30 procent omzet hotels en restaurants komt door millennials

2 juli 2018 | Thijs Jacobs

Hotels en restaurants schatten dat een derde van hun jaaromzet op dit moment toe te schrijven is aan de millennialgeneratie. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport 'Finding the balance: human touch vs high tech' van het internationale advocatenkantoor CMS.

Met een meerderheid van de millennials (60%) die ofwel bij hun ouders wonen ofwel samenwonen en geen kinderen hebben, is het bestedingsvermogen van deze generatie voor wat betreft vakanties en uit eten gaan (26% van hun totale inkomen) van groot belang voor deze sectoren. Gemiddeld gaan millennials 2,5 week per jaar op vakantie en eten zij vier keer per maand in een restaurant.

Recreationele keuzes

In april en mei 2018 deed FTI Consulting namens CMS onderzoek onder eigenaren, exploitanten, investeerders en managers van hotels en restaurants in tien landen wereldwijd, naar het effect van de millennialgeneratie op hun sector. Daarnaast werden 5.000 millennials in achttien landen geënquêteerd over hun recreationele keuzes en het belang van technologie in hun levens.

Hotelexploitanten die millennials (lokaal en internationaal) als doelgroep willen aanspreken, zullen zich minder moeten richten op familie-accommodaties en meer op romantische tripjes en op kamers die geschikt zijn voor reizende vrienden. Met behulp van digitale media zijn millennials constant aan het speuren naar aantrekkelijke aanbiedingen en deals.

Bestedingsvermogen millenials

“Het aanzienlijke bestedingsvermogen van millennials heeft een enorme impact op de sector", aldus Roman Tarlavski, hoofd Hotels & Leisure bij CMS in Amsterdam. "Uit ons onderzoek blijkt dat millennials nu al zorgen voor 28% van de omzet van hotels en 29% van de omzet van restaurants. Maar hotels en restaurants moeten oppassen dat zij niet te veel in stereotypen gaan denken bij deze generatie, die de meest ‘tech savvy’-generatie tot nu toe is. Er bestaat namelijk geen typische millennial en voor velen is een menselijke ‘touch’ nog steeds belangrijker dan technologische hoogstandjes bij het maken van de keuze waar te verblijven of te eten."

Technologie en traditionele factoren

Nu 90% van de respondenten meent dat zij de verwachtingen van millennials van de horeca nog onderschatten, wordt er haast gemaakt met het toekomstbestendig maken van hun ondernemingen (83%).

Wanneer millennials een hotel of restaurant uitkiezen, scoort de beschikbare technologie op een locatie (4%) lager dan traditionele factoren als kosten (38%) of locatie (17%). Desalniettemin speelt technologie een rol, waarbij wifi uit de bus komt als populairste technologische voorziening in hotels (66%), gevolgd door een app voor hoteldiensten (49%), streamingdiensten voor muziek (37%) en een ‘in-roomtablet’ om voorzieningen in de hotelkamer te bedienen (35%).

Tarlavski: “Er is goed nieuws voor restauranthouders. Millennials gaan gemiddeld vier keer per maand uit eten, dat is vaker dan dat zij eten laten bezorgen. Het is een competitieve markt waarin de sector technologie inzet om nieuwe klanten aan te trekken en een betere ervaring te bezorgen.”

Virtueel gezelschap

Technologische verbeteringen die de millennial-respondenten het meest toejuichen zijn: de mogelijkheid om eten en drinken te bestellen voorafgaand aan hun aankomst in het restaurant (47%), betalen via een app (44%) en het elektronisch kunnen bestellen van eten op de locatie zelf (34%). In veel eetgelegenheden is dit al mogelijk.

Als respons op de te verwachten wensen van klanten, heeft 52% van de restauranthouders technologie geïmplementeerd waarmee eten en drinken voorafgaand aan de aankomst in het restaurant besteld kan worden en heeft 39% technologische maatregelen getroffen zodat klanten hun rekening online of via een app kunnen betalen. Van de restauranthouders is 28% van plan om een interactief e-menu aan te bieden waarin de gekozen gerechten in 3D worden getoond. Daarnaast verwacht bijna een kwart (23%) de optie te bieden om met virtueel gezelschap via een interactief scherm te dineren, een maatregel die past bij het percentage van 20% van de millennials dat denkt dat dit hun dineerervaring zal verbeteren.

Online beoordelingen

Toch verkiest een overweldigende meerderheid van de millennials (76%) nog steeds de menselijke touch tijdens hun restaurantbezoek. Dit illustreert dat het einde van de menselijke touch nog niet nabij is en totale automatisering nog niet voor de deur staat. Millennials hechten ook veel waarde aan originaliteit, met 53% aan respondenten die een nieuwe beleving een belangrijke factor vinden bij het uitkiezen van een plek om te gaan eten.

Verrassend is dat sommige technologieën het niet zo goed doen bij millennials. Op de vraag wat voor typen technologieën hun restaurantbezoek zouden verbeteren, was wereldwijd slechts 16% positief over 3D-entertainment. Daarmee contrasteert dat 28% van de restaurants binnen vijf jaar verwacht 3D-entertainment in hun restaurants te hebben geïmplementeerd.

Het zal niet verbazen dat online beoordelingen een steeds grotere invloed hebben op reserveringsvoorkeuren. Dit zorgt ervoor dat online reserveren de standaarden in de sector verhoogt. Een kwart van de millennials is bereid meer te betalen in een restaurant dat uitstekende beoordelingen heeft op social media.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Achtergronden Bed&Breakfast
Bed & Breakfast runnen, makkie toch?

Ton Jetten runt al vijftien jaar een aantal B&B-appartementen met een eigen formule. Aanvankelijk vijf in Nijmegen en eentje in Utrecht. Je kunt deze bekijken op www.lecharme.nl (Nijmegen) en www.laperleutrecht.nl (Utrecht). In zo'n tijd maak je wat mee natuurlijk en een aantal van die ve...

Toerisme Coronacrisis
Helft minder Nederlanders op vakantie in maart 2020

In maart 2020 gingen er 1,7 miljoen Nederlanders minder op vakantie dan in dezelfde maand van 2019. Dit is een daling van ruim 50 procent. Over het eerste kwartaal van 2020 is de daling 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De daling geldt voor zowel vakanties in het buitenland a...

Hilton Amsterdam
Samen met je huisdier op vakantie in een luxe hotel in Amsterdam

DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station heet alle huisdieren welkom. Men kan hier nu van een vakantie in eigen land genieten en er compleet tot rust komen; samen met het geliefde huisdier welteverstaan. Een cocktail op grote hoogte in SkyLounge Amsterdam terwijl uw hond of kat kan kiezen ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: