Column: Costa Brava is niet alleen zeezicht

3 maart 2020 | Ellen-Marie Janse

Ping, doet mijn telefoon en als ik kijk dan heb ik een boeking voor maar liefst 7 dagen. Dat is fijn, want het betekent niet iedere dag wisselen, dus aanzienlijk minder werk. Kort daarop volgt er weer een ping en blijk ik een mail te hebben ontvangen van deze persoon die via een site heeft gereserveerd. De goede man heeft een verzoek. Hij wil graag een tweepersoonsbed. Dat kan worden geregeld en een kamer op de tweede verdieping met mooi uitzicht op zee. Dat ligt iets gecompliceerder. Die hebben we niet. Direct stuur ik hem een mail met het antwoord dat we een kamer hebben op de tweede verdieping, weliswaar met een prachtig uitzicht; niet op zee, maar wel op de Pyreneeën. Gemakshalve laat ik hem weten dat mijn huis is gelegen bij Besalu, zodat hij dit even op de kaart kan opzoeken. Enkele minuten later stuurt de zeezichtman mij een annulering.

Voor mij blijft het onbegrijpelijk dat mensen zich zo slecht informeren voordat ze ergens boeken. Het is niet dat ik met zeezichtfoto´s adverteer, of dat ik ook maar ergens aangeef dat je naar het strand kunt lopen. Het is echter niet de eerste keer dat ik zoiets meemaak.

Vorig jaar kreeg ik een familie te logeren die vier dagen hadden geboekt in mijn huis. Ik hoor de auto omhoog komen en vervolgens komt er een hele luidruchtige familie mijn tuin in lopen. Sportshirts aan, halflange trainingsbroeken, handdoek om de nek geslagen en lopende op flip flops. "Hoeverre is het hiero loapen noar het straand?" is de eerste vraag die men mij stelt. 'Oh God', bedenk ik mij, 'die zoeken de camping'. 'Hebben jullie hier geboekt?', vraag ik. Ze knikken en geven mij hun reserveringsbevestiging. 'Nou, lopen naar het strand duurt een dag of drie', zeg ik hen en dan zie ik alle gezichten ineens betrekken en de familie valt stil. Dan vraagt er eentje: “Moar we zitte toch an de Costa Broava?" 'Ja', zeg ik, 'maar dat gebied is vrij groot'. Ik probeer het nog goed te maken met mijn zwembad, maar ook dat geeft geen blije gezichten en bedenk ik mij dat deze mensen hier heel ongelukkig gaan zijn. Als ik hen zeg dat ze niet hoeven te blijven en gratis mogen vertrekken is dat niet aan dovemansoren gericht. Binnen vijf minuten zitten ze weer in de auto en verlaten ze mijn huis, waarschijnlijk op zoek naar een camping.

Dat de Costa Brava alleen bestaat uit strand wordt vaak gedacht door buitenlanders, maar ook mensen in het eigen land hebben soms geen benul waar ze precies naartoe gaan.

Zo kreeg ik bezoek van een oudere 'rijke' Catalaanse dame, met naast zich een heel goedkoop mannetje, type buschauffeur. Ik kon niet direct opmaken of het hier om een stel ging, maar zij had de broek aan en hij deed er alles aan om het haar zo goed mogelijk naar de zin te maken. Bij aankomst liet ze gelijk merken niet blij te zijn met de ligging van mijn huis. Ze had een huis in het centrum van Besalu verwacht en dat was mijn huis niet. 'Nee klopt', zei ik haar, 'maar heeft u dan wel bij mij geboekt en niet in het dorp?' Ze geeft me haar naam en ik zie dat de boeking inderdaad is gedaan in mijn huis. Ik besluit er niet teveel aandacht aan te geven en laat ze de kamer zien, waar ze ook niet echt blij mee is. Ze informeert nog even naar de spa, en ik vraag haar in welke advertentie ze over de spa heeft gelezen. 'Nergens', zegt ze. En dan vervolg ik: 'die is dus ook niet aanwezig'. Enfin, ik geef haar nog even mee dat ze alle informatie over mijn huis had kunnen vinden op mijn website waarvan ik haar het adres vooraf heb gestuurd. Het kleine mannetje naast haar zegt geen woord, trekt alleen een angstig gezicht. Die krijgt vanavond vast klappen.

De volgende dag bij het ontbijt probeer ik toch mijn beste beentje voor te zetten en kom met het dametje in gesprek. Ze blijkt enorm Catalaans en begint een heel betoog over de onafhankelijkheidsstrijd. Uiteraard is ze helemaal voor en de hele wereld is gestoord, behalve de Catalanen. Ik knik, praat naar haar mond, lach tegen het mannetje, waarvan het gezicht nog steeds op onweer staat en ik weet inmiddels waarom en hou dit maar liefst een half uur vol. Dan excuseer ik mij omdat er gasten zijn die willen afrekenen. Niet veel later gaat de dame ook weg en een dag later krijg ik een 4 als score op haar review. Ik trek het me maar niet persoonlijk aan. Ik vermoed dat de vrouw gewoon niet zo blij is met haar leven en dat ook het mannetje dat ook niet voor haar kan oplossen.  

Hartelijke groet,

Ellen-Marie

www.meandthebandb.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Columns
Column: Het komt wel goed

Wat is dat toch met mensen, dat ze menen dit te moeten zeggen als dingen tegen zitten? Ik zag het laatst ook weer in een serie die ik keek. Een hele heftige scene, er overleed iemand en op het moment dat de hele familie zat te snikken om het verlies, komt iemand met de opmerking:’ Het komt wel...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

KHN
KHN en overheid weer in gesprek

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat opnieuw in gesprek met de overheid om te praten over de geldende coronamaatregelen. Het kort geding dat de brancheorganisatie tegen de staat had aangespannen, met als inzet versoepeling van de maatregelen, wordt tot 8 augustus aangehouden. KHN en de overhei...

Hotel
Dit zijn de 10 potentieel meest vieze items op de hotelkamer

Uit onderzoek onder Britten wordt bedlinnen door 92% van hen beschouwd als een van de vuilste zaken die in de hotelkamer kan worden aangetroffen. 87% van de Britse hotelgasten zal het linnen voor gebruik dan ook controleren. Opmerkelijk detail: bijna de helft van de Britten zal 30 minuten lang hun ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: