiste balans te vinden en zo een optimale en onvergetelijke verblijfservaring aan te bieden, of het nu in een huis, appartement, pension of ander soort accommodatie is,” aldus Olivier Grémillon, Vice President bij Booking.com. “Bij Booking.com geloven we in individualiteit, want het perfecte verblijf ziet er voor iedereen weer anders uit. Echter is één ding glashelder. Het maakt niet uit of reizigers zich thuis willen voelen, de lokale cultuur willen ervaren, rust willen vinden of er gewoon even tussenuit willen. Er gaat niets boven de kracht van mensen zelf om een verblijf tot een onvergetelijke ervaring te maken.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Achtergronden Bed&Breakfast
Bed & Breakfast runnen, makkie toch?

Ton Jetten runt al vijftien jaar een aantal B&B-appartementen met een eigen formule. Aanvankelijk vijf in Nijmegen en eentje in Utrecht. Je kunt deze bekijken op www.lecharme.nl (Nijmegen) en www.laperleutrecht.nl (Utrecht). In zo'n tijd maak je wat mee natuurlijk en een aantal van die ve...

Toerisme Coronacrisis
Helft minder Nederlanders op vakantie in maart 2020

In maart 2020 gingen er 1,7 miljoen Nederlanders minder op vakantie dan in dezelfde maand van 2019. Dit is een daling van ruim 50 procent. Over het eerste kwartaal van 2020 is de daling 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De daling geldt voor zowel vakanties in het buitenland a...

Hilton Amsterdam
Samen met je huisdier op vakantie in een luxe hotel in Amsterdam

DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station heet alle huisdieren welkom. Men kan hier nu van een vakantie in eigen land genieten en er compleet tot rust komen; samen met het geliefde huisdier welteverstaan. Een cocktail op grote hoogte in SkyLounge Amsterdam terwijl uw hond of kat kan kiezen ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: