2019 is het jaar van de zakenreiziger (en van het varken)

11 december 2018 | Thijs Jacobs

In de Chinese astrologie is 2019 het jaar van het varken: een tijd van overvloed en geluk. Volgens zakenreisorganisatie BCD Travel wordt volgend jaar ook het jaar van de zakenreiziger. Ontwikkelingen zoals hulpvaardige robots, reizen zonder cash, gepersonaliseerde ervaringen en smart cities zullen de reizigerservaring aanzienlijk verbeteren.

BCD blikt kort terug op drie belangrijke primeurs van 2018 en identificeert zes trends die zakenreizigers in de gaten moeten houden voor 2019. Een voorproefje van de ontwikkelingen die zakenreizigers volgend jaar zullen ervaren:

Interactie met robots

Artificial intelligence (AI) zie je in de reiswereld tegenwoordig overal. Van chatbots achter de websupport van luchtvaartmaatschappijen tot spraakassistenten in hotels bij wie je op elk moment van de dag een maaltijd kunt bestellen. Met steeds meer leveranciers die experimenteren met robottechnologie, is de kans groot dat zakenreizigers er in 2019 mee in aanraking komen. Denk maar aan een robot op de luchthaven die helpt met auto’s parkeren, de juiste gate vinden of een restaurant aanbeveelt. AI en Internet of Things (IoT) zullen ook een belangrijke rol spelen in de manier waarop het verkeer wordt geregeld. Denk aan verkeerslichten die zich automatisch aanpassen aan de verkeersdrukte. Het resultaat? Minder verkeersopstoppingen, minder vervuiling en minder frustratie voor zakenreizigers.

Reizen zonder cash

We veranderen steeds meer in een papier- en geldloze samenleving. Bedrijven zoals Uber zijn koplopers met een hele nieuwe manier van betalen, waarbij gebruikers geen cash of creditcard bij zich hoeven te hebben. En met steeds meer bedrijven die hetzelfde model overnemen, wordt de technologie elke dag beter. Volgens de Evening Standard wordt de helft van alle metroritjes in Londen nu al contactloos betaald. Het systeem is zo succesvol, dat steden zoals New York en Boston het voorbeeld volgen.

Gepersonaliseerde ervaringen

In 2019 zullen de voorkeuren van reizigers een veel grotere rol spelen in reizigersservice en -tevredenheid. Volgens Forrester’s Age of the Consumer-onderzoek verwacht 72% van alle consumenten dat bedrijven hun unieke verwachtingen begrijpen. Zakenreizigers verwachten dezelfde gepersonaliseerde, eenvoudige en naadloze ervaring die ze van consumentenmerken krijgen en zijn bereid om persoonlijke informatie te delen omwille van gemak en service. Leveranciers verzamelen op hun beurt steeds meer relevante data over merkvoorkeuren van reizigers, boekingsgedrag en reispatronen. Ze combineren die informatie met het zakelijke reisbeleid om uitgavebeslissingen tijdens het reizen te beïnvloeden en service te verbeteren.

Uit recent onderzoek van BCD blijkt dat zakenreizigers vinden dat hun bedrijven niet genoeg rekening houden met hun behoeften op reis. "Als zakenreizigers niet tevreden, gezond en gelukkig zijn met hun persoonlijke reiservaringen, stappen ze wellicht over naar een andere werkgever", zegt Diederik Banken, Vice President Sales EMEA bij BCD Travel. "Daarom is het belangrijk om hun “happiness quotiënt” te bepalen: wat vinden zakenreizigers belangrijk, en hoe kun je als bedrijf in die behoeften voorzien? De tevredenheid hooghouden, daar gaat het om. En dat kan soms heel simpel, bijvoorbeeld door een stoelupgrade te geven bij langeafstandsvluchten.”

Lees hier meer over de zes trends voor zakenreizigers in 2019.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Interview Longread
Automatisering voor je B&B: geen dubbele boekingen meer

Een robot die het bed opmaakt is er nog niet, maar een programma dat dubbele boekingen voorkomt wel. Steeds meer bed & breakfasts schakelen over op een professioneel reserveringssysteem, die hun agenda up-to-date houdt. Maar is deze hotelsoftware wel rendabel voor kleine bedrijven? Vroeger we...

Advertorial
Let’s talk sleep! Stappenplan voor het juiste bed in uw Bed & Breakfast

Na een lange dag genieten van uw favoriete stad en een heerlijk etentje wandelt u terug naar uw Bed & Breakfast. Eenmaal in uw kamer aangekomen, kijkt u nog eens rond. Wat is het eigenlijk een mooie Bed & Breakfast! En na zo’n dag als deze ziet het bed er nog beter uit bij het inchecke...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Economie Internationaal
Stijgend aantal hotelovernachtingen in Nederland, Groningen is opvallende stijger

Herkomst gasten In 2012 waren 48,79% van alle overnachtingen in hotels in Nederland afkomstig van een buitenlandse gast. Gedurende de afgelopen jaren is dit percentage gegroeid tot 54,12% in 2018. De meeste buitenlandse overnachtingen komen van gasten uit Duitsland, UK, USA, België en Frankrijk....

Columns Blog
Column: Nieuwe suite bijna klaar, en nu bekender worden op social media?

Bloed, zweet en tranen heeft het gekost, maar over een paar weken is onze nieuwe en derde suite dan toch eindelijk klaar. Dat we een jaar na het starten van de verbouwing en driekwart jaar na onze eerst gestelde deadline opengaan, had ik van tevoren niet kunnen bedenken. En ik ben inmiddels na een k...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: