2019 is het jaar van de zakenreiziger (en van het varken)

11 december 2018 | Thijs Jacobs

In de Chinese astrologie is 2019 het jaar van het varken: een tijd van overvloed en geluk. Volgens zakenreisorganisatie BCD Travel wordt volgend jaar ook het jaar van de zakenreiziger. Ontwikkelingen zoals hulpvaardige robots, reizen zonder cash, gepersonaliseerde ervaringen en smart cities zullen de reizigerservaring aanzienlijk verbeteren.

BCD blikt kort terug op drie belangrijke primeurs van 2018 en identificeert zes trends die zakenreizigers in de gaten moeten houden voor 2019. Een voorproefje van de ontwikkelingen die zakenreizigers volgend jaar zullen ervaren:

Interactie met robots

Artificial intelligence (AI) zie je in de reiswereld tegenwoordig overal. Van chatbots achter de websupport van luchtvaartmaatschappijen tot spraakassistenten in hotels bij wie je op elk moment van de dag een maaltijd kunt bestellen. Met steeds meer leveranciers die experimenteren met robottechnologie, is de kans groot dat zakenreizigers er in 2019 mee in aanraking komen. Denk maar aan een robot op de luchthaven die helpt met auto’s parkeren, de juiste gate vinden of een restaurant aanbeveelt. AI en Internet of Things (IoT) zullen ook een belangrijke rol spelen in de manier waarop het verkeer wordt geregeld. Denk aan verkeerslichten die zich automatisch aanpassen aan de verkeersdrukte. Het resultaat? Minder verkeersopstoppingen, minder vervuiling en minder frustratie voor zakenreizigers.

Reizen zonder cash

We veranderen steeds meer in een papier- en geldloze samenleving. Bedrijven zoals Uber zijn koplopers met een hele nieuwe manier van betalen, waarbij gebruikers geen cash of creditcard bij zich hoeven te hebben. En met steeds meer bedrijven die hetzelfde model overnemen, wordt de technologie elke dag beter. Volgens de Evening Standard wordt de helft van alle metroritjes in Londen nu al contactloos betaald. Het systeem is zo succesvol, dat steden zoals New York en Boston het voorbeeld volgen.

Gepersonaliseerde ervaringen

In 2019 zullen de voorkeuren van reizigers een veel grotere rol spelen in reizigersservice en -tevredenheid. Volgens Forrester’s Age of the Consumer-onderzoek verwacht 72% van alle consumenten dat bedrijven hun unieke verwachtingen begrijpen. Zakenreizigers verwachten dezelfde gepersonaliseerde, eenvoudige en naadloze ervaring die ze van consumentenmerken krijgen en zijn bereid om persoonlijke informatie te delen omwille van gemak en service. Leveranciers verzamelen op hun beurt steeds meer relevante data over merkvoorkeuren van reizigers, boekingsgedrag en reispatronen. Ze combineren die informatie met het zakelijke reisbeleid om uitgavebeslissingen tijdens het reizen te beïnvloeden en service te verbeteren.

Uit recent onderzoek van BCD blijkt dat zakenreizigers vinden dat hun bedrijven niet genoeg rekening houden met hun behoeften op reis. "Als zakenreizigers niet tevreden, gezond en gelukkig zijn met hun persoonlijke reiservaringen, stappen ze wellicht over naar een andere werkgever", zegt Diederik Banken, Vice President Sales EMEA bij BCD Travel. "Daarom is het belangrijk om hun “happiness quotiënt” te bepalen: wat vinden zakenreizigers belangrijk, en hoe kun je als bedrijf in die behoeften voorzien? De tevredenheid hooghouden, daar gaat het om. En dat kan soms heel simpel, bijvoorbeeld door een stoelupgrade te geven bij langeafstandsvluchten.”

Lees hier meer over de zes trends voor zakenreizigers in 2019.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme
Impact Corona op Flevolandse gastvrijheidssector steeds groter

Onderzoek naar de gevolgen van het coronavirus op de vrijetijdssector in Flevoland laat zien dat de sector in Flevoland flink geraakt is. In juli en december 2020 zijn onder Flevolandse ondernemers in de vrijetijdssector peilingen gehouden met vragen over – onder andere – omzetverlies, t ...

Interview
Pension B&B KlaasVaak; een Zeeuws karakteristiek rijksmonument

Pension B&B KlaasVaak bevindt zich middenin het pittoreske centrum van Zierikzee, een middel(z)eeuws stadje gelegen op het Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland. De B&B ligt aan een oud straatje wat in een Anton Pieck setting niet zou misstaan. Met veel monumenten en verschillende soorten gevels ...

Landal GreenParks verliest 35 procent omzet in 2020

Landal GreenParks heeft zich in 2020 – ondanks de coronacrisis – goed staande gehouden en wist haar positie als marktleider te handhaven, mede dankzij een sterke zomer met hoge bezettingscijfers en forse investeringen in marketing en op de parken. De uitstekende zomerprestaties maakte ...

Ondernemen
De 10 redenen om WEL een B&B te starten

Een B&B beginnen*. Waarom zou je? Nou, gewoon omdat dit het mooiste en uitdagendste beroep van de wereld is! Je ziet het regelmatig op televisie, als er weer zo’n stel ‘zonder na te denken’ besluit om een gastenverblijf te beginnen in het buitenland en alles, maar dan ook alles ...

Branded Content
De grootste nachtmerrie van een B&B eigenaar: bedwantsen

Een nachtje of korte vakantie in eigen land is momenteel erg populair. Dit kan op meerdere manieren en één daarvan is in een Bed & Breakfast. De bezettingsgraad houdt nog niet over. Daarom is het des te vervelender als er klachten komen over jeuk en bultjes na een overnachting in u ...

Columns
Column Hanny Arens: First Dates voor B&B-eigenaren

Toen ik voor het eerst hoorde van een televisieprogramma waarin B&B-eigenaren op zoek gaan naar een nieuwe liefde, moest ik toch even denken aan het format van ‘First Dates’. In deze populaire datingshow gaan mensen die elkaar niet kennen, samen uit eten. Met alle ongemakkelijke stil ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: