Interview Vila BBB: het succes van luxe en aandacht

18 juni 2013 | Redactie

Gedrild op de Hoge Hotelschool in Breda maakte ze op jonge leeftijd de switch naar de bed & breakfast-sector. “De spontaniteit en extra aandacht die je gasten kunt geven, miste ik in de hotellerie”, vertelt eigenaresse Britt Willemsen vanuit haar Villa BBB in Oosterhout. Een succesvolle opening, positieve reviews, ervaring met een oplichter en een uitbereiding van twee suites – de onderneemster maakte het allemaal mee.

Ontbijt met glutenvrije broodjes op bed, rozenblaadjes voor het bruidspaar, speciale koffiekoeken voor een Spaanse gast, oplader voor de iPhone of een poef voor extra comfort? Britt gaat op pad en regelt het voor haar gasten. Niets is haar te gek. In het Noord-Brabantse Oosterhout opende Villa BBB in 2011 de deuren voor zowel toeristische als zakelijke gasten. “Ik heb mezelf nooit te jong gevonden om een b&b te starten. Het is dat mensen het tegen me zeiden – ‘goh, je bent wel jong’ – maar daarvoor stond ik er nooit bij stil. Het zit in mijn karakter om zelf te ondernemen. Ik kom uit een ondernemersfamilie en wilde altijd wel ‘mijn eigen ding’ doen”, vertelt Britt.

Actief ondernemen

Het pand waarin Villa BBB is gevestigd, stond leeg. Britt greep haar kans en ging met een ondernemersplan naar de bank. “De opening verliep succesvol (ondertussen klopt de onderneemster het af op de houten tafel) en ik mag niet klagen. De gemeente was positief, want het toerisme werd bevorderd. Je moet actief zijn en meegaan in de tijd. Als ik alleen van toeristen en zes suites moet leven, is dat niet rendabel. Lees je echt heel goed in en doe vooral marktonderzoek. Ik wist dat ik me wilde richten op de zakenmarkt, daar is behoefte aan in Oosterhout.” Steeds de uitdaging zoeken en op de hoogte zijn van de ontwikkelingen, is het devies van de Oosterhoutse.

Vijfsterrenniveau

Villa Britt’s Bed & Breakfast heeft zes suites met alle een andere stijl. “Wij willen het vijfsterrenserviceniveau aanbieden: luxe, kwaliteit voor een betaalbare prijs met extra aandacht. Zo kunnen onze gasten gratis sporten bij Willemsen Sport, ligt de b&b dicht bij het centrum en zijn er geen parkeerkosten. De kunst is om aan te voelen wat de gast wil: wel of geen persoonlijk praatje. Mijn toeristische gasten wil ik graag een unieke ervaring meegeven, de combinatie van luxe en aandacht. Ze worden op hun wenken bediend. Ontbijt op bed? Prima, dan ga ik geen extra kosten rekenen. Dat vind ik echt een domper. Mijn zakelijke gasten wil ik het gevoel van thuis geven ondanks dat ze van huis zijn. Comfort ervaren, het relaxte gevoel en nergens naar hoeven omkijken.”

Iedere kamer heeft een eigen thema. Britts moeder maakt de schilderijen en heeft ook de inrichting van de kamers voor haar rekening genomen. Inspiratie wordt overal vandaan gehaald: van overnachtingen in andere b&b’s tot markten in Zeeland. Suite Busy is geliefd bij de zakelijke reizigers vanwege het comfort, suite Beautiful is populair bij de bruidsparen en aantrekkelijk door het aparte slaap- en zitgedeelte. Bij suite Balance staan de Oosterse sferen centraal en de traditionele ‘kluisdeur’ als badkamerdeur maakt Suite Bank bijzonder. Bij kamer Backpack komen de safari-accessoires je tegemoet en de nieuwe Suite Bubbles, met eigen complete keuken en terras, is aantrekkelijk voor een langer verblijf. In maart zijn de vertrekken Bubbles en Bank opgeleverd. De vraag naar luxe nam toe. Familie en vrienden hebben overnacht in de suites met een opdracht. Achteraf moesten ze een feedbackformulier invullen met hun ervaring over de nacht. “Wat hoor je, wat mis je, wat kan beter. Ik ben erg blij met de feedback van mijn gasten. Reviews probeer ik altijd bij te houden. Soms is het best pittig om iets terug te lezen, zeker als het anoniem is. Maar ach, daar moet je ook mee leren omgaan.”

Boekingssites

Sinds een aantal weken is Villa BBB te vinden op booking.com. De eigenaresse vond het in eerste instantie moeilijk om deze beslissing te nemen. “Je kunt er eigenlijk niet omheen. Je kunt eigenwijs blijven en alleen op de kleine websites staan, maar iedereen boekt en zoekt toch via booking.com. Mensen zoeken de grote jongens. Ik geloof niet in kortings- of veilingswebsites met mijn b&b. Ik vind het niet eerlijk tegenover gasten die wel de hoofdprijs betalen. Ik denk dat het voor een b&b niet rendabel is om daaraan mee te doen. Bij booking.com heb je wel weinig te zeggen, de site bepaalt het. Je kunt niet goed uitdragen wie je bent en dat vind ik soms moeilijk.”

“Als gasten de keuze hebben gemaakt om te overnachten in Oosterhout, kiezen ze al voor een bijzondere stad. Daar willen ze dan een unieke ervaring bij en die kan Villa BBB bieden. Daar doe ik mijn best voor en streef ik naar. Gasten moeten bij mij het gevoel hebben: ‘Waar maak je dit mee?’ Of: ‘Wow, dit was een beleving, dit heb ik nog nooit meegemaakt!’ Mensen hebben het geld wel, maar het is aan jou de kunst om iets unieks te bieden. Als ze een nachtje weg gaan, dan doen ze het goed en geven ze best geld uit. Gelukkig zijn er ook zakenmensen en bedrijven die geld uitgeven in de b&b-sector.”

Unieke samenwerkingen

“We gaan mee met onze tijd. We twitteren en sturen share-en-winacties op Facebook. Het levert niet meteen gasten op, maar je laat zien dat je actief bent.” Ook in samenwerken met andere partijen ziet de onderneemster een kans. Tot augustus biedt ze het arrangement ‘Bites & Bubbels’ aan: een overnachting inclusief een viergangendiner bij Restaurant Zout & Citroen in Oosterhout. Ze werk samen met de VVV. “Ik heb de organisatie actief benaderd tijdens mijn marktonderzoek. Je moet je inlezen. Ik wist eerst ook niet wat de wandelroutes waren, hoor. Een b&b beginnen is niet ‘ik gooi vier kamers open en klaar’. Dat zou lekker makkelijk zijn. Er komt veel bij kijken. Ik zoek de unieke samenwerkingen op met andere partijen.”

Nee verkopen

Een b&b openen in de crisis? Gewaagd, maar Britt vindt dat je vooral niet moet blijven stilstaan door de crisis. In maart zijn zelfs twee nieuwe suites opgeleverd. “Natuurlijk vond ik het erg spannend, maar je moet kijken naar de markt. Als ik ‘nee’ moet verkopen, komen de gasten niet nog een keer terug.” Vooruitkijken doet ze ook al. “Ik zie het wel zitten om mijn concept te verspreiden, in de vorm van een keten. Of een samenwerking met bijvoorbeeld een koffieketen zoals Starbucks, zodat ik mijn gasten koffie to go kan aanbieden. Ik moet wel telkens een uitdaging ergens in vinden, dat vind ik belangrijk.”

Terugkijkend op haar twee jaar ondernemerschap is Britt tevreden. “Natuurlijk moet je altijd verder kijken. Ik heb een dankbaar beroep, ik maak zo veel verschillende gasten mee. Heel gekke ervaringen, maar die vertel ik niet. Dat hoort bij het ‘beroepsgeheim’”, grapt ze.

BBN15

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
Nederlandse vakantiegangers verwachten weer te kunnen reizen in 2021  

De coronazomer is voorbij. Na een zomer van thuisblijven, daguitstapjes in eigen land en geklus, verwacht het grootste deel van de Nederlandse vakantiegangers volgende zomer weer normaal te kunnen reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl. Meer dan de helft (54%) van de ondervraagden...

Interview Longread
B&B in het Smalste Stukje van Nederland; breed genoeg om volop te genieten

De zon die door het raam naar binnen schijnt, het gefluit van vogels en het gekraai van de haan in de vroege ochtend, dat is wakker worden in één van de drie gastenkamers van B&B ’t Merthoes in het pittoreske Midden-Limburgse plaatsje Susteren. Een bijzonder plekje. Onthaa...

Interview
Is de gast altijd koning?

Soms hebben we het als eigenaren van een gastenverblijf moeilijk met de uitspraak: ‘De gast is altijd koning’. Dat komt omdat we dan meestal direct denken aan de gasten die soms onmogelijke, onrealistische eisen stellen. Gasten waarbij het nooit goed genoeg is en die nooit tevreden te st...

Economie Toerisme
Aantal Nederlandse vakantiegangers bereikt dieptepunt

Het aantal Nederlanders dat in het tweede kwartaal van 2020 op vakantie ging was 65 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2019. De daling is veruit het grootst voor vakantiegangers met een buitenlandse bestemming, 98 procent in april en mei. Het aantal Nederlanders dat op vakantie ging in eig...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Horeca krijgt grote klap, maar toont veerkracht

Door de dreiging van coronabesmettingen en vanwege beperkende maatregelen kan de Nederlandse economie nog niet op volle kracht opereren. De aanhoudende onzekerheid door de coronacrisis leidt bovendien tot voorzichtigheid bij bedrijven en consumenten. Hierdoor zullen veel sectoren dit jaar moeizaam h...

Economie
Na recordjaar 2019 keldert toegevoegde waarde toerisme in eerste helft 2020

In het eerste halfjaar van 2020 lag de toegevoegde waarde van de belangrijkste bedrijfstakken in de toerismesector volgens voorlopige cijfers ongeveer 45 procent lager dan in het eerste halfjaar van 2019. Het aantal banen daalde ook, maar minder sterk. In 2019 had de toeristische sector nog een r...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: