Deeltijdverhuur in je B&B, waarom niet?

Auteur: Thijs Jacobs
Branded Content 21 oktober 2020
Deeltijdverhuur in je B&B, waarom niet?

Frans Kragten is oprichter van Secret Rooms, het portaal voor deeltijdverhuur van kamers. Met name B&B’s maken gebruik van de service, vooral omdat de omzet gegarandeerd met minimaal 25 procent toeneemt en de boekingen via Secret Rooms anticyclisch zijn: “Bij ons is het in de winter drukker dan in de zomer en topdagen zijn maandag, dinsdag en woensdag. Heel anders dus dan bij de ‘reguliere’ overnachtingen”, vertelt Frans.

Een kamer voor een paar uurtjes, de bedoeling achter de reservering is iedereen wel duidelijk. Er is veel vraag naar. Hoe is Frans op het idee gekomen? “Ik had in 2013 een date met iemand die op dat moment nog een relatie had. Zij vroeg mij om een plekje te zoeken om samen te kunnen zijn, maar dat bleek moeilijker dan gedacht. Uiteindelijk zijn we terechtgekomen bij een privésauna, iets waarvan ik tot op die dag nooit had gehoord. Je kunt - misschien een iets te flauwe woordgrap - wel stellen dat het zaadje in 2013 geplant is.” Frans is er open en eerlijk over, en waarom ook niet? Er zijn heel veel doelgroepen die behoefte hebben aan een kamer voor een paar uur. “Je kunt hierbij denken aan mensen die vanwege hun geloofsovertuiging thuis niemand kunnen ontvangen; het thuisfront staat het niet toe. Dat is bijvoorbeeld het geval onder moslims; procentueel krijg ik het dubbele aantal boekingen van moslims, wanneer je het afzet tegen het percentage moslims in Nederland. Onder hen is de behoefte dus groot. Of gescheiden mensen met kinderen die nog thuis wonen, dat zien we ook vaak. Ze hebben behoefte aan privacy en willen de kinderen niet direct confronteren met een nieuwe partner. Via ons platform is veertig procent van de verhuur gebruikt voor een avontuurtje en zestig procent om te daten.”

Ook tijdens de coronacrisis succesvol

Voor B&B’s loont het om de aansluiting te zoeken bij dit platform, want de omzet kan een flinke duw krijgen. “Het aantal B&B’s dat zich bij ons heeft aangesloten stijgt snel”, vertelt Frans. “Normaal komt er eentje per week bij, maar tijdens de coronacrisis steeg dit tot vier. Bij elkaar hebben we nu zo’n 200 aanbieders op de website, terwijl er 400 tot 500 verkooppunten mogelijk zijn, gezien de marktsituatie. Ik maak er geen geheim van dat ik op of rond de Veluwe bijvoorbeeld nog wel graag wat adressen zou willen toevoegen. Ons platform heeft zich tijdens de coronacrisis snel hersteld; we zagen een dipje tijdens de eerste twee weken, maar daarna zaten we gauw alweer op een gemiddelde dat lag op zo’n 90 procent van de gewenste omzet van voor de coronacrisis. Een heel verschil met de cijfers die Booking.com bijvoorbeeld laat zien.”

Verhuurders kunnen feitelijk ook relatief eenvoudig omzet genereren, want de gasten zijn gemakkelijk. Gemakkelijker zelfs dan reguliere gasten. “Het zijn mensen die komen met intimiteit als hoofddoel. Ze willen privacy en verblijven relatief kort. Ze laten geen chips op de vloer achter en maken geen lawaai, want het bezoekje willen ze zo discreet mogelijk houden. De schoonmaaktijd bedraagt doorgaans dan ook maar de helft van een normale boeking en er zijn B&B’s die hun kamer op deze manier wel vier keer op een dag verhuren. Veel mogelijke verhuurders denken bij deeltijdverhuur aan overlast, maar het tegendeel is waar, zeker wanneer je het vergelijkt met de typische Airbnb-gast. Een verhuurder vertelde mij kortgeleden het volgende: ‘Het leuke bij jouw gasten is, dat ze met een glimlach binnenlopen en met een nóg grotere glimlach vetrekken, terwijl andere klanten kibbelend binnenkomen en ook kibbelend weer vertrekken’. Die vond ik geweldig, maar het is wel zo. De B&B’s die drie tot vier keer op een dag hun kamer kunnen verhuren, zijn die in het lagere segment, met een tarief van zo’n vijftig euro voor twee uur. Deze vind je vaak in de Randstad. Diezelfde B&B’s vragen voor een overnachting inclusief ontbijt zeventig euro, dus je kunt je wel voorstellen wat dat met hun omzet doet. Ik ken genoeg B&B’s die via ons een bezettingsgraad van honderden procenten weten te realiseren.”

Omzet van 7500 euro

Wanneer je de Nederlandse consument vraagt naar de plek waar ze een kamer voor een paar uurtjes zouden boeken, dan komt vrijwel iedereen met dezelfde naam. “Van der Valk”, lacht Frans. “Ze doen niet aan reclame en geven geen korting op de kamerprijs, maar iedereen noemt die hotelketen. Mensen weten gewoon dat je daar terechtkunt voor een paar uurtjes. Verhuurders hoeven zich bij ons ook geen zorgen te maken over prostitutie; dat verbieden we. Wanneer dat vermoeden er wel is, dan ondernemen we actie, want we willen de reputatie van de verhuurders beschermen. Alle B&B’s staan anoniem op onze website, vaak omdat zij dat zelf willen in verband met de buren. Anderzijds komen er via ons ook helemaal geen lastige gasten, ze zijn zo discreet dat ze bijna niet opvallen.” Frans heeft een tip voor B&B-eigenaren die nog meer omzet willen maken: “Een bed and breakfast met drie kamers behaalt een omzet van 7500 euro per maand zonder deeltijdverhuur; als ze ook aan deeltijdverhuur doen, stijgt dat al snel boven de 10.000 euro. Wanneer ze die drie kamers verbouwen tot één ‘wellnesscomplex’, en dat ook in de deeltijdmarkt verhuren, dan kom je al gauw op 14.000 tot 15.000 euro omzet per maand. De deeltijdklant levert gewoon veel op en is niet lastig. Wanneer je twee kamers van wellnessfacliteiten voorziet, dan stijgt je omzet heel mooi. Bij de B&B’s op onze website is het gemiddelde bedrag per boeking 110 euro. Wanneer je de B&B’s mét sauna daaruit filtert, dan kom je op 85 euro. Privésauna’s doen gemiddeld 167 euro per boeking, dus dat is fors meer.”

En als je je als B&B aan wilt melden, hoe doe je dat dan? “Je meldt je vandaag aan, stuurt in de middag de foto’s en je staat morgenochtend online. Je moet als B&B-ondernemer wel je agenda zelf goed bijhouden in verband met de beschikbaarheid en de privacy van de gast moet gewaarborgd zijn. Er is echt behoefte aan dit soort accommodaties en inmiddels telt mijn bedrijf 14 werknemers. De helft daarvan is bezig met de ontwikkeling van het platform de andere helft is operationeel bezig met reserveringen en dergelijke. Wat ik in de toekomst nog wil? Uitbreiden in Duitsland, want daar zie ik mogelijkheden. België is op het gebied van deeltijdverhuur al veel verder dan Nederland, dus daar begin ik voorlopig niet aan. Het onderwerp is daar niet zo beladen als hier, wij zijn toch Calvinistischer denk ik. Tegelijkertijd groeien we zo hard, dat inmiddels duidelijk is dat het fenomeen ook in Nederland wordt omarmd.”

Meer informatie voor B&B-eigenaren: https://secretrooms.nl/landlords

Overig nieuws