Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

22 januari 2019 | Thijs Jacobs

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkamers? Om dit te achterhalen heeft  Travelmath.com een team naar negen verschillende hotels gestuurd om 36 monsters te verzamelen.

Over het geheel genomen, volgens de oppervlakken die zijn getest, blijkt de gemiddelde hotelkamer vuiler te zijn dan een typisch huis, een vliegtuig en zelfs een school. Wat kun je doen om het risico op ziekte te minimaliseren? Was je handen vaak, om te beginnen. Je kunt ook een klein flesje desinfecterende spray en een doosje alcoholische doekjes pakken om vaak aangeraakte oppervlakken te desinfecteren, zoals de telefoon, het badmeubel en het bureau.

De volledige resultaten van het onderzoek vind je hieronder. Lees verder om te weten te komen in welke soorten hotels specifieke bacteriën aanwezig zijn en welke oppervlakken je moet vermijden of desinfecteren.

Bacteriën, virussen en parasieten zijn overal aanwezig, maar vooral de openbare ruimte kan een toevluchtsoord zijn voor de 'ziekmakers' . We hebben de bacterieniveaus in kolonievormende eenheden (CFU's) - het aantal levensvatbare bacteriecellen in een monster - beoordeeld.

In het gemiddelde van alle negen geteste hotelkameroppervlakken zijn deze vaak aangeraakte oppervlakken als volgt gerangschikt: 


1. Badkamermeubel - 1.288.817 CFU/sq. in. 
2. Afstandsbediening - 1.211.687 CFU/sq. in. 
3. Bureau - 604.907 CFU/sq. in. 
4. Telefoon - 4.252 CFU/sq. in.

Het goede nieuws: je kunt de meeste van deze oppervlakken vrij gemakkelijk desinfecteren met antibacteriële doekjes of spray. En in plaats van de afstandsbediening te desinfecteren, is het beter om de afstandsbediening te verzegelen in een doorzichtige plastic sandwichzak alvorens deze te gebruiken.

Hoewel er geen universeel hotelclassificatiesysteem bestaat, worden Amerikaanse hotels vaak gerangschikt op sterren. Om de diversiteit in het onderzoek te vergroten, zijn er monsters verzameld van drie-, vier- en vijfsterrenhotels.

De driesterrenhotels staan erom bekend goed ingerichte kamers aan te bieden, met een beperkt serviceaanbod, met een niveau boven de basis- en tweesterrenhotels. Interessant, voor deze studie: de driesterrenhotels lijken de minst minste ziektekimen te herbergen. Bijvoorbeeld, de vuilste oppervlakte in een driesterren hotelkamer, de badkamercounter, bevatte gemiddeld slechts 320.000 CFU/sq. in. - ongeveer acht keer minder dan een viersterren hotelkamer en drie keer minder dan een vijfsterren hotelkamer.

Hogere viersterrenhotels zijn luxueus, met speciale accenten zoals kussenmatrassen en extra zitplaatsen. In onze viersterrenhotels was het badkamermeubel het meest bacteriebeladen oppervlak (in feite was het het enige vuile oppervlak van alle ruimtes), gevolgd door het bureau. In de driesterrenhotels was de badkamerteller het vuilst, gevolgd door de afstandsbediening.

Aan de top van de ranglijst staan vijfsterrenhotels die luxe naar een nieuw niveau tillen, vaak met een scala aan gepersonaliseerde diensten en voorzieningen zoals verse bloemen. Bij onze vijfsterrenhotels was de afstandsbediening de meest bacteriegeladen oppervlakte, gevolgd door het badkamermeubel.

Niet alle ziektekiemen zijn gelijk. Voor dit onderzoek hebben we getest op de aanwezigheid van verschillende soorten bacteriën (waaronder bacillen en cocci), gist en grampositieve bacteriën (bacteriën die verschillende aandoeningen veroorzaken, zoals huidinfecties en longontsteking) en gramnegatieve bacteriën (bacteriën die ademhalings- en andere infecties veroorzaken).

In driesterrenhotels vind je op de  afstandsbediening zeer vaak Bacillus spp, die kan worden geassocieerd met verschillende infecties, waaronder respiratoire en gastro-intestinale infecties. Bovendien werd er gist gevonden in de badkamers in driesterrehotels. In viersterrenhotels domineerde Bacillus spp. en werd vaak aangetroffen op de afstandsbediening en de telefoon. In vijfsterrenhotels bleken de meeste bacteriën gramnegatief, hoewel de telefoon met grampositieve cocci was bedekt.

Gezien het grote aantal verschillende mensen dat er verblijft, is het logisch dat hotelkamers nooit zo schoon zullen zijn als een typisch huis. Het spreekt echter voor zich dat de bacterieniveaus niet alleen tussen verschillende hotels of kamers variëren, maar ook in verschillende delen van dezelfde kamer. Over het geheel genomen zou een effectief reinigingsschema het aantal bacteriën moeten verminderen; factoren zoals hoe glad een oppervlak is en hoe recent het is gereinigd, kunnen ook van invloed zijn op het aantal bacteriën.

Daarnaast zijn er grote verschillen tussen factoren zoals de reinigingsfrequentie en -praktijken. Verborgen camerabeelden hebben bijvoorbeeld gevaarlijke reinigingstechnieken aan het licht gebracht, zoals het hotelpersoneel dat het aanrecht afveegt met dezelfde handdoek die gebruikt wordt om het toilet schoon te maken. Hoewel veel soorten bacteriën geen gezondheidsrisico's met zich meebrengen, is het altijd een goed idee om voorzichtig en voorbereid te zijn. Handwassen blijkt het risico op infecties van de luchtwegen met 16% te verminderen. Tijdens een hotelverblijf moet je je handen dus regelmatig wassen, oppervlakken desinfecteren voordat je ze aanraakt en bepaalde gebieden vermijden.


EmLab P&K heeft alle laboratoriumtests uitgevoerd. De gepresenteerde aantallen zijn een gemiddelde van alle soortgelijke monsters die genomen zijn. Er werden monsters genomen bij negen verschillende hotels. De items die in elk hotel werden getest waren de afstandsbediening, het badkamermeubel, het bureau en de telefoon.

Hier vind je het oorspronkelijke item: https://www.travelmath.com/feature/hotel-hygiene-exposed/

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Opening Bed&Breakfast
Amersfoortse lunchroomeigenaar gaat B&B openen

Eén van de meest uitgesproken horecaondernemers in Amersfoort, Dirk-Jan Stip van lunchzaak Coffee Corazon, gaat een B&B openen. Volgens hem sluit het huidige hotelaanbod niet aan bij het karakter van de stad. “De binnenstad van Amersfoort is zo leuk en gezellig, zo uniek… Maa...

Columns Blog
Column: B&B-eigenaar zijn is een solistisch beroep

Misschien had ik vier jaar geleden toch wel een iets te romantisch beeld van het runnen van een B&B. Ik zou vooral veel vrijheid hebben om mijn eigen werk te organiseren en stiekem vertaalde ik dat ook wel naar het hebben van veel vrije tijd. Zo zou ik eindelijk tijd hebben om te tuinieren. Een ...

Economie Duurzaamheid Ondernemen
Overheid biedt circulaire ondernemers hulp

Ondernemers die werk maken van een economie zonder afval en vol goede ideeën zitten, krijgen extra hulp bij de uitvoering van hun plannen. Deze hulp moet ervoor zorgen dat circulaire ondernemers sneller doorbreken. Hiervoor slaan de ov...

Achtergronden Advertorial
Teaching Hotel Château Bethlehem: een unieke leeromgeving

‘Wakker worden in een unieke praktische trainingsomgeving’, wat betekent dat? Teaching Hotel Château Bethlehem wordt gerund door studenten. Zij vervullen de rol van gastheer, gastvrouw èn manager. Blycolin interviewde directeur Harpert van Seggelen over dit unieke kasteelhot...

Columns Interview Longread
Etiquette-misser: ''Ga er nooit vanuit dat de heer betaalt''

Anne-Marie van Leggelo is expert op het gebied van etiquette. Ze brengt ons graag de fijne kneepjes van haar vak bij. Dit keer behandelen we het onderwerp ‘omgangsvormen en upselling’. Lastige materie, want je begeeft je op glad ijs, waarbij je etiquette en commercie op een fijne manier ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: