Pinnen wordt steeds normaler in de horeca

11 januari 2016 |
Pinnen wordt steeds normaler in de horeca<

Gasten betalen steeds vaker met hun pinpas in de horeca en daarbij ook steeds vaker contactloos. Algemeen directeur KHN Lodewijk van
der Grinten: “De gezamenlijke inzet met de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen werpt duidelijk zijn vruchten af”. Het aantal pintransacties in de horeca steeg van 251 miljoen in 2014 naar 333 miljoen in 2015, een spectaculaire stijging van ruim dertig procent. Het aantal contactloze pintransacties piekte van 1,5 miljoen in 2014 naar bijna 23 miljoen in 2015. Ruim tachtig procent van de horecaondernemers beschikt tegenwoordig over een betaalautomaat, maar de drankverstrekkers kunnen nog vaker pin accepteren, dat is ook in hun voordeel.

Bijna een kwart van de betalingen met de pinpas
Zes jaar geleden ging nog 84% van alle transacties in de horeca contant. Dat aandeel is inmiddels gedaald naar 66% (2014). Het aandeel pintransacties steeg in die periode (2009-2014) van 9% naar 23%. Deze trend zet zich voort. Koninklijke Horeca Nederland heeft zich samen met andere toonbankinstellingen en banken gecommitteerd aan het streven van 60% pinbetalingen versus 40% contante betalingen in 2018.

80% van de horecaondernemers heeft betaalautomaat
Vier van de vijf horecaondernemers beschikt over een of meer betaalautomaten. De verschillen tussen de horecasegmenten zijn groot. Bij restaurants kun je bijna overal pinnen (95%) en ook logiesvertrekkers en ondernemers in de fastservice doen het goed (respectievelijk 89% en 86% pinacceptatie). Bij de drankverstrekkers biedt nog maar 58% de mogelijkheid tot pinnen. Juist voor deze groep is contactloos betalen interessant voor de gast en ondernemer. Drankverstrekkers kunnen dus nog aan efficiency in hun betalingsverkeer winnen.

Vaker pinnen, lagere transactiekosten voor ondernemers
Het pinnen is steeds goedkoper geworden voor ondernemers, terwijl de kosten van contant juist stegen. Een gemiddelde pinbetaling in de horeca kostte in 2009 nog 33 cent, inmiddels is dat 24 cent. Een gemiddelde contante betaling steeg van 30 cent naar 33 cent. Miriam Osten van Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen: “Pinnen kan per transactie nog goedkoper worden. Die efficiency zien we al in de detailhandel en bij tankstations: daar wordt per automaat meer gepind en zijn de gemiddelde kosten van een pinbetaling respectievelijk 18 en 15 cent. Als een ondernemer een pinautomaat heeft staan, loont het dus de moeite om het pinnen beter te promoten bij zijn gasten. Helemaal ten opzichte van het veel duurdere betalen met een creditcard (gemiddeld €1,06 per transactie).”

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Columns Blog
Column: feestelijke decembermaand

Als kind vond ik Sinterklaas het mooiste kinderfeest dat er bestond. In mijn jonge jaren was hij de man van de cadeaus en niet de Kerstman. Vergezeld van zijn zwarte knechten, daar hoorde je destijds niemand over, kwam hij uit Spanje met de stoomboot. We keken naar zijn aankomst op de tv en dan kreg...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Advertorial
B&B’s citytrip Londen

Na een dag vol sightseeing in een wereldstad genieten van een afternoon tea met scones en huisgemaakte clotted cream; Engelser wordt het niet. En al helemaal niet in een Bed and Breakfast in Londen. Je verblijft dan in een klassiek, okerkleurig pand dat het goed doet op ansichtkaarten. Of in een lux...

Rabobank: horeca herstelt zich van zwakke start, marges onder druk

De Rabobank publiceerde de Horeca en Recreatie-update van november 2019. Hierin lezen we dat de omzet in de sector daalde in het eerste kwartaal van 2019. Het beeld was echter wisselend. Voor restaurants en drinkgelegenheden steeg de omzet namelijk 0,6%, maar het volume nam wel af met 0,2%. Bij logi...

Toerisme Achtergronden
Nederlandse logiesaccommodaties trokken afgelopen zomer 10 miljoen gasten

Nederlandse logiesaccommodaties trokken tijdens de zomermaanden juli en augustus 2019 bijna 10 miljoen gasten, 420 duizend (4,4 procent) meer dan dezelfde maanden een jaar eerder. In totaal waren deze gasten goed voor bijna 35 miljoen overnachtingen, bijna 2,5 miljoen (7,6 procent) meer. De huisjest...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: