Is de gast altijd koning?

16 september 2020 | redactie

Soms hebben we het als eigenaren van een gastenverblijf moeilijk met de uitspraak: ‘De gast is altijd koning’. Dat komt omdat we dan meestal direct denken aan de gasten die soms onmogelijke, onrealistische eisen stellen. Gasten waarbij het nooit goed genoeg is en die nooit tevreden te stellen zijn. Deze gasten zijn misschien eerder vergelijkbaar met een dictator dan met een koning. Het plaatsen van de gast in een koningsrol heeft dan een negatieve lading.

Dienstbaar

Wat als we er eens anders naar kijken? Een koning is er ook niet om alleen bediend te worden, maar is ook dienstbaar naar zijn land. Die is er om zijn land te vertegenwoordigen, aan te moedigen en de mensen te verbinden. Laten we dit eens doortrekken naar verschillende soorten gasten.

Veeleisend

We hebben net al de gasten benoemd die onvervulbaar veeleisend zijn. Ze willen altijd meer. Het is lastig, soms onmogelijk om het deze gasten naar de zin te maken. Als je aan alle eisen gaat voldoen, vragen ze altijd om meer. Stel je geeft ze alles waar ze om vroegen, ze zijn enigszins tevreden, kijk je dan uit naar hun volgende bezoek? Het enige wat het jou kost is ontzettend veel tijd en energie.

Ambassadeurs

Deze gasten staan lijnrecht tegenover de gasten hiervoor. Zij zijn bij alles positief en dragen dit ook uit. Zowel naar jullie toe, als naar de mensen om hen heen. Zij zijn al echte ambassadeurs voor jouw bedrijf. Kijk weer eens naar de rol van de koning: vertegenwoordigen, aanmoedigen en verbinden. Dat is ook waar deze gasten bij jou voor staan. Ze vertegenwoordigen jouw accommodatie, ze moedigen andere gasten aan om ook te komen en zorgen op deze manier voor verbinding.

Koning

De laatste soort gasten die we naar voren laten komen zijn de ‘stille gasten’. De gasten die je eigenlijk weinig hoort of ziet. Je weet dus niet zo goed wat ze vinden, zijn ze positief of negatief?
Dit zijn de gasten waar je ‘De gast is altijd koning’ het beste op kunt toepassen. Wanneer je deze gasten zich namelijk koning kunt laten voelen, zullen ze vanzelf deze rol op zich nemen. Dan worden ze ook ambassadeurs van jouw gastenverblijf. Dan zullen zij zich wél uitspreken, uiteraard in de positieve zin.

Aandacht

Van de drie groepen geef je je energie dus aan de twee groepen waar je blij van wordt. De positieve gasten blijf je behandelen zoals je altijd deed. Met al je liefde en toewijding. Laat merken dat je blij bent met hen als vaste gasten.
De ‘stille gasten’ geef je misschien net iets meer aandacht. Al is het alleen maar om erachter te komen wat hun mening is. Deze gast kan jou misschien aanmoedigen om het net even anders te doen, beter, waardoor nog meer gasten zich bij jou thuis voelen. De mening van de stille gast heb je nodig om nog meer verbinding te creëren.

En de negatieve gast? Je kunt gerust aan een paar extra eisen voldoen. Maar loop jezelf niet voorbij. Zorg er wel voor dat je achter jouw keuzes staat. Net als jij, moet ook een koning zich aan de regels houden. Wanneer een gast van jou dingen vraagt die niet volgens richtlijnen, wetten of regels zijn, dan hoef jij deze gast niet tegemoet te komen.

Energie

Zorg er dus voor dat jouw uitingen op het gebied van ‘De gast is altijd koning’ gericht zijn op de twee groepen gasten die jou energie geven. Leg vooral deze gasten in de watten en geef hen je tijd en aandacht. Dat zijn dan altijd nog twee positieve reviews tegenover misschien één mindere. En zeg nou zelf, welke gast zie jij het liefst weer terugkomen?

Communicatie

Wil jij ook weten hoe jouw ‘stille gast’ zich koning gaat voelen? Hoteljournalist geeft jou inzicht hoe je jouw gasten echte vertegenwoordigers kunt maken van jouw gastenverblijf.

‘Verras de gast voordat hij jou verrast’

Hoteljournalist | Jorine de Bruin

info@hoteljournalist.nl
www.hoteljournalist.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Interview Longread
B&B in urban Amersfoort; welkom aan boord bij Vita Nova

Gooi de trossen los en kom genieten van de veelzijdige stad Amersfoort. Overnachten bij Bed & Breakfast Vita Nova staat garant voor een spetterend weekendje weg, gecombineerd met de charmante en historische Amersfoortse binnenstad in de provincie Utrecht. Amersfoort is in bevolkingsaantal de ...

Toerisme Airbnb
Dit zijn de meest gastvrije plekken in Nederland

Staycations zorgen voor een nieuwe trend. Nederlanders zoeken vaker landelijke gebieden op, waarbij met name Airbnb-gasten in minder bezochte provincies gastvrij ontvangen zijn door hosts. In verband met COVID-19 zijn Nederlanders gevraagd deze herfstvakantie dichtbij huis te blijven. Airbnb spoort ...

Interview Branded Content
Deeltijdverhuur in je B&B, waarom niet?

Frans Kragten is oprichter van Secret Rooms, het portaal voor deeltijdverhuur van kamers. Met name B&B’s maken gebruik van de service, vooral omdat de omzet gegarandeerd met minimaal 25 procent toeneemt en de boekingen via Secret Rooms anticyclisch zijn: “Bij ons is het in de winter ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Rechter oordeelt: horeca blijft dicht

De horeca blijft voorlopig dicht. Zo oordeelde de rechter vanmiddag in de rechtbank in Den Haag. Een aantal horecaondernemers had een kort geding tegen de Staat aangespannen met als inzet dat de horeca weer de deuren mocht openen. De rechter ging daar niet in mee. Over twee weken volgt de motivering ...

Toerisme
46 procent meer herfstboekingen in Nederlandse vakantieparken 

Vakantieparken in Nederland zien deze herfstvakantie een boekingenstijging van 46 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van BungalowSpecials, waar grote parken van onder andere Landal, Roompot en Center Parcs bij zijn aangesloten. Het aantal boekingen voor de herfstvakantie ...

Toerisme Coronacrisis
Hotels buiten de Randstad lopen vol tijdens de herfstvakantie

Waar de hotels in de Randstad vanwege de gedeeltelijke lockdown en de sluiting van de horeca een flinke domper te verwerken kregen, blijken de hotels buiten de Randstad - met name die aan de kust en in landelijke gebieden - het onverminderd goed te doen. Prijsvergelijkingssite LookingforBooking.com ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: