Column: dik betalen voor reclame? Mooi niet!

4 oktober 2019 | Yvonne Rengelink

Afgelopen week werd ik benaderd door een dame van een lifestyle-programma van RTL Z. In het programma, dat op zaterdagmiddag wordt uitgezonden, wilde ze aandacht schenken aan overnachtingsmogelijkheden op meest begeerde plekken in Nederland. Aan de hand van een waslijst aan vragen wilde ze onderzoeken of onze B&B geschikt was om voor dat item in aanmerking te komen.

Omdat ze op een heel ongelukkig moment belde, namelijk tijdens het uitserveren van het ontbijt en het vertrek van een aantal gasten, vroeg ik haar op een later moment terug te bellen mits er geen kosten aan deelname van het programma verbonden waren. Uit eerdere benaderingen voor dit soort programma’s weten we namelijk dat dit vaak gepaard gaat met hoge kosten. Netjes de vraag omzeilend maakte de betreffende dame een afspraak voor later op de dag.

Het telefoongesprek had veel weg van een interview. Gedurende een half uur werd me het hemd van het lijf gevraagd. En geen gekke vragen hoor. Zo werd er gevraagd naar mijn visie op de branche, trendontwikkelingen die ik zag en stelde ze allerlei belangstellende vragen over onze doelgroep, het concept en het succes van onze onderneming. Ik begon het vermoeden te krijgen dat ze misschien wel echt een gratis item van ons bedrijf wilde maken. Ik bleef, inmiddels uit ervaring wijzer geworden, namelijk wel wat sceptisch over het doel van dit telefoongesprek. Ze gaf gedurende het gesprek aan dat ze heel enthousiast was en zeker wist dat ze toestemming van de redactie zou krijgen om ons toe te voegen aan het programma. Echter, aan het eind van haar vragen kwam de aap uit de mouw. Om aan het programma deel te nemen moest een bijdrage in de kosten worden betaald. Zij namen het grootste gedeelte van de productiekosten voor hun rekening. Van het resterende bedrag moest ik wel even met mijn ogen knipperen. Men heeft werkelijk geen idee hoeveel boekingen wij moeten maken om zo’n 'bijdrage' weer terug te kunnen verdienen. Met alle respect voor dit programma en degenen die wel de keuze maken om hieraan mee te doen; ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het niet meer is dan een ‘aangeklede’ reclameboodschap.

Er werd me uitgelegd dat het om een item van twee minuten ging en dat we zelf mede de regie in handen zouden hebben. We hadden eigen inbreng in wat we in die twee minuten wilden laten zien en besproken hebben. Na afloop zouden wij vrij beschikken over het filmpje en deze voor eigen doeleinden mogen gebruiken. Wel moesten we snel beslissen, want de trein denderde door en ze konden deze twee minuten niet te lang voor ons vasthouden.

Ik heb voor het aanbod bedankt. Ik moest weer denken aan een lezing die ik een jaar geleden op een recreatiebijeenkomst in onze provincie heb bijgewoond. Aan de hand van een Pyramide werd uitgelegd dat het veel effectiever is om je gasten een positief gevoel te geven dan veel geld uit te geven aan reclame-uitingen waarvan je niet weet of je daarmee je doelgroep bereikt. Je creëert hiermee ‘fans’ of ‘ambassadeurs’ die aan anderen vertellen wat een leuke ervaring ze bij je hebben gehad. Dat kost weinig geld en levert uiteindelijk veel meer op.

Het twee minuten durende item op RTL Z zou ons de omzet van meer dan 30 overnachtingen gaan kosten. Het lijkt misschien een groot bereik te hebben, maar hoeveel potentiële gasten bekijken dit programma überhaupt op de zaterdagmiddag en is dat de groep mensen die ons weten te vinden en te waarderen?

Wij maken bijna wekelijks mee dat gasten bij aankomst vertellen dat ze via-via bij ons terecht zijn gekomen. Ze hebben het adres veelal van mensen gekregen die bij ons hebben gelogeerd en heel enthousiast over het verblijf bij ons waren. Echte ambassadeurs dus!

Overigens beschikken wij al een paar jaar over een heel leuk redactioneel filmpje van onze B&B. Het is op kosten van RTV Drenthe gemaakt naar aanleiding van onze nominatie voor Beste Bed and Breakfast van Nederland. Het is een item van 2,5 minuut waar wij vrij over mogen beschikken.

Over de auteurs:

Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers zijn de bevlogen eigenaren van B&B Logement No5 in Assen. Zij houden je maandelijks op de hoogte van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in hun B&B, die vorig jaar bekroond werd als 'beste bed & breakfast van Nederland'. 

Lees hier meer columns van Yvonne en Jos

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Ondernemen
Airbnb vogelvrij verklaard?

“Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing”, luidde de kop boven een artikel van Ilja Leonard Pfeijffer niet zo lang geleden in Hospitality Management. Verbieden is allicht te ver doorgetrokken, maar meer regulering is op zijn plaats. In heel Europa zoeken steden...

Toerisme Airbnb
Airbnb: Maastricht bij 20 topbestemmingen voor volgend jaar

Nog op zoek naar een unieke reisbestemming voor 2020? Airbnb onthult op basis van de huidige reserveringsgegevens 20 verrassende bestemmingen en verborgen parels wereldwijd. Van postindustriële cultuursteden als Milwaukee en Guadalajara tot nieuwe bestemmingen die meeliften op de groei van het ...

Booking.com OTA's
Booking.com: iedere seconde checken er gemiddeld 7 gasten in bij een verblijf

Tijdens de internationale Vacation Rental Management Association (VRMA) conferentie in New Orleans (VS) maakt Booking.com bekend dat er per seconde gemiddeld 7 gasten inchecken bij een woning, appartement of ander uniek verblijf. De mededeling komt op hetzelfde moment als de introductie van nieuwe t...

Achtergronden
Hotelkamers Assen 'op slot' tijdens Formule 1-periode

In Assen zijn alle (of in ieder geval heel veel) hotelkamers in de periode van donderdag 30 april tot en met zondag 3 mei vastgezet en kunnen dus niet meer online geboekt worden. Opvallend, want deze periode is precies de periode waarin het Formule 1-circus neerstrijkt in Zandvoort. Social zou so...

Toerisme Internationaal
Mallorca populairste bestemming voor de herfstvakantie

Mallorca is dit jaar de populairste bestemming voor de herfstvakantie. Dat blijkt uit cijfers van dé VakantieDiscounter. Spanje is met 35 procent van de vakantiegangersnet als vorig jaar koploper, gevolgd door Turkije (18%) en Griekenland (16%). Mallorca is een verrassende winnaar. &ldquo...

Columns Blog
Column: talenknobbel

Tijdens mijn middelbare school koos ik voor een talenpakket. Niet zozeer omdat ik een talenknobbel had, maar enige aanleg voor de exacte vakken had ik al helemaal niet, dus het was een logische keuze. Met de Engelse taal kwam het wel goed. Ik vond dit altijd al een mooie taal en leerde veel van de c...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: