Razendsnel profileren via LinkedIn (6/6)

23 januari 2012
Razendsnel profileren via LinkedIn (6/6)

In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. In dit laatste artikel belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van LinkedIn,
het grootste zakelijke sociale netwerk ter wereld.

*Drie miljoen Nederlanders*
LinkedIn is de zakelijke variant van Facebook. Wereldwijd heeft de netwerksite 120 miljoen gebruikers, van wie ruim drie miljoen in Nederland. In de eerste plaats is LinkedIn natuurlijk een zakelijk netwerk waarin gebruikers zichzelf kunnen profileren, kennis kunnen delen, vragen kunnen stellen, groepen kunnen vormen en nog veel meer. Maar daarnaast is LinkedIn een netwerk met drie miljoen Nederlandse gebruikers die ook een privéleven hebben en buiten werktijd graag leuke dingen doen met familie en vrienden. Een handig medium dus voor horecaondernemers die zich op zowel de zakelijke als de vrijetijdsmarkt richten.

*Open Coffee*
“LinkedIn is goed te vergelijken met de traditionele, fysieke netwerken zoals de businessclub bij de voetbalvereniging, de Rotary en de Lions”, stelt Beker. “De leden hebben hetzelfde doel: zichzelf profileren, relaties aangaan en kennis opdoen. Met als enige verschil dat het relatiebeheer op LinkedIn nog wat statisch is, maar daarin komt heel snel verandering.” Als voorbeeld noemt Beker de ‘Open Coffee’-bijeenkomsten, die in heel Nederland als paddenstoelen uit de grond schieten. Tijdens ‘Open Coffee’ ontmoeten LinkedIn-gebruikers ‘in real life’. “Die ontmoetingen zijn allemaal in horecagelegenheden”, aldus Scholte. “Een uitgelezen kans dus voor horecaondernemers. Nu zijn er op veel plaatsen in Nederland al Open Coffees, maar je kan ook een eigen concept ontwikkelen voor meer face-to-face contact via LinkedIn. Daar is behoefte aan.”

*Dubbele exposure*
Het belangrijkste voordeel van het binnenhalen van een LinkedIngroep is natuurlijk ‘exposure’: op de zakelijke markt, als mogelijke vergaderplek, voor borrels, lunches of diners; maar ook op de particuliere markt, want LinkedIn-gebruikers hebben immers ook een privéleven. Een ander voordeel van LinkedIn is de dialoog met je relaties, zoals klanten of toeleveranciers. Betrek ze allemaal actief bij essentiële onderdelen van de bedrijfsvoering, adviseren Beker en Scholte. “Hoe kunnen we onze dienstverlening optimaliseren, wat moet er op de menukaart, bieden de hotelkamers voldoende comfort? De antwoorden op deze vragen moet je niet bij jezelf zoeken, maar juist bij je relaties”, stelt Scholte. “Je kunt er zelfs aan denken om klanten die actief meedenken te belonen. Een kopje koffie is dan al snel voldoende.”

*Profileren via werknemers*
LinkedIn is daarnaast een prima middel om het bedrijf te profileren, stellen de beide Social Media-adviseurs. Bijvoorbeeld via een blog of PowerPoint, maar misschien nog wel meer via de profielen van werknemers. “Laat de sommelier en de chef-kok hun passie maar delen via het internet”, zegt Beker. “De F&B Manager kan zijn expertise delen in groepen gericht op zijn vakgebied. Hoewel je als organisatie niet veel te vertellen hebt over hoe werknemers hun eigen sociale netwerken inrichten, kun je dit wel enigszins sturen. Vraag je werknemers of om niet alleen zichzelf, maar ook hun werkgever in positief zin te noemen.”

*Hoge communicatiesnelheid*
Actualiteit is eveneens een sterk pluspunt van LinkedIn ten opzichte van andere informatiekanalen. Een LinkedIn-profiel is immers eenvoudig aan te passen, nieuws is met één druk op de knop te verzenden naar een interessante doelgroep en last-minute-aanbiedingen zijn snel te communiceren. “De communicatiesnelheid is nauwelijks te evenaren”, stelt Beker. “Niet met een website en al zeker niet met een brochure”, vult Scholte aan. “LinkedIn is daarom een prachtig medium, dat met een geringe tijdsinvestering een wezenlijk positieve bijdrage kan leveren aan je profilering en – minstens zo belangrijk – aan een hogere omzet.”

*Tips*
• Wees je zelf/authentiek zijn
• Probeer actief deel te nemen in Groepen
• Kopieer de link van je discussie ook naar Twitter of je website om zo mensen te trekken
• Pas je profiel aan ‘ vooral summary’
• Voor bedrijven met medewerkers zorg dat medewerkers worden ondersteund met informatie

Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte~ "Socialmediaworkshops.nl":http://www.socialmediaworkshops.nl

~Dit was het laatste artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Alle artikelen zullen in een dossier verschijnen en kunt u uiteindelijk als één white paper downloaden.~

Overig nieuws