Dit stel bouwde een B&B en lunchroom in een modern kasteel

24 september 2019 | Thijs Jacobs

De Buytenplaets is een ‘brasserij’ en B&B in een van de modernste wijken van Rijswijk en omstreken. Wanneer je aan komt rijden, verrijst er ineens een soort van kasteel midden tussen de prachtige nieuwbouwwoningen. Dat imposante gebouw is de verwezenlijking van de droom van Laura Bronsgeest en Jeroen van Leeuwen, die een stapje terug deden in hun carrière in de projectontwikkeling en op deze historische plek hun geluk hebben gevonden.

Deze nieuwe wijk vind je op de grens van Rijswijk, Delft en Midden Delfland en bevindt zich op de heilige grond van buurtschap Sion. De naam van het buurtschap vindt zijn oorsprong in het klooster dat hier ooit stond, de ‘Sancta Maria in Monte Sion’. Het klooster stond er in de vijftiende en zestiende eeuw en is later, door onder andere Gijsbert van Hogedorp, uitgebouwd tot één van de mooiste buitenplaatsen in Nederland. Terug naar het nu, alhoewel je je in De Buytenplaets waant in een gebouw met historische waarde. Knap gedaan trouwens, want met veel oog voor detail is dit nieuwe gebouw voorzien van historisch aandoende details. Jeroen: “Dat komt door onze eigen voorkeuren; we houden van nostalgisch interieur en bewaken de eenheid ook. Van leveranciers krijgen we heel veel spullen aangeboden, zoals lichtreclame en bierglazen, maar daar gaan we niet in mee. Het past hier gewoon niet. Wat dat betreft zijn we lekker eigenwijs.”

Twee rechterhanden

Lekker eigenwijs is dit stel zeker, maar ook niet vies van een fikse uitdaging. Want wie durft het nu aan om zo’n afwijkend gebouw in een woonwijk neer te zetten en het als horecagelegenheid te exploiteren? We zijn benieuwd naar het verhaal achter dit besluit. Jeroen verklaart het een en ander: “Vanuit onze achtergrond in de projectontwikkeling hadden we de kans om enkele posities te verwerven, waaronder deze. We komen hier zelf uit de buurt en liepen al langer rond met het idee om ooit eens een restaurant of lunchroom te beginnen. We besloten dat dit een kans was die we niet konden missen, mede door de geweldige ligging aan het water, in een bocht en natuurlijk het feit dat het op het kruispunt van drie gemeenten ligt. Daarnaast is het historische centrum van Delft te voet goed te bereiken, in twintig minuten loop je er naartoe.” Het stel heeft alles wat we hier zien zelf ontworpen en ook veel zelf gedaan tijdens de afbouw. Jeroen heeft twee rechterhanden en kan goed met hout overweg. De bar en de tv-kastjes in de kamers van de B&B heeft hij zelf gemaakt, net als de enorme kroonluchter bij de entree en de prachtige bar, die weliswaar nieuw is, maar aanvoelt als een meubel uit een historische Britse pub. Laura heeft een achtergrond in de zorg, wat in de horeca goed van pas komt. “Gastvrijheid staat bij ons op de eerste plaats, iedereen krijgt een persoonlijk welkom en we maken met iedereen een praatje. Mijn achtergrond helpt daarbij, zorg en horeca hebben veel raakvlakken. Hoewel we pas een paar maanden open zijn, hebben we nu al een groep vaste gasten. Dat is echt heel leuk om te zien.”

Wie denkt dat een nieuwbouwwijk niet de ideale plek is voor horeca, heeft het mis. Laura merkt op dat zo’n wijk juist kansen biedt. “Er zijn geen andere faciliteiten in de wijk en er zijn veel ouders met jonge kinderen. Ook de grootste nieuwbouwwijk van Delft ligt om de hoek en we profiteren van de waterweg die grenst aan het terras. We verhuren onze sloep ook. Je ziet hier overdag heel veel vaders of moeders en opa’s en oma’s met kinderen op het terras, bij de speeltuin die we hebben aangelegd. De kinderen kunnen dan lekker even spelen, terwijl de ouders genieten van een stukje taart en een kopje koffie. Daarnaast weten zelfs zakenmensen ons al goed te vinden. Voor hen hebben we overal stroompunten aangebracht, zelfs op het terras, en is er overal gratis wifi. De speeltuin is ingericht voor de allerkleinsten, zodat de ouders niet de hele tijd toezicht hoeven te houden, maar ook zelf even hun rust kunnen pakken. Ook het diner loopt goed, want het gebeurt best vaak dat er even niets in de koelkast ligt bij de mensen thuis, waardoor zo’n gezin bij ons lekker en gemakkelijk een hapje komt eten. Het is heel laagdrempelig allemaal, maar door de sfeer die we neerzetten, waan je je in een andere tijd, je krijgt het gevoel dat je verder weg bent dan daadwerkelijk het geval is. Overigens loopt het nu al zo goed, dat de keuken soms te klein is. Zeker met de opslagruimte hebben we ons een beetje verkeken, want we hadden bijvoorbeeld niet verwacht zoveel wijn te verkopen. We hebben twee extra vrieskisten moeten kopen, want het brood en de friet zijn niet aan te slepen, zo hard gaat het hier. Een deel van de opslag ligt nu in ons huis, dat in hetzelfde pand gebouwd is. Ach, we kunnen er wel mee leven.”

Doelgroep wil gezond en bewust eten

Het concept staat en de start is veelbelovend. Toch was het originele idee om enkel een B&B te openen naast het woongedeelte van het gezin. Jeroen: “Toen we naar de haalbaarheid van het project gingen kijken, bleek alleen een B&B niet voldoende om winstgevend te kunnen zijn. We hebben daarvoor echt wel horeca nodig en dat blijkt nu ook wel. De omzet uit horeca is echt wel de hoofdmoot en de mix is ideaal. De mensen die in de B&B slapen, dineren hier vaak ook en komen dikwijls terug om te lunchen. Op de menukaart zie je onze voorliefde voor de geschiedenis terug; de gerechten hebben oud-Hollandse namen, zoals ‘duivels gebroed’, ‘sakkerloot’ of ‘schavuit’. De menukaart is toegankelijk en je kunt alles de hele dag door bestellen, dat past bij deze tijd. We zijn vooral een dagzaak, want om acht uur ’s avonds gaan we dicht, en daarom vind je veel soepen, salades en rustieke broodjes op de kaart. Natuurlijk lopen de eiergerechten ook goed en voor het diner kun je klassiekers bestellen, zoals de riante hamburger of falafelburger, zalmfilet, ribeye of saté. We bieden voor ieder budget wel wat en ook met senioren houden we rekening. Zij eten vaak wat minder dan jonge mensen, dus de uitsmijter kun je bestellen met één, twee of drie eieren. Je kunt ook één kroket op brood bestellen; we zijn daarin gewoon flexibel, dat past bij onze gastvrijheid. In de praktijk zie ik dat er ook veel vraag is naar gezond, bewust en vegetarisch eten; dat past ook wel weer een beetje bij de doelgroep, de bewoners van deze wijk. De wijk is ook energiezuinig opgezet en in het complex hier tegenover beheren de bewoners gezamenlijk een moestuin.”

Keuze gemaakt voor één leverancier

Aangezien de horeca zo belangrijk is voor het inkomen en het ondernemende stel pas een maand of drie werkzaam is in de horeca, is er gekozen voor één leverancier. Een bekende groothandel. Laura vindt dit niet meer dan logisch. “Wanneer we in zee waren gegaan met meerdere leveranciers, dan zou het te chaotisch worden, zeker in de beginperiode. Voor het eerste jaar hebben we gekozen voor efficiëntie, daarna kijken we wel weer verder. De groothandel komt twee keer in de week leveren en zo hebben we alles in één keer binnen. Natuurlijk staan we open voor uitbreidingen van het assortiment als daar vraag naar is. Er werd bijvoorbeeld regelmatig gevraagd naar ginger ale, dus dat hebben we op de kaart gezet, net als gin-tonic. Maar bepaalde hippe koffiespecialiteiten of chai latte komen er niet in, dat gaat ons te ver. We willen niet te hip zijn en 300 soorten koffie aanbieden, dat past simpelweg niet bij ons en ons concept, maar door de vraag naar bio en gezond hebben we wel biologische varianten van bijna alles; zelfs van de frisdranken, wijnen en bieren. Het assortiment aan smoothies is ook uitgebreid vanwege de vraag. Op dit moment hebben we er vier op de kaart, en de nieuwste heeft een wortel-gembersmaak. Gember is namelijk reuze populair. Ook de reserveringen voor onze B&B doen we via één kanaal, dat is via de boekingsmodule van bedandbreakfastnederland.nl. Meer kanalen blijken ook niet nodig, want de reserveringen stromen binnen. Natuurlijk komen er ook boekingen binnen door de mond-tot-mondreclame, van buurtbewoners die gasten ontvangen bijvoorbeeld. Hun huis is soms te klein om gasten te kunnen herbergen of het is gewoon relaxter om je buitenlandse familie bij ons te laten logeren… Wat me opvalt is dat veel Canadezen ons weten te vinden. Ze googelen op ‘citytrip Delft’ en komen bij ons uit, wat ik eigenlijk best logisch vind, want het is toch heerlijk om de hectiek van de stad te verlaten en hier te verblijven? Het is wel wennen aan het ritme, want de horeca laat je niet los. We gaan dan wel om acht uur dicht, maar eerder dan tien uur zijn we niet thuis. We maken namelijk alles zelf schoon, zelfs de B&B-kamers; Jeroen is daar verantwoordelijk voor.” Jeroen vindt dat vooralsnog niet erg, maar laat wel blijken dat externe schoonmakers op termijn wel fijn zouden zijn. “Als ze het maar net zo goed doen als ik, want alles moet perfect zijn. De kamers zijn altijd piekfijn in orde als ik ze onder handen heb genomen.”

Genoeg personeel

Personeel is nog altijd een issue bij horecaondernemers. De advertenties voor keukenpersoneel vliegen je om de oren, zo gewild zijn ze… Hadden Laura en Jeroen geen last van de krapte op de personeelsmarkt? Jeroen: “Omdat we zo’n lange aanloopperiode hadden tijdens de ontwikkeling en de bouw, hadden we het keukenpersoneel tijdig op orde. We hebben een geweldige bedrijfsleider en kok gevonden en binnenkort start ook onze tweede kok, zodat ze de taken beter kunnen verdelen. In de bediening hebben we twee supermeiden lopen, die hier vast werken. En verder dienen heel veel jonge mensen uit de buurt zichzelf aan, ze lopen dan binnen en vragen of er een vacature is. Dat is dus niet zo’n probleem hier. Het is wel wennen dat binnen de horeca het weer zo’n grote invloed heeft op de inzet van personeel; wanneer de zon schijnt, loopt het terras gigantisch snel vol en wanneer het onverwacht regent, sta je al gauw met te veel mensen in de bediening. Omdat wij geen achtergrond in de horeca hebben, zijn we zelf alle papieren gaan halen. Ik vind dat je als eigenaar wel verstand van zaken moet hebben, anders staat het zo knullig. Dus ook op het vlak van allergenen, HACCP en regelgeving zijn we helemaal up-to-date.”

De zaak blijkt nu al behoorlijk succesvol, al lopen de enthousiaste eigenaren niet te hard van stapel. “We hebben realistisch ingeschat dat we de eerste drie jaar sowieso geen zwarte cijfers gaan schrijven”, vertelt Jeroen. “Maar het gaat nu al stukken beter dan we hadden begroot en we hadden nooit de illusie dat je in de horeca rijk kon worden. Dat scheelt.” Laura vult hem aan: “Alle puzzelstukjes vallen gewoon perfect op hun plek; tijdens de bouw zijn er geen noemenswaardige obstakels geweest en ook nu gaat alles zoals het hoort te gaan. We zijn bijzonder gelukkig met de keuze voor nieuwbouw, want we hebben de gemakken van de huidige tijd en de geldende eisen van het Bouwbesluit weten te combineren met een authentieke uitstraling. Vloerverwarming, isolatie, goede ventilatie, goede wifi… We zijn hier van alle gemakken voorzien en willen er nog heel, heel lang blijven met ons gezin.”

Bestseller

Hercules de luxe

€ 17,-

Een Black Angus burger van 200 gram op een rustiek broodje, geserveerd met creamy bacon saus, gebakken ui, bacon, kaas, sla, tomaat en oerfriet.

 

De cijfers

Zitplaatsen binnen: 40
Zitplaatsen buiten: 70
Aantal B&B-kamers: 3
Goedkoopste lunchgerecht: tosti kaas € 4,00
Duurste gerecht: duivels gebroed (ribeye) € 19,00
Meest gegeten snack: bitterbal
Prijs koffie (Organico): € 2,50
Prijs thee (Numi): € 2,50
Prijs frisdranken: € 2,50
Prijs biertje (Hertog Jan): € 2,75
Prijs glas wijn (Croix d’Or): € 3,50
Prijs appeltaart: € 3,00
Prijs B&B-kamer: € 100,- per nacht incl. ontbijt op basis van 2 personen
Omzet etenswaren: 40 procent
Omzet drank non-alcoholisch: 40 procent
Omzet drank alcoholisch: 20 procent
Omzet per gast: € 17

 

En nu even privé...

Wat drink je thuis het liefst? Radler en Pinot Grigio
Wat is je favoriete tv-programma? Bed&Breakfast en Boer zoekt Vrouw
In wat voor auto rijd je? Morris Minor Traveler en Mitsubishi Outlander PHEV
Wat lees je op dit moment? Thrillers
Wat is je levensmotto? Je kan nooit meer dan je best doen
Wat is je tip voor starters? Volg je hart
Met wie zou je een dagje willen ruilen? Jeroen van Koningsbrugge
Waar erger je je zelf aan als je ergens anders gaat eten? Ongeïnteresseerde bediening
Hoe ziet je gezin eruit? Samen met 3 kinderen (1 dochter en 2 zoons)
Waar ga je dit jaar op vakantie? Zeeland
Waar wil je ooit nog eens naartoe? Canada
Wat is je favoriete gerecht? Mosselen en tournedos
Wat is je favoriete horecazaak in Nederland? Kobus Kuch in Delft

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Ondernemen
Airbnb vogelvrij verklaard?

“Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing”, luidde de kop boven een artikel van Ilja Leonard Pfeijffer niet zo lang geleden in Hospitality Management. Verbieden is allicht te ver doorgetrokken, maar meer regulering is op zijn plaats. In heel Europa zoeken steden...

Toerisme Airbnb
Airbnb: Maastricht bij 20 topbestemmingen voor volgend jaar

Nog op zoek naar een unieke reisbestemming voor 2020? Airbnb onthult op basis van de huidige reserveringsgegevens 20 verrassende bestemmingen en verborgen parels wereldwijd. Van postindustriële cultuursteden als Milwaukee en Guadalajara tot nieuwe bestemmingen die meeliften op de groei van het ...

Booking.com OTA's
Booking.com: iedere seconde checken er gemiddeld 7 gasten in bij een verblijf

Tijdens de internationale Vacation Rental Management Association (VRMA) conferentie in New Orleans (VS) maakt Booking.com bekend dat er per seconde gemiddeld 7 gasten inchecken bij een woning, appartement of ander uniek verblijf. De mededeling komt op hetzelfde moment als de introductie van nieuwe t...

Achtergronden
Hotelkamers Assen 'op slot' tijdens Formule 1-periode

In Assen zijn alle (of in ieder geval heel veel) hotelkamers in de periode van donderdag 30 april tot en met zondag 3 mei vastgezet en kunnen dus niet meer online geboekt worden. Opvallend, want deze periode is precies de periode waarin het Formule 1-circus neerstrijkt in Zandvoort. Social zou so...

Toerisme Internationaal
Mallorca populairste bestemming voor de herfstvakantie

Mallorca is dit jaar de populairste bestemming voor de herfstvakantie. Dat blijkt uit cijfers van dé VakantieDiscounter. Spanje is met 35 procent van de vakantiegangersnet als vorig jaar koploper, gevolgd door Turkije (18%) en Griekenland (16%). Mallorca is een verrassende winnaar. &ldquo...

Columns Blog
Column: talenknobbel

Tijdens mijn middelbare school koos ik voor een talenpakket. Niet zozeer omdat ik een talenknobbel had, maar enige aanleg voor de exacte vakken had ik al helemaal niet, dus het was een logische keuze. Met de Engelse taal kwam het wel goed. Ik vond dit altijd al een mooie taal en leerde veel van de c...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: