De ideale gast

14 oktober 2020 | Jorine de Bruin

We hebben allemaal een beeld bij de ideale gast. Deze betaalt (op tijd), houdt je accommodatie netjes en respecteert de regels. Dat willen we allemaal wel. Gelukkig kunnen veel gasten zich gewoon aan deze kenmerken houden, maar zijn ze dan allemaal jouw ideale gast? Dat zou betekenen dat iedereen dezelfde doelgroep heeft.

Zakelijk bekijken

Wat als we het eens puur zakelijk bekijken? Aan welke gast heb jij dan het meest? Welke doelgroep wil jij aantrekken en welke gasten leveren jou het meeste geld op? Als we zo naar onze gasten gaan kijken, komen we veel verder dan iemand die het netjes houdt en op tijd betaalt.

De ideale gast lijkt op jou

Vaak beseffen we het niet eens, maar onze ideale gast lijkt vaak op ons. Die heeft dezelfde eigenschappen, waarden en eisen. We richten ons bedrijf in op een manier zoals we het zelf ook graag zien. Houd je zelf van luxe, dan zie je dit terug in jouw accommodatie. Ben je dol op een landelijke uitstraling, dan is jouw inrichting daar ook op gebaseerd.

Dat zorgt ervoor dat we makkelijk kunnen spiegelen. Is het goed genoeg voor jezelf? Word jij blij van de communicatie, het eten of het appartement? Dan zal je al snel merken dat jouw gasten ook tevreden zijn.

De ideale gast is kritisch

Natuurlijk is het fijn wanneer jouw gasten vooral positief zijn. Dat geeft jou een goed gevoel, maar laat ook anderen zien dat je kwaliteit levert. Het zijn echter de kritische gasten die je ook scherp houden en ervoor kunnen zorgen dat je kunt blijven verbeteren.

Kritische gasten willen jou juist vooruithelpen. Die geven jou de richting aan, om de laatste puntjes op de i te zetten. Kritiek is niet erg, als je er maar iets mee doet. Dit is juist weer heel goed voor toekomstige gasten.

Stel, een nieuwe gast leest een aantal keer dat de koffie wat koud was en dat gasten wat extra broodjes bij het ontbijt misten. Evengoed maken ze een reservering. Dat geeft al aan dat ze vertrouwen in je hebben.

Inmiddels heb jij het advies meegenomen, zet je de koffie wat later aan en breng je extra broodjes.

Deze nieuwe gasten zullen positief verrast zijn. Als je hun ervaring vraagt, zullen ze waarschijnlijk juist aangeven dat de koffie bij hun wel goed warm was en ze voldoende broodjes hebben gekregen. Dit laat zien dat je jouw gasten en hun wensen serieus neemt.

De ideale gast weet jouw Unique Selling Points (USP’s) te benoemen

Verder weet jouw ideale gast precies de unieke kenmerken van jouw accommodatie te benoemen. Dat zijn immers de redenen waarom ze bij jou boeken. Jouw perfecte ontbijt, perfecte service of luxe badkamer zijn bekend onder jouw gasten. Dit zijn ook de eerste dingen die ze noemen wanneer ze het over jouw accommodatie hebben.

De ideale gast beveelt jou aan bij anderen

Daarom zal jouw ideale gast je ook aanbevelen bij anderen. Wanneer jouw gast een fijn verblijf heeft gehad, zal hij dit bij thuiskomt weer delen. Op het werk, bij familie of via social media. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat ze jullie ook via social media kunnen noemen, zodat potentiële nieuwe gasten met één klik op jullie website komen.

Jouw ideale gast komt terug

Tot slot komt jouw ideale gast natuurlijk terug, zodat je een soort ‘structureel’ inkomen creëert via jouw vaste gasten. Hoe fijn is dat!

Wil jij ook een vast inkomen genereren van gasten die regelmatig bij je terugkeren? Hoteljournalist kan jou helpen jouw ideale gast in beeld te brengen zodat jij precies weet op welke doelgroep jij je het beste kunt richten.

Hoteljournalist | Jorine de Bruin

info@hoteljournalist.nl
www.hoteljournalist.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Interview Longread
B&B in urban Amersfoort; welkom aan boord bij Vita Nova

Gooi de trossen los en kom genieten van de veelzijdige stad Amersfoort. Overnachten bij Bed & Breakfast Vita Nova staat garant voor een spetterend weekendje weg, gecombineerd met de charmante en historische Amersfoortse binnenstad in de provincie Utrecht. Amersfoort is in bevolkingsaantal de ...

Toerisme Airbnb
Dit zijn de meest gastvrije plekken in Nederland

Staycations zorgen voor een nieuwe trend. Nederlanders zoeken vaker landelijke gebieden op, waarbij met name Airbnb-gasten in minder bezochte provincies gastvrij ontvangen zijn door hosts. In verband met COVID-19 zijn Nederlanders gevraagd deze herfstvakantie dichtbij huis te blijven. Airbnb spoort ...

Interview Branded Content
Deeltijdverhuur in je B&B, waarom niet?

Frans Kragten is oprichter van Secret Rooms, het portaal voor deeltijdverhuur van kamers. Met name B&B’s maken gebruik van de service, vooral omdat de omzet gegarandeerd met minimaal 25 procent toeneemt en de boekingen via Secret Rooms anticyclisch zijn: “Bij ons is het in de winter ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Rechter oordeelt: horeca blijft dicht

De horeca blijft voorlopig dicht. Zo oordeelde de rechter vanmiddag in de rechtbank in Den Haag. Een aantal horecaondernemers had een kort geding tegen de Staat aangespannen met als inzet dat de horeca weer de deuren mocht openen. De rechter ging daar niet in mee. Over twee weken volgt de motivering ...

Toerisme
46 procent meer herfstboekingen in Nederlandse vakantieparken 

Vakantieparken in Nederland zien deze herfstvakantie een boekingenstijging van 46 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van BungalowSpecials, waar grote parken van onder andere Landal, Roompot en Center Parcs bij zijn aangesloten. Het aantal boekingen voor de herfstvakantie ...

Toerisme Coronacrisis
Hotels buiten de Randstad lopen vol tijdens de herfstvakantie

Waar de hotels in de Randstad vanwege de gedeeltelijke lockdown en de sluiting van de horeca een flinke domper te verwerken kregen, blijken de hotels buiten de Randstad - met name die aan de kust en in landelijke gebieden - het onverminderd goed te doen. Prijsvergelijkingssite LookingforBooking.com ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: