De 'besteprijsgarantie' van Booking.com. Terug of nooit weggeweest?

15 februari 2017 | Thijs Jacobs

Per 1 juli 2015 heeft Booking.com afstand gedaan van prijs-, beschikbaarheids-, en reserveringsvoorwaardenpariteit ten opzichte van andere online reisaanbieders, maar de pagina met de 'besteprijsgarantie' staat gewoon online. Was dat altijd al zo of loopt Booking.com vooruit op de overwinning in de rechtszaak in Duitsland en blijkt de claim 'besteprijsgarantie' toch heel goed te werken in marketingtechnisch opzicht? 

Booking.com komt met een reactie, waaruit blijkt dat de besteprijsgarantie nooit weg is geweest...

Hieronder een aantal punten die Booking.com met ons communiceert:

Booking.com is voorstander van competitie, waardoor de consument kan profiteren van lagere prijzen. Partners profiteren er ook van, met name door de groei van hun business en door de groei van het globale toerisme.

Pariteitsbepalingen geven hotels flexibiliteit ten aanzien van hun marketingbeleid en tegelijkertijd blijft een competitieve markt behouden, waarin de prijzen voor consumenten laag blijven.

Booking.com heeft de Best Price Guarantee nooit laten vallen en zal iedere lagere prijs die consumenten vinden via andere kanalen ook hanteren in een voorkomend specifiek geval. 

Tot zover de reactie van Booking.com. De besteprijsgarantie is nooit weggeweest, maar in het geval van prijspariteit en beschikbaarheidspariteit zijn enige concessies gedaan, zoals blijkt uit onderstaande passage uit een interview in Hospitality Management:

In 2015 vertelde Gillian Tans (CEO van Booking.com) ons het volgende, naar aanleiding van een vraag over de adviezen van de mededingingsautoriteiten: “Wij vinden dat we zo’n advies van de mededingingsautoriteiten moeten volgen. Ook omdat er een reden is waarom dit advies wordt afgedwongen. Als we zien dat een aanpassing schadelijk is voor klanten, dan zullen we het niet doen. Op zich werkt deze oplossing ook, en daarom hebben we de aanpassingen doorgevoerd.” Booking.com had de prijspariteit en beschikbaarheidspariteit niet hoeven aanpassen, maar deed het toch.
 

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Opening Bed&Breakfast
Amersfoortse lunchroomeigenaar gaat B&B openen

Eén van de meest uitgesproken horecaondernemers in Amersfoort, Dirk-Jan Stip van lunchzaak Coffee Corazon, gaat een B&B openen. Volgens hem sluit het huidige hotelaanbod niet aan bij het karakter van de stad. “De binnenstad van Amersfoort is zo leuk en gezellig, zo uniek… Maa...

Columns Blog
Column: B&B-eigenaar zijn is een solistisch beroep

Misschien had ik vier jaar geleden toch wel een iets te romantisch beeld van het runnen van een B&B. Ik zou vooral veel vrijheid hebben om mijn eigen werk te organiseren en stiekem vertaalde ik dat ook wel naar het hebben van veel vrije tijd. Zo zou ik eindelijk tijd hebben om te tuinieren. Een ...

Economie Duurzaamheid Ondernemen
Overheid biedt circulaire ondernemers hulp

Ondernemers die werk maken van een economie zonder afval en vol goede ideeën zitten, krijgen extra hulp bij de uitvoering van hun plannen. Deze hulp moet ervoor zorgen dat circulaire ondernemers sneller doorbreken. Hiervoor slaan de ov...

Achtergronden Advertorial
Teaching Hotel Château Bethlehem: een unieke leeromgeving

‘Wakker worden in een unieke praktische trainingsomgeving’, wat betekent dat? Teaching Hotel Château Bethlehem wordt gerund door studenten. Zij vervullen de rol van gastheer, gastvrouw èn manager. Blycolin interviewde directeur Harpert van Seggelen over dit unieke kasteelhot...

Columns Interview Longread
Etiquette-misser: ''Ga er nooit vanuit dat de heer betaalt''

Anne-Marie van Leggelo is expert op het gebied van etiquette. Ze brengt ons graag de fijne kneepjes van haar vak bij. Dit keer behandelen we het onderwerp ‘omgangsvormen en upselling’. Lastige materie, want je begeeft je op glad ijs, waarbij je etiquette en commercie op een fijne manier ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: