Hoe ziet zakelijk reizen er in 2018 uit?

12 december 2017 | Thijs Jacobs

Hoe ziet zakelijk reizen er in 2018 uit? En in 2030? BCD Travel heeft zijn business- en technologie-experts gevraagd naar hun voorspellingen voor zakenreizen in de nabije en verre toekomst. Onder andere artificial intelligence (AI) en machine learning komen aan bod, net zoals beveiliging van persoonsgegevens en verantwoord reizen.

Virtuele assistent

Stel: je moet voor werk op zakenreis naar Hamburg. Je voert locatie, datum en tijd in, en een applicatie regelt de rest: je virtuele assistent boekt automatisch een trein, want dat is voor die bestemming jouw favoriete vervoersmiddel. Wanneer je op je bestemming aankomt, loodst je smartphone je naar een auto, die brengt je naar het hotel van jouw voorkeur, waar je favoriete maaltijd klaarstaat. En dat alles zonder dat je zelf iets moet boeken, betalen of aanvragen. Dit klinkt misschien als toekomstmuziek, maar de zakenreisindustrie staat aan het begin van een transformatie. Ook in de zakenreisindustrie focussen bedrijven steeds meer op digitalisering om het leven voor reizigers makkelijker te maken.

Industrie verandert

“Je ziet de industrie voor je ogen veranderen. Bakens op luchthavens, mobiel inchecken bij hotels, AI-gedreven wegwijzers in transferzones: de toekomst is begonnen”, voorspelt Miriam Moscovici, Director Emerging Technologies bij BCD Travel. “Terwijl een vakantieganger meestal maar een à twee keer per jaar contact heeft met een reisbureau, is dat voor een zakenreiziger en zijn TMC meerdere malen per jaar. Dit herhaaldelijke en waardevolle contact is voor TMC’s een belangrijke reden om te investeren in het personaliseren van de ervaring van zakenreizigers. Dit vertaalt zich in oplossingen voor reisplanning met relevantere opties of die eerder en nauwkeuriger inspelen op de reizigersbehoeften. Het draait allemaal om functionaliteit en relevantie. Een zakenreiziger wil bij het plannen van zijn reis geen honderd opties. Hij wil de paar beste opties op basis van eerdere boekingen, andere reizigers in vergelijkbare situaties en huidige marktcondities.”

Internet of Things

Ook digitalisering en het Internet of Things (IoT) bieden veel mogelijkheden om zakenreizen te vereenvoudigen. Conferma, marktleider in virtuele betalingen, ziet het aantal boekingen met een virtuele creditcard elk jaar verdubbelen. Bij Uber of Lyft betaal je onzichtbaar, en automatisch inchecken bij een hotel betekent dat je niet langer langs de receptie hoeft om je sleutel op te halen of de rekening te betalen. “Geïntegreerde technologie wordt steeds slimmer en connected, vooral op gebied van transfers, reizen en logistiek. Sensoren en bakens op belangrijke transferhubs zoals treinstations en luchthavens vereenvoudigen de navigatie en verbeteren de mensenstroom. Je ziet steed meer bagage met smart tags zodat je kunt traceren waar je koffer is... De mogelijkheden zijn eindeloos.”

Voor de nabije toekomst voorspelt BCD Travel ook de volgende trends:

Het werk gaat tijdens de vlucht gewoon door: WiFi en netwerken in het vliegtuig worden heel gewoon

Zakenreizen en privéreizen groeien steeds dichter naar elkaar toe: uiteindelijk zijn we allemaal consument. Zakenreizigers verwachten dezelfde boekingservaring, hotelopties en service voor privé- en zakenreizen

Slimme apps helpen bedrijven om geld te besparen en om hun reizigers te betrekken zodat ze zich aan het reisbeleid houden

Virtueel betalen en vergaderen wordt steeds gebruikelijker

Meer informatie over de trends voor zakenreizen vind je op www.bcdtravel.com/trends2018.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Toerisme
Corendon lanceert nieuwe bestemming: Costa Amsterdam

Corendon lanceert vandaag met trots haar nieuwste vakantiebestemming: Costa Amsterdam! Door het prachtige weer in Nederland, dat naar verwachting nog wel even zal aanhouden, twijfelen veel Nederlanders over een buitenlandse vakantie. Corendon begrijpt tegelijkertijd dat mensen er wél even tus...

Interieur Advertorial
Auping introduceert hotelbed Revive

Auping introduceert begin september een duurzaam en modulair opgebouwd bed dat speciaal voor de hotelwereld is ontwikkeld. De Auping Revive is ontworpen op basis van resultaten uit onderzoeken naar de wensen van zowel hotelgasten als hotelpersoneel. Het hotelbed heeft de looks en het slaapcomfort va...

Toerisme Culinair
Gastronomie belangrijkste criterium voor vakantiebestemming Europeanen

Veel Nederlanders vertrekken in de zomer naar warme oorden om te genieten van een welverdiende vakantie. Sterker nog, Nederlanders boekten dit jaar een recordaantal vakanties naar het buitenland. De keuze voor de vakantiebestemming baseren zij vaak op de lokale keuken, zo blijkt uit jaarlijks onderz...

Toerisme Achtergronden
Helft vakantiegangers neemt eigen beddengoed mee op reis

Meer dan de helft van alle Nederlandse vakantiegangers neemt zijn eigen beddengoed mee op reis. In gemiddeld 47 procent van de gevallen is dat het eigen kussen, óók als wordt overnacht in een hotel of appartement. Op de camping lijkt het eigen dekbed het met 73 procent te winnen van de...

Toerisme Longread NHTV
De Chinese millennial, hotelgast van de toekomst

Over de Chinese toerist wordt door de Nederlandse pers veel geschreven. We zien koppen zoals '4000 Chinezen trekken door Nederland: waarom zijn we zo populair?' of ‘Giethoorn overspoeld met Chinezen’. En hoewel de Chinese toerist een groeiende rol heeft op de Nederlandse markt, k...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Hotelreceptioniste mag niet ontslagen worden na fout

Het Holiday Beach Resort in Curaçao wilde een receptioniste ontslaan, maar de rechter stak daar een stokje voor. De bewuste receptioniste gaf immers het kamernummer van een man door aan zijn echtgenote. De man verbleef met een andere vrouw in het hotel. De rechter oordeelt dat de privacy v...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: