Interview Vila BBB: het succes van luxe en aandacht

18 juni 2013 | Redactie

Gedrild op de Hoge Hotelschool in Breda maakte ze op jonge leeftijd de switch naar de bed & breakfast-sector. “De spontaniteit en extra aandacht die je gasten kunt geven, miste ik in de hotellerie”, vertelt eigenaresse Britt Willemsen vanuit haar Villa BBB in Oosterhout. Een succesvolle opening, positieve reviews, ervaring met een oplichter en een uitbereiding van twee suites – de onderneemster maakte het allemaal mee.

Ontbijt met glutenvrije broodjes op bed, rozenblaadjes voor het bruidspaar, speciale koffiekoeken voor een Spaanse gast, oplader voor de iPhone of een poef voor extra comfort? Britt gaat op pad en regelt het voor haar gasten. Niets is haar te gek. In het Noord-Brabantse Oosterhout opende Villa BBB in 2011 de deuren voor zowel toeristische als zakelijke gasten. “Ik heb mezelf nooit te jong gevonden om een b&b te starten. Het is dat mensen het tegen me zeiden – ‘goh, je bent wel jong’ – maar daarvoor stond ik er nooit bij stil. Het zit in mijn karakter om zelf te ondernemen. Ik kom uit een ondernemersfamilie en wilde altijd wel ‘mijn eigen ding’ doen”, vertelt Britt.

Actief ondernemen

Het pand waarin Villa BBB is gevestigd, stond leeg. Britt greep haar kans en ging met een ondernemersplan naar de bank. “De opening verliep succesvol (ondertussen klopt de onderneemster het af op de houten tafel) en ik mag niet klagen. De gemeente was positief, want het toerisme werd bevorderd. Je moet actief zijn en meegaan in de tijd. Als ik alleen van toeristen en zes suites moet leven, is dat niet rendabel. Lees je echt heel goed in en doe vooral marktonderzoek. Ik wist dat ik me wilde richten op de zakenmarkt, daar is behoefte aan in Oosterhout.” Steeds de uitdaging zoeken en op de hoogte zijn van de ontwikkelingen, is het devies van de Oosterhoutse.

Vijfsterrenniveau

Villa Britt’s Bed & Breakfast heeft zes suites met alle een andere stijl. “Wij willen het vijfsterrenserviceniveau aanbieden: luxe, kwaliteit voor een betaalbare prijs met extra aandacht. Zo kunnen onze gasten gratis sporten bij Willemsen Sport, ligt de b&b dicht bij het centrum en zijn er geen parkeerkosten. De kunst is om aan te voelen wat de gast wil: wel of geen persoonlijk praatje. Mijn toeristische gasten wil ik graag een unieke ervaring meegeven, de combinatie van luxe en aandacht. Ze worden op hun wenken bediend. Ontbijt op bed? Prima, dan ga ik geen extra kosten rekenen. Dat vind ik echt een domper. Mijn zakelijke gasten wil ik het gevoel van thuis geven ondanks dat ze van huis zijn. Comfort ervaren, het relaxte gevoel en nergens naar hoeven omkijken.”

Iedere kamer heeft een eigen thema. Britts moeder maakt de schilderijen en heeft ook de inrichting van de kamers voor haar rekening genomen. Inspiratie wordt overal vandaan gehaald: van overnachtingen in andere b&b’s tot markten in Zeeland. Suite Busy is geliefd bij de zakelijke reizigers vanwege het comfort, suite Beautiful is populair bij de bruidsparen en aantrekkelijk door het aparte slaap- en zitgedeelte. Bij suite Balance staan de Oosterse sferen centraal en de traditionele ‘kluisdeur’ als badkamerdeur maakt Suite Bank bijzonder. Bij kamer Backpack komen de safari-accessoires je tegemoet en de nieuwe Suite Bubbles, met eigen complete keuken en terras, is aantrekkelijk voor een langer verblijf. In maart zijn de vertrekken Bubbles en Bank opgeleverd. De vraag naar luxe nam toe. Familie en vrienden hebben overnacht in de suites met een opdracht. Achteraf moesten ze een feedbackformulier invullen met hun ervaring over de nacht. “Wat hoor je, wat mis je, wat kan beter. Ik ben erg blij met de feedback van mijn gasten. Reviews probeer ik altijd bij te houden. Soms is het best pittig om iets terug te lezen, zeker als het anoniem is. Maar ach, daar moet je ook mee leren omgaan.”

Boekingssites

Sinds een aantal weken is Villa BBB te vinden op booking.com. De eigenaresse vond het in eerste instantie moeilijk om deze beslissing te nemen. “Je kunt er eigenlijk niet omheen. Je kunt eigenwijs blijven en alleen op de kleine websites staan, maar iedereen boekt en zoekt toch via booking.com. Mensen zoeken de grote jongens. Ik geloof niet in kortings- of veilingswebsites met mijn b&b. Ik vind het niet eerlijk tegenover gasten die wel de hoofdprijs betalen. Ik denk dat het voor een b&b niet rendabel is om daaraan mee te doen. Bij booking.com heb je wel weinig te zeggen, de site bepaalt het. Je kunt niet goed uitdragen wie je bent en dat vind ik soms moeilijk.”

“Als gasten de keuze hebben gemaakt om te overnachten in Oosterhout, kiezen ze al voor een bijzondere stad. Daar willen ze dan een unieke ervaring bij en die kan Villa BBB bieden. Daar doe ik mijn best voor en streef ik naar. Gasten moeten bij mij het gevoel hebben: ‘Waar maak je dit mee?’ Of: ‘Wow, dit was een beleving, dit heb ik nog nooit meegemaakt!’ Mensen hebben het geld wel, maar het is aan jou de kunst om iets unieks te bieden. Als ze een nachtje weg gaan, dan doen ze het goed en geven ze best geld uit. Gelukkig zijn er ook zakenmensen en bedrijven die geld uitgeven in de b&b-sector.”

Unieke samenwerkingen

“We gaan mee met onze tijd. We twitteren en sturen share-en-winacties op Facebook. Het levert niet meteen gasten op, maar je laat zien dat je actief bent.” Ook in samenwerken met andere partijen ziet de onderneemster een kans. Tot augustus biedt ze het arrangement ‘Bites & Bubbels’ aan: een overnachting inclusief een viergangendiner bij Restaurant Zout & Citroen in Oosterhout. Ze werk samen met de VVV. “Ik heb de organisatie actief benaderd tijdens mijn marktonderzoek. Je moet je inlezen. Ik wist eerst ook niet wat de wandelroutes waren, hoor. Een b&b beginnen is niet ‘ik gooi vier kamers open en klaar’. Dat zou lekker makkelijk zijn. Er komt veel bij kijken. Ik zoek de unieke samenwerkingen op met andere partijen.”

Nee verkopen

Een b&b openen in de crisis? Gewaagd, maar Britt vindt dat je vooral niet moet blijven stilstaan door de crisis. In maart zijn zelfs twee nieuwe suites opgeleverd. “Natuurlijk vond ik het erg spannend, maar je moet kijken naar de markt. Als ik ‘nee’ moet verkopen, komen de gasten niet nog een keer terug.” Vooruitkijken doet ze ook al. “Ik zie het wel zitten om mijn concept te verspreiden, in de vorm van een keten. Of een samenwerking met bijvoorbeeld een koffieketen zoals Starbucks, zodat ik mijn gasten koffie to go kan aanbieden. Ik moet wel telkens een uitdaging ergens in vinden, dat vind ik belangrijk.”

Terugkijkend op haar twee jaar ondernemerschap is Britt tevreden. “Natuurlijk moet je altijd verder kijken. Ik heb een dankbaar beroep, ik maak zo veel verschillende gasten mee. Heel gekke ervaringen, maar die vertel ik niet. Dat hoort bij het ‘beroepsgeheim’”, grapt ze.

BBN15

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Columns
Column: Het komt wel goed

Wat is dat toch met mensen, dat ze menen dit te moeten zeggen als dingen tegen zitten? Ik zag het laatst ook weer in een serie die ik keek. Een hele heftige scene, er overleed iemand en op het moment dat de hele familie zat te snikken om het verlies, komt iemand met de opmerking:’ Het komt wel...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

KHN
KHN en overheid weer in gesprek

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat opnieuw in gesprek met de overheid om te praten over de geldende coronamaatregelen. Het kort geding dat de brancheorganisatie tegen de staat had aangespannen, met als inzet versoepeling van de maatregelen, wordt tot 8 augustus aangehouden. KHN en de overhei...

Hotel
Dit zijn de 10 potentieel meest vieze items op de hotelkamer

Uit onderzoek onder Britten wordt bedlinnen door 92% van hen beschouwd als een van de vuilste zaken die in de hotelkamer kan worden aangetroffen. 87% van de Britse hotelgasten zal het linnen voor gebruik dan ook controleren. Opmerkelijk detail: bijna de helft van de Britten zal 30 minuten lang hun ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: