Invast Hotels - Nederlandse Hotelsteden Index 2019: Amsterdam aan kop, Amersfoort verrassend derde

4 juni 2019 | Bastiaan Driessen

Invast Hotels heeft in 2019 voor de tweede keer het grote onderzoek uitgevoerd naar de bezettingsgraden en gemiddelde kamerprijzen van hotels in de grootste hotelsteden van Nederland in 2018. Met dit onderzoek wordt het beste inzicht verkregen in de regionale verschillen tussen steden binnen de Nederlandse hotelmarkt. Elke stad is onderzocht met meer dan 10 hotels; dit om te kunnen spreken over een volwaardige hotelmarkt binnen een stad.

Bij het onderzoek heeft Invast Hotels alle hotels in de grootste hotelsteden van Nederland benaderd met een enquête waarmee de gemiddelde kamerprijs en de bezettingsgraad van 2018 is opgevraagd. Hotels zijn eerst via e-mail, en bij geen respons telefonisch, benaderd. Maar liefst 268 hotels hebben geparticipeerd met een totaal aantal hotelkamers van 21.619. Op basis van het totale aantal hotelkamers vertegenwoordigt dit een participatiegraad van 34%. Dit is een ongekend hoge participatie, waardoor deze uitkomsten het beste inzicht geven in hoe de Nederlandse hotelsteden functioneren.

Resultaten per stad

De gemiddelde bezettingsgraad van alle participerende hotels in 2018 was 80,13%. De gemiddelde kamerprijs was € 113,23 en de RevPAR (Revenue Per Available Room) was € 90,73. Niet geheel onverwacht is Amsterdam de best presterende stad in Nederland, zowel op basis van bezettingsgraad als gemiddelde kamerprijs. Ook Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Maastricht laten in 2018 een hoge RevPAR van boven € 85,- zien.

Onderstaande grafiek geeft de gemiddelde bezettingsgraad van de grootste hotelsteden van Nederland weer. Delft en Zwolle zijn buiten de weergave gelaten aangezien deze steden een participatiegraad van minder dan 20% hadden, waardoor deze gegevens door Invast Hotels niet als representatief worden beschouwd.

In het grootste gedeelte van de steden wordt een bezettingsgraad tussen 75% en 80% behaald. Verder is opmerkelijk dat Amersfoort een relatief hoge bezettingsgraad heeft behaald in 2018. In de volgende grafiek wordt de gemiddelde kamerprijs weergegeven. Hiermee wordt duidelijk dat hoewel Amersfoort een hoge bezettingsgraad behaalt, de gemiddelde kamerprijs ruim onder het gemiddelde ligt.

Met bovenstaande grafiek wordt duidelijk waarom Amsterdam in de hotelwereld vaak wordt omschreven als separate markt: het verschil ten opzichte van andere steden is zeer groot. De andere grote steden in Nederland volgen op gepaste afstand. Steden als Haarlemmermeer, Amersfoort en Leeuwarden behalen een hoge bezettingsgraad, maar wel met een lagere gemiddelde kamerprijs, waardoor deze steden een gemiddeld lagere RevPAR laten zien.

Resultaten per sterrenclassificatie: 1 = 2 sterren-klasse

Een opvallend resultaat is dat geen significant verschil in gemiddelde kamerprijs waarneembaar is tussen één- en tweesterrenhotels. Wel behalen éénsterrenhotels een lagere bezettingsgraad ten opzichte van tweesterrenhotels. Zoals verwacht ligt de bezettingsgraad van vijfsterrenhotels onder het gemiddelde, maar de vijfsterrenhotels laten een substantieel hogere prijs per kamer zien, ruim boven ?200,- per kamer.

Onderstaande tabellen geven de resultaten per sterrenclassificatie weer.

Tabel

Voor hotels is participatie van belang om banken, gemeenten, aandeelhouders en directies te laten zien wat de resultaten zijn van het hotel in de markt waar deze actief is. Hierdoor is een beter inzicht in het risico mogelijk, wat behulpzaam kan zijn bij onder andere financiering of uitbreidingsmogelijkheden binnen een gemeente.

Onderstaande tabel geeft het totaal overzicht van de in dit artikel weergegeven data van de belangrijkste 16 Nederlandse hotelsteden. Invast Hotels bedankt alle deelnemende hoteliers bijzonder en hoopt volgend jaar op een nog hogere participatiegraad.

Auteurs: Bastiaan Driessen en Jelle Straatsma.

Invast Hotels houdt zich bezig met transacties, taxaties en onderzoek op het gebied van hotels en vastgoed. Door elk jaar onderzoek te doen, maakt Invast Hotels de Nederlandse hotelmarkt doorzichtiger, wat bijdraagt aan de professionalisering van de hotelmarkt op het gebied van financieringen en investeringen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Columns
Column: Het komt wel goed

Wat is dat toch met mensen, dat ze menen dit te moeten zeggen als dingen tegen zitten? Ik zag het laatst ook weer in een serie die ik keek. Een hele heftige scene, er overleed iemand en op het moment dat de hele familie zat te snikken om het verlies, komt iemand met de opmerking:’ Het komt wel...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

KHN
KHN en overheid weer in gesprek

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat opnieuw in gesprek met de overheid om te praten over de geldende coronamaatregelen. Het kort geding dat de brancheorganisatie tegen de staat had aangespannen, met als inzet versoepeling van de maatregelen, wordt tot 8 augustus aangehouden. KHN en de overhei...

Hotel
Dit zijn de 10 potentieel meest vieze items op de hotelkamer

Uit onderzoek onder Britten wordt bedlinnen door 92% van hen beschouwd als een van de vuilste zaken die in de hotelkamer kan worden aangetroffen. 87% van de Britse hotelgasten zal het linnen voor gebruik dan ook controleren. Opmerkelijk detail: bijna de helft van de Britten zal 30 minuten lang hun ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: