Booking.com onthult de rol die hosts spelen voor reizigers

9 april 2019 | Yonne van Geene

Booking.com maakt bekend wat voor gasten de belangrijkste motivaties zijn om in verschillende soorten accommodaties te verblijven, en welke rol hosts, managers en eigenaren hierin spelen. Reizigers hebben tegenwoordig meer keuze dan ooit bij het plannen van hun volgende trip en daarom is het voor een host essentieel de juiste balans te vinden van de best mogelijke ervaring en de juiste mate van persoonlijke benadering. Zonder deze balans lopen ze het risico dat gasten voor een andere accommodatie kiezen. In een onderzoek van Booking.com onder 21.500 reizigers wereldwijd geeft 40 procent van de Nederlandse reizigers aan dat hun vakantie beter werd, omdat de host alles wilde doen voor een onvergetelijk verblijf.

Van een behulpzame B&B-host die gasten lokale tips geeft, een trotse eigenaar van een appartement die alles tot in de puntjes heeft verzorgd, tot de beheerder van een villa die zelf gekookte maaltijden deelt met de gasten: de meeste unieke verblijfservaringen zijn te danken aan de persoonlijkheid van de host - of dat nu door de persoon zelf komt, of door de uitstraling die de host de accommodatie geeft. Verder wijst het onderzoek van Booking.com uit dat ruim 35 procent van de Nederlandse reizigers vanwege de host dezelfde accommodatie een tweede keer bezochten.

Contact met de host

De rol van de host is ook dit jaar erg belangrijk voor reizigers die alternatieve soorten accommodaties zoeken. Meer dan de helft (53%) van de Nederlandse respondenten is van plan om in 2019 in een accommodatie te verblijven waar ze rechtstreeks contact kunnen hebben met de eigenaar of beheerder. Dat kan iemand zijn die er elke dag is of iemand die ze bij aankomst hartelijk welkom heet.

Het onderzoek liet ook zien dat sommige reizigers al blij zijn met het krijgen van een warm welkom, terwijl andere reizigers ‘hoge verwachtingen’ hebben van hun hosts. 72 procent van de Nederlandse respondenten vindt het grootste voordeel van hosts dat ze zich ‘thuis voelen’ door hun aanwezigheid. Daarnaast zegt meer dan de helft (52%) dat ze bij ‘persoonlijke’ accommodaties de lokale kennis van de eigenaar kunnen gebruiken. Hiermee hoopt een kwart (25%) van de Nederlandse respondenten oplichterij te voorkomen en geld te besparen.

Balans

Maar het is soms lastig om een goede host te zijn. Hosts moeten een balans vinden tussen het bieden van de best mogelijke ervaring en de juiste mate van persoonlijke benadering. 64 procent van de Nederlandse reizigers geeft aan hun host tijdens het verblijf maar één keer te hoeven zien om zich welkom te voelen. En 43 procent verwacht alleen contact tijdens het in- en uitchecken. Nog lastiger is dat reizigers verwachten dat hun hosts een soort zesde zintuig hebben en dus precies weten hoe persoonlijk ze met hun gasten moeten omgaan. 67 procent van de Nederlandse reizigers vindt dat hun hosts intuïtief moeten weten hoeveel tijd ze met hun gasten moeten doorbrengen, en driekwart (75%) wil dat de host hun behoefte aan persoonlijke ruimte respecteert. Daarbij is privacy het belangrijkst.

Tips

Managers en eigenaren kunnen gebruik maken van de volgende tips om te weten welke eigenschappen gasten zoeken in een host: een warme glimlach is een goed begin voor positieve reviews. Zo verwacht 72 procent van de Nederlandse reizigers dat ze vriendelijk en persoonlijk worden onthaald. Een persoonlijk tintje, zoals het aanbieden van een lokale delicatesse, kan ook een groot verschil maken. Extraatjes als thee, koffie en snacks zorgen ervoor dat de helft (50%) van de Nederlandse reizigers zich welkom voelt in hun nieuwe omgeving.

“Zoals bij zoveel aspecten van het reizen is er geen universele aanpak om aan de uiteenlopende behoeften van reizigers te voldoen. Ons onderzoek laat zien hoe belangrijk het is voor managers en eigenaren om de juiste balans te vinden en zo een optimale en onvergetelijke verblijfservaring aan te bieden, of het nu in een huis, appartement, pension of ander soort accommodatie is,” aldus Olivier Grémillon, Vice President bij Booking.com. “Bij Booking.com geloven we in individualiteit, want het perfecte verblijf ziet er voor iedereen weer anders uit. Echter is één ding glashelder. Het maakt niet uit of reizigers zich thuis willen voelen, de lokale cultuur willen ervaren, rust willen vinden of er gewoon even tussenuit willen. Er gaat niets boven de kracht van mensen zelf om een verblijf tot een onvergetelijke ervaring te maken.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Blog
Column: Succes krijgen door aandacht

Afgelopen week zijn de nieuwe nominaties van beste B&B 2019 bekendgemaakt. Stuk voor stuk prachtige B&B’s die het zeker verdienen beste B&B van Nederland te worden. Nog niet zo lang geleden kwam ons deze prijs ook ten deel. Nog steeds kijken wij daar met heel veel plezier op terug....

Awards Bed&Breakfast
Bekendmaking nominaties 'Beste B&B van Nederland 2019'

Welke B&B wordt verkozen tot Beste Bed & Breakfast van Nederland 2019? Drie accommodaties in Drenthe, Friesland en Noord-Brabant komen in aanmerking voor deze prestigieuze titel. De winnaar wordt op woensdag 8 mei bekend gemaakt door Stichting Bed & Breakfast Nederland, de organisatie ac...

Achtergronden
Grote kans op 'herhaalinbraak' bij bedrijven

Verzekeraar Reaal waarschuwt ondernemers die recent slachtoffer zijn geworden van een inbraak voor de toegenomen kans op herhaling. Uit een analyse van de eigen inbraakcijfers blijkt namelijk dat in 7% van de gevallen het dievengilde binnen een jaar terugkomt. In meer dan de helft van de gevallen vi...

Airbnb
Het Louvre gaat voor één nacht worden omgetoverd tot Airbnb

Airbnb en het Louvre hebben op 3 april aangekondigd dat het museum voor één nacht zal worden getransformeerd tot een huis. Voor de eerste keer ooit, krijgen kunstliefhebbers de kans om dichtbij de meesterwerken, inclusief de Mona Lisa, te overnachten. Zij mogen de nacht doorbrengen in ...

Interview
Interview Hotel In het huis van Deventer: "Hier geen tv's op de kamer"

Het mag best eens duidelijk gezegd worden: dankzij hoteliers is veel van ons nationale erfgoed bewaard gebleven. Hotel In het huis van Deventer kijkt uit op het Grote Kerkhof; dat zal menig ‘vreemdeling’ vreemd in de oren klinken, maar we hebben het gewoon over het plein waarop de groots...

trends KHN
Ontbijt steeds relevanter in de horeca

Er wordt in Nederland steeds vaker buiten de deur ontbeten en naar verwachting zal dit in de komende jaren alleen maar meer worden. KHN laat zien dat 46 procent van de horecaondernemers de trend opmerkt en erop inspeelt, zo lezen we op khn.nl. De reden dat consumenten steeds vaker buiten de deur ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: