2019 is het jaar van de zakenreiziger (en van het varken)

11 december 2018 | Thijs Jacobs

In de Chinese astrologie is 2019 het jaar van het varken: een tijd van overvloed en geluk. Volgens zakenreisorganisatie BCD Travel wordt volgend jaar ook het jaar van de zakenreiziger. Ontwikkelingen zoals hulpvaardige robots, reizen zonder cash, gepersonaliseerde ervaringen en smart cities zullen de reizigerservaring aanzienlijk verbeteren.

BCD blikt kort terug op drie belangrijke primeurs van 2018 en identificeert zes trends die zakenreizigers in de gaten moeten houden voor 2019. Een voorproefje van de ontwikkelingen die zakenreizigers volgend jaar zullen ervaren:

Interactie met robots

Artificial intelligence (AI) zie je in de reiswereld tegenwoordig overal. Van chatbots achter de websupport van luchtvaartmaatschappijen tot spraakassistenten in hotels bij wie je op elk moment van de dag een maaltijd kunt bestellen. Met steeds meer leveranciers die experimenteren met robottechnologie, is de kans groot dat zakenreizigers er in 2019 mee in aanraking komen. Denk maar aan een robot op de luchthaven die helpt met auto’s parkeren, de juiste gate vinden of een restaurant aanbeveelt. AI en Internet of Things (IoT) zullen ook een belangrijke rol spelen in de manier waarop het verkeer wordt geregeld. Denk aan verkeerslichten die zich automatisch aanpassen aan de verkeersdrukte. Het resultaat? Minder verkeersopstoppingen, minder vervuiling en minder frustratie voor zakenreizigers.

Reizen zonder cash

We veranderen steeds meer in een papier- en geldloze samenleving. Bedrijven zoals Uber zijn koplopers met een hele nieuwe manier van betalen, waarbij gebruikers geen cash of creditcard bij zich hoeven te hebben. En met steeds meer bedrijven die hetzelfde model overnemen, wordt de technologie elke dag beter. Volgens de Evening Standard wordt de helft van alle metroritjes in Londen nu al contactloos betaald. Het systeem is zo succesvol, dat steden zoals New York en Boston het voorbeeld volgen.

Gepersonaliseerde ervaringen

In 2019 zullen de voorkeuren van reizigers een veel grotere rol spelen in reizigersservice en -tevredenheid. Volgens Forrester’s Age of the Consumer-onderzoek verwacht 72% van alle consumenten dat bedrijven hun unieke verwachtingen begrijpen. Zakenreizigers verwachten dezelfde gepersonaliseerde, eenvoudige en naadloze ervaring die ze van consumentenmerken krijgen en zijn bereid om persoonlijke informatie te delen omwille van gemak en service. Leveranciers verzamelen op hun beurt steeds meer relevante data over merkvoorkeuren van reizigers, boekingsgedrag en reispatronen. Ze combineren die informatie met het zakelijke reisbeleid om uitgavebeslissingen tijdens het reizen te beïnvloeden en service te verbeteren.

Uit recent onderzoek van BCD blijkt dat zakenreizigers vinden dat hun bedrijven niet genoeg rekening houden met hun behoeften op reis. "Als zakenreizigers niet tevreden, gezond en gelukkig zijn met hun persoonlijke reiservaringen, stappen ze wellicht over naar een andere werkgever", zegt Diederik Banken, Vice President Sales EMEA bij BCD Travel. "Daarom is het belangrijk om hun “happiness quotiënt” te bepalen: wat vinden zakenreizigers belangrijk, en hoe kun je als bedrijf in die behoeften voorzien? De tevredenheid hooghouden, daar gaat het om. En dat kan soms heel simpel, bijvoorbeeld door een stoelupgrade te geven bij langeafstandsvluchten.”

Lees hier meer over de zes trends voor zakenreizigers in 2019.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Columns Blog
Column: feestelijke decembermaand

Als kind vond ik Sinterklaas het mooiste kinderfeest dat er bestond. In mijn jonge jaren was hij de man van de cadeaus en niet de Kerstman. Vergezeld van zijn zwarte knechten, daar hoorde je destijds niemand over, kwam hij uit Spanje met de stoomboot. We keken naar zijn aankomst op de tv en dan kreg...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Advertorial
B&B’s citytrip Londen

Na een dag vol sightseeing in een wereldstad genieten van een afternoon tea met scones en huisgemaakte clotted cream; Engelser wordt het niet. En al helemaal niet in een Bed and Breakfast in Londen. Je verblijft dan in een klassiek, okerkleurig pand dat het goed doet op ansichtkaarten. Of in een lux...

Rabobank: horeca herstelt zich van zwakke start, marges onder druk

De Rabobank publiceerde de Horeca en Recreatie-update van november 2019. Hierin lezen we dat de omzet in de sector daalde in het eerste kwartaal van 2019. Het beeld was echter wisselend. Voor restaurants en drinkgelegenheden steeg de omzet namelijk 0,6%, maar het volume nam wel af met 0,2%. Bij logi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: