Column: Costa Brava is niet alleen zeezicht

3 maart 2020 | Ellen-Marie Janse

Ping, doet mijn telefoon en als ik kijk dan heb ik een boeking voor maar liefst 7 dagen. Dat is fijn, want het betekent niet iedere dag wisselen, dus aanzienlijk minder werk. Kort daarop volgt er weer een ping en blijk ik een mail te hebben ontvangen van deze persoon die via een site heeft gereserveerd. De goede man heeft een verzoek. Hij wil graag een tweepersoonsbed. Dat kan worden geregeld en een kamer op de tweede verdieping met mooi uitzicht op zee. Dat ligt iets gecompliceerder. Die hebben we niet. Direct stuur ik hem een mail met het antwoord dat we een kamer hebben op de tweede verdieping, weliswaar met een prachtig uitzicht; niet op zee, maar wel op de Pyreneeën. Gemakshalve laat ik hem weten dat mijn huis is gelegen bij Besalu, zodat hij dit even op de kaart kan opzoeken. Enkele minuten later stuurt de zeezichtman mij een annulering.

Voor mij blijft het onbegrijpelijk dat mensen zich zo slecht informeren voordat ze ergens boeken. Het is niet dat ik met zeezichtfoto´s adverteer, of dat ik ook maar ergens aangeef dat je naar het strand kunt lopen. Het is echter niet de eerste keer dat ik zoiets meemaak.

Vorig jaar kreeg ik een familie te logeren die vier dagen hadden geboekt in mijn huis. Ik hoor de auto omhoog komen en vervolgens komt er een hele luidruchtige familie mijn tuin in lopen. Sportshirts aan, halflange trainingsbroeken, handdoek om de nek geslagen en lopende op flip flops. "Hoeverre is het hiero loapen noar het straand?" is de eerste vraag die men mij stelt. 'Oh God', bedenk ik mij, 'die zoeken de camping'. 'Hebben jullie hier geboekt?', vraag ik. Ze knikken en geven mij hun reserveringsbevestiging. 'Nou, lopen naar het strand duurt een dag of drie', zeg ik hen en dan zie ik alle gezichten ineens betrekken en de familie valt stil. Dan vraagt er eentje: “Moar we zitte toch an de Costa Broava?" 'Ja', zeg ik, 'maar dat gebied is vrij groot'. Ik probeer het nog goed te maken met mijn zwembad, maar ook dat geeft geen blije gezichten en bedenk ik mij dat deze mensen hier heel ongelukkig gaan zijn. Als ik hen zeg dat ze niet hoeven te blijven en gratis mogen vertrekken is dat niet aan dovemansoren gericht. Binnen vijf minuten zitten ze weer in de auto en verlaten ze mijn huis, waarschijnlijk op zoek naar een camping.

Dat de Costa Brava alleen bestaat uit strand wordt vaak gedacht door buitenlanders, maar ook mensen in het eigen land hebben soms geen benul waar ze precies naartoe gaan.

Zo kreeg ik bezoek van een oudere 'rijke' Catalaanse dame, met naast zich een heel goedkoop mannetje, type buschauffeur. Ik kon niet direct opmaken of het hier om een stel ging, maar zij had de broek aan en hij deed er alles aan om het haar zo goed mogelijk naar de zin te maken. Bij aankomst liet ze gelijk merken niet blij te zijn met de ligging van mijn huis. Ze had een huis in het centrum van Besalu verwacht en dat was mijn huis niet. 'Nee klopt', zei ik haar, 'maar heeft u dan wel bij mij geboekt en niet in het dorp?' Ze geeft me haar naam en ik zie dat de boeking inderdaad is gedaan in mijn huis. Ik besluit er niet teveel aandacht aan te geven en laat ze de kamer zien, waar ze ook niet echt blij mee is. Ze informeert nog even naar de spa, en ik vraag haar in welke advertentie ze over de spa heeft gelezen. 'Nergens', zegt ze. En dan vervolg ik: 'die is dus ook niet aanwezig'. Enfin, ik geef haar nog even mee dat ze alle informatie over mijn huis had kunnen vinden op mijn website waarvan ik haar het adres vooraf heb gestuurd. Het kleine mannetje naast haar zegt geen woord, trekt alleen een angstig gezicht. Die krijgt vanavond vast klappen.

De volgende dag bij het ontbijt probeer ik toch mijn beste beentje voor te zetten en kom met het dametje in gesprek. Ze blijkt enorm Catalaans en begint een heel betoog over de onafhankelijkheidsstrijd. Uiteraard is ze helemaal voor en de hele wereld is gestoord, behalve de Catalanen. Ik knik, praat naar haar mond, lach tegen het mannetje, waarvan het gezicht nog steeds op onweer staat en ik weet inmiddels waarom en hou dit maar liefst een half uur vol. Dan excuseer ik mij omdat er gasten zijn die willen afrekenen. Niet veel later gaat de dame ook weg en een dag later krijg ik een 4 als score op haar review. Ik trek het me maar niet persoonlijk aan. Ik vermoed dat de vrouw gewoon niet zo blij is met haar leven en dat ook het mannetje dat ook niet voor haar kan oplossen.  

Hartelijke groet,

Ellen-Marie

www.meandthebandb.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Achtergronden Ondernemen
Poll: hoe ga jij om met no-shows in je B&B?

No-shows zijn vervelend voor B&B-ondernemers. We willen dolgraag weten hoe jij omgaat met het fenomeen van gasten die niet op komen dagen. Moeten zij hoe dan ook betalen of niet, en schrijf je automatisch geld af van zijn of haar creditcard? We publiceren de bevindingen in de komende editie van...

Columns
Column: Contactvrij genieten…

'Dag mevrouw, hierbij stuur ik u een mail want ik wil graag een lang weekend weg binnen Nederland en uw B&B lijkt ons wel wat maar… is er wel wat te doen in Zwolle?' Helemaal blij keek ik die dag op van mijn laptop. Hoera, een Echte Gast! Potentieel dan weliswaar, want &helli...

Coronacrisis
Realtime countdown tot opening horeca 1 juni, 12 uur

Het aftellen is begonnen! In onderstaande countdown timer zie je exact hoe lang het nog duurt totdat je de deuren van je horecazaak en terras weer mag openen. Heel veel succes! ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

KHN Coronacrisis
KHN: Horeca mag voorzichtig open, steunpakket blijft noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij dat de eerste stap richting de heropening van de horeca is gezet. De gisteren aangekondigde verlichting van de coronamaatregelen tijdens de persconferentie van het kabinet bieden een bescheiden perspectief voor de horeca. De gevolgen van de intelligente loc...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: