De reiziger van de toekomst wil aandacht

17 juni 2015
De reiziger van de toekomst wil aandacht

De reiziger van 2025 hecht veel waarde aan persoonlijk advies. Niet alleen bij het zoeken, boeken en reizen, maar ook bij àlle momenten die
er tussen liggen: de hele customer journey. Zo wil hij, via alle devices die hij gebruikt, zoals pc, iPad, telefoon, laptop, etc., veilig en gemakkelijk op de hoogte worden gehouden van alle relevante informatie die bijdraagt aan zijn ultieme vakantiebeleving.

*Travel Tomorrow*
Dit is een van de resultaten die gisteren tijdens het Travel Tomorrow-congres is gepresenteerd door reisbrancheorganisatie ANVR en Capgemini Consulting. Ruim 20 professionele partijen uit de reisbranche hebben de afgelopen maanden met elkaar van gedachten gewisseld over de vraag: Hoe reizen vakantie- en zakenreizigers in 2025 en hoe willen deze hun reis ervaren, van oriëntatie tot reisbeleving, en welke gevolgen heeft dat voor de toegevoegde waarden die reisondernemingen kunnen bieden aan de reiziger?

Het rapport wil geen pasklare oplossingen bieden, maar inspireren tot nadenken over de rol van het bedrijf in relatie tot de toekomstige reiziger. Ieder bedrijf zal dat op eigen wijze invullen.

*Disruptie*
Naast technologische ontwikkelingen, bedrijven die de strijd aangaan met gevestigde organisaties (disruptie) en geopolitieke ontwikkelingen, vraagt vooral het sterk veranderende consumentengedrag de laatste turbulente jaren om een transformatie van de ondernemingen.
Het gaat er om dat je vanuit de klant denkt en daarop de bedrijfsstrategie aanpast, niet andersom. Hoe vind, bind en boei je jouw klant, gaat de klant voor zekerheid, gemak, avontuur, heeft hij een goed gevoel bij jouw product en bedrijf? Kortom: stel de klant centraal.

*Nieuwe samenwerkingsverbanden*
Met de moderne technologische ontwikkelingen en de mogelijkheden die social media bieden, wordt het steeds makkelijker om de wensen en verwachtingen van de reiziger in kaart te brengen, een gepersonaliseerd aanbod te doen en op een door hem gewenst moment contact te onderhouden via zijn favoriete communicatiemiddelen. De reispartijen hebben ook nagedacht over nieuwe businessmodellen die toegevoegde waarden kunnen bieden in een digitaal transformerende sector. Dat vraagt een andere manier van denken; niet alleen bestaande waarden aanpassen maar nadenken over nieuwe toegevoegde waarden. Die liggen in het aangaan van nieuwe samenwerkingsverbanden, netwerken met organisaties van vooral buiten de huidige sector.

De reisonderneming die deze acties onderneemt en zijn strategie regelmatig aanpast, kan alleen op deze manier de reiziger, die in een continue veranderende wereld constant van informatie wordt voorzien, aan hem binden en optimaal helpen bij het maken van keuzes.

Overig nieuws