Frank Boon, Bookunited: "Wij willen hotels juist zo goed mogelijk helpen"

24 maart 2020 | Thijs Jacobs

Frank Boon, managing partner van Bookunited, licht de berichtgeving over de annuleringen vanuit de reisbranche graag toe. “Het beeld dat nu in de media lijkt te ontstaan, alsof boekingspatformen alles annulere"n, staat ver weg van de actuele situatie. We doen er juist alles aan om zowel onze klanten als onze partners, de hotels, zo goed mogelijk te helpen.”

10.000 klanten gebeld

Frank vertelt dat de communicatie met de hotelpartners direct werd opgeschaald toen bekend werd wat er in Italië gaande was. “Maar daarna ging het balletje wel heel hard rollen”, vertelt Boon. “Maar na 15 maart, toen ook in Nederland maatregelen werden ingesteld, is het pas echt heel hard gegaan. Voor 15 maart hebben we alle hotels gebeld en gemaild met de vraag of we onze boekingen konden annuleren en daarvoor in de plaats een voucher aan de klanten geven. Negentig procent ging akkoord. Na 15 maart ging nog eens 8 procent akkoord; ze vonden het dus helemaal de beste oplossing om te annuleren, zeker met de NOW regeling in het achterhoofd natuurlijk. Dat ging in goed overleg, want zoals ik al vertelde, hebben we al onze partners gebeld en gemaild; in ruim een week hebben we contact gehad met meer dan 10.000 klanten, inclusief alle hotels. Een hels karwei.”

Gegevens delen vaak onmogelijk

Vanuit de hotellerie was er wel begrip, want zij snapten prima dat het een warboel zou kunnen worden als niet alles volgens het systeem van de boekingsplatformen zou lopen. Frank: “Wij vroegen de hotels om alles via onze systemen te laten verlopen, want anders was niet alleen de druk bij de recepties van de hotels te groot vanwege de annuleringen, maar zou het niet duidelijk zijn wat er via het hotel geannuleerd zou zijn, wie een voucher had ontvangen en wie er alsnog in de hotels zouden verblijven, al dan niet had omgeboekt voor een latere aankomstdatum. In ons geval konden de hotels ook niet altijd waarmaken waarvoor de gasten hadden geboekt; wij verkopen namelijk veel arrangementen; ook met wellness en diner. Kan een hotel wel leveren wat de consument heeft geboekt? In negentig procent van de gevallen bleek dit bijzonder lastig. En tot slot heb je te maken met persoonsgegevens, dus ook met de AVG, en met gegevens die in handen van onze partners, zoals Lidl en D-reizen, zijn. Het is vaak dus praktisch onmogelijk om gegevens met hotels te delen, zodat ze zelf zouden kunnen omboeken, al zouden we het willen…”

Grijs gebied

Boon wil duidelijk maken dat de branche de hotellerie serieus neemt: “Ik spreek nu voor mijzelf, maar ik kan hoteliers verzekeren dat iedereen het beste voor heeft met zijn klanten en partners. We moeten een balans proberen te vinden en begeven ons in een grijs gebied; zoiets als dit hebben we namelijk nog nooit meegemaakt.” Vanuit de hotellerie kwam er wel kritiek op de annuleringen van non-refundables door boekingsplatformen, want de consument neemt in dat geval zelf bewust een risico. “Nou ja, als je iets boekt dat aan de aanbodkant, door alle omstandigheden, niet waargemaakt kan worden, dan begeef je je dus in zo’n grijs gebied. Bovendien zijn er grenzen dicht en hotels dicht, dus kan er niet geleverd worden waarvoor is betaald. Volgens mij is het dan best logisch dat we op deze manier handelen om zo een positief imago voor de branche te behouden; ook de hotels varen daar wel bij na de crisis.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme
Impact Corona op Flevolandse gastvrijheidssector steeds groter

Onderzoek naar de gevolgen van het coronavirus op de vrijetijdssector in Flevoland laat zien dat de sector in Flevoland flink geraakt is. In juli en december 2020 zijn onder Flevolandse ondernemers in de vrijetijdssector peilingen gehouden met vragen over – onder andere – omzetverlies, t ...

Interview
Pension B&B KlaasVaak; een Zeeuws karakteristiek rijksmonument

Pension B&B KlaasVaak bevindt zich middenin het pittoreske centrum van Zierikzee, een middel(z)eeuws stadje gelegen op het Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland. De B&B ligt aan een oud straatje wat in een Anton Pieck setting niet zou misstaan. Met veel monumenten en verschillende soorten gevels ...

Landal GreenParks verliest 35 procent omzet in 2020

Landal GreenParks heeft zich in 2020 – ondanks de coronacrisis – goed staande gehouden en wist haar positie als marktleider te handhaven, mede dankzij een sterke zomer met hoge bezettingscijfers en forse investeringen in marketing en op de parken. De uitstekende zomerprestaties maakte ...

Ondernemen
De 10 redenen om WEL een B&B te starten

Een B&B beginnen*. Waarom zou je? Nou, gewoon omdat dit het mooiste en uitdagendste beroep van de wereld is! Je ziet het regelmatig op televisie, als er weer zo’n stel ‘zonder na te denken’ besluit om een gastenverblijf te beginnen in het buitenland en alles, maar dan ook alles ...

Branded Content
De grootste nachtmerrie van een B&B eigenaar: bedwantsen

Een nachtje of korte vakantie in eigen land is momenteel erg populair. Dit kan op meerdere manieren en één daarvan is in een Bed & Breakfast. De bezettingsgraad houdt nog niet over. Daarom is het des te vervelender als er klachten komen over jeuk en bultjes na een overnachting in u ...

Columns
Column Hanny Arens: First Dates voor B&B-eigenaren

Toen ik voor het eerst hoorde van een televisieprogramma waarin B&B-eigenaren op zoek gaan naar een nieuwe liefde, moest ik toch even denken aan het format van ‘First Dates’. In deze populaire datingshow gaan mensen die elkaar niet kennen, samen uit eten. Met alle ongemakkelijke stil ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: