30 procent omzet hotels en restaurants komt door millennials

2 juli 2018 | Thijs Jacobs

Hotels en restaurants schatten dat een derde van hun jaaromzet op dit moment toe te schrijven is aan de millennialgeneratie. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport 'Finding the balance: human touch vs high tech' van het internationale advocatenkantoor CMS.

Met een meerderheid van de millennials (60%) die ofwel bij hun ouders wonen ofwel samenwonen en geen kinderen hebben, is het bestedingsvermogen van deze generatie voor wat betreft vakanties en uit eten gaan (26% van hun totale inkomen) van groot belang voor deze sectoren. Gemiddeld gaan millennials 2,5 week per jaar op vakantie en eten zij vier keer per maand in een restaurant.

Recreationele keuzes

In april en mei 2018 deed FTI Consulting namens CMS onderzoek onder eigenaren, exploitanten, investeerders en managers van hotels en restaurants in tien landen wereldwijd, naar het effect van de millennialgeneratie op hun sector. Daarnaast werden 5.000 millennials in achttien landen geënquêteerd over hun recreationele keuzes en het belang van technologie in hun levens.

Hotelexploitanten die millennials (lokaal en internationaal) als doelgroep willen aanspreken, zullen zich minder moeten richten op familie-accommodaties en meer op romantische tripjes en op kamers die geschikt zijn voor reizende vrienden. Met behulp van digitale media zijn millennials constant aan het speuren naar aantrekkelijke aanbiedingen en deals.

Bestedingsvermogen millenials

“Het aanzienlijke bestedingsvermogen van millennials heeft een enorme impact op de sector", aldus Roman Tarlavski, hoofd Hotels & Leisure bij CMS in Amsterdam. "Uit ons onderzoek blijkt dat millennials nu al zorgen voor 28% van de omzet van hotels en 29% van de omzet van restaurants. Maar hotels en restaurants moeten oppassen dat zij niet te veel in stereotypen gaan denken bij deze generatie, die de meest ‘tech savvy’-generatie tot nu toe is. Er bestaat namelijk geen typische millennial en voor velen is een menselijke ‘touch’ nog steeds belangrijker dan technologische hoogstandjes bij het maken van de keuze waar te verblijven of te eten."

Technologie en traditionele factoren

Nu 90% van de respondenten meent dat zij de verwachtingen van millennials van de horeca nog onderschatten, wordt er haast gemaakt met het toekomstbestendig maken van hun ondernemingen (83%).

Wanneer millennials een hotel of restaurant uitkiezen, scoort de beschikbare technologie op een locatie (4%) lager dan traditionele factoren als kosten (38%) of locatie (17%). Desalniettemin speelt technologie een rol, waarbij wifi uit de bus komt als populairste technologische voorziening in hotels (66%), gevolgd door een app voor hoteldiensten (49%), streamingdiensten voor muziek (37%) en een ‘in-roomtablet’ om voorzieningen in de hotelkamer te bedienen (35%).

Tarlavski: “Er is goed nieuws voor restauranthouders. Millennials gaan gemiddeld vier keer per maand uit eten, dat is vaker dan dat zij eten laten bezorgen. Het is een competitieve markt waarin de sector technologie inzet om nieuwe klanten aan te trekken en een betere ervaring te bezorgen.”

Virtueel gezelschap

Technologische verbeteringen die de millennial-respondenten het meest toejuichen zijn: de mogelijkheid om eten en drinken te bestellen voorafgaand aan hun aankomst in het restaurant (47%), betalen via een app (44%) en het elektronisch kunnen bestellen van eten op de locatie zelf (34%). In veel eetgelegenheden is dit al mogelijk.

Als respons op de te verwachten wensen van klanten, heeft 52% van de restauranthouders technologie geïmplementeerd waarmee eten en drinken voorafgaand aan de aankomst in het restaurant besteld kan worden en heeft 39% technologische maatregelen getroffen zodat klanten hun rekening online of via een app kunnen betalen. Van de restauranthouders is 28% van plan om een interactief e-menu aan te bieden waarin de gekozen gerechten in 3D worden getoond. Daarnaast verwacht bijna een kwart (23%) de optie te bieden om met virtueel gezelschap via een interactief scherm te dineren, een maatregel die past bij het percentage van 20% van de millennials dat denkt dat dit hun dineerervaring zal verbeteren.

Online beoordelingen

Toch verkiest een overweldigende meerderheid van de millennials (76%) nog steeds de menselijke touch tijdens hun restaurantbezoek. Dit illustreert dat het einde van de menselijke touch nog niet nabij is en totale automatisering nog niet voor de deur staat. Millennials hechten ook veel waarde aan originaliteit, met 53% aan respondenten die een nieuwe beleving een belangrijke factor vinden bij het uitkiezen van een plek om te gaan eten.

Verrassend is dat sommige technologieën het niet zo goed doen bij millennials. Op de vraag wat voor typen technologieën hun restaurantbezoek zouden verbeteren, was wereldwijd slechts 16% positief over 3D-entertainment. Daarmee contrasteert dat 28% van de restaurants binnen vijf jaar verwacht 3D-entertainment in hun restaurants te hebben geïmplementeerd.

Het zal niet verbazen dat online beoordelingen een steeds grotere invloed hebben op reserveringsvoorkeuren. Dit zorgt ervoor dat online reserveren de standaarden in de sector verhoogt. Een kwart van de millennials is bereid meer te betalen in een restaurant dat uitstekende beoordelingen heeft op social media.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Interview Longread
Interview Arjen van den Hof, eigenaar Vondel Hotels

Arjen van den Hof, eigenaar van Vondel Hotels, is een trots man, bevlogen ook. Dit komt niet alleen tot uiting in de prachtige hotels die hij ontwikkelt, maar ook in de omgang en binding met zijn personeel. De komende twee, drie maanden staan er twee openingen van nieuwe hotels in Amsterdam gepland....

Ondernemen
Bezettingsgraad van succesvolle B&B’s

Succesvol zijn met je B&B heeft voor iedereen een andere betekenis. Voor de een betekent het goede reviews, voor de ander een hoge bezettingsgraad. De bezettingsgraad van je B&B is een belangrijk kengetal, omdat het percentage de bezetting van je B&B in één cijfer weergeeft...

Interieur Advertorial
Auping introduceert hotelbed Revive

Auping introduceert begin september een duurzaam en modulair opgebouwd bed dat speciaal voor de hotelwereld is ontwikkeld. De Auping Revive is ontworpen op basis van resultaten uit onderzoeken naar de wensen van zowel hotelgasten als hotelpersoneel. Het hotelbed heeft de looks en het slaapcomfort va...

Wet- en regelgeving Airbnb
Europese Commissie eist transparantie van Airbnb

De Europese Commissie heeft Airbnb op het matje geroepen. Samen met nationale consumentenbonden eist de Commissie een hogere vorm van transparantie, zo lezen we op de website van RTL Nieuws. Gebruikers van het Amerikaanse huurplatform krijgen nu niet altijd de volledige huurprijs van een vakanti...

Overheid Financieel
Lage btw-tarief gaat van 6% naar 9%

Het kabinet wil het lage btw-tarief verhogen van 6% naar 9%. Deze verhoging geldt per 1 januari 2019. Het is van belang dat ondernemers zich in 2018 al voorbereiden op de tariefsverhoging. Het nieuwe tarief heeft impact op: de administratie; de prijzen van goederen en diensten; de factur...

Amsterdam Toerisme
Corendon lanceert nieuwe bestemming: Costa Amsterdam

Corendon lanceert vandaag met trots haar nieuwste vakantiebestemming: Costa Amsterdam! Door het prachtige weer in Nederland, dat naar verwachting nog wel even zal aanhouden, twijfelen veel Nederlanders over een buitenlandse vakantie. Corendon begrijpt tegelijkertijd dat mensen er wél even tus...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: