8 punten voor succesvolle e-mailmarketing

15 maart 2021 | Jorine de Bruin

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing die e-mail gebruikt om commerciële boodschappen naar een bepaalde doelgroep te sturen. In principe kan elke mail die wordt verstuurd naar een potentiële of huidige gast worden beschouwd als e-mailmarketing, maar deze term wordt meestal gebruikt om te verwijzen naar:

Het sturen van e-mails met als doel het verbeteren van de relatie van een gastenverblijf met haar gasten en om gastloyaliteit te vergroten.

Het sturen van e-mails met als doel om nieuwe gasten te werven of om vorige gasten te overtuigen om een volgend verblijf te boeken.

B&B en e-mailmarketing

Waarom zou je als B&B e-mailmarketing moeten gebruiken en wat zijn hier de voordelen van? Meer dan voldoende! E-mailmarketing is:

Goedkoop;

Onmiddellijk verzonden;

Eenvoudig traceerbaar.

Hoe makkelijk is het om, uiteraard na toestemming van de gast, zijn of haar e-mailadres op te slaan en bijvoorbeeld elke zes weken een nieuwsbrief te sturen? In deze mailing kun je dan vertellen over een nieuw arrangement, jouw kortingsactie voor de volgende maand of over de nieuwe koffie die je sinds kort in jouw B&B schenkt.

8 punten voor succesvolle e-mailmarketing

Houd je aan de (AVG) regels, oftewel: de wet op de privacy. Stuur alleen e-mailnieuwsbrieven naar gasten die zich hiervoor hebben aangemeld/ingestemd. Geef je gasten ook altijd de mogelijkheid om zich af te kunnen melden voor jouw mailingen en deel, tenzij je dit overlegd hebt, nooit gegevens met derden;

Stel jezelf concrete doelen. Wat wil je met jouw nieuwsbrief bereiken? De ontvanger moet verleid worden om op jouw aanbod in te gaan. Dus zorg voor waardevolle content en richt je e-mailmarketingcampagne(s) hierop in;

Zorg dat de nieuwsbrief (vooral) op een mobiele telefoon goed leesbaar is. De meeste gasten lezen vandaag de dag jouw nieuwsbrief immers op hun mobiel. Een representatief ontwerp en sterke teksten dragen hier aan bij;

Deze tip hangt samen met die van punt 3: zorg voor een pakkende onderwerpregel. Dit is het eerste dat jouw gasten zien als jouw mail binnenkomt. Hoe? Je kunt bijvoorbeeld een vraag stellen in de onderwerpregel (-> ‘Hoe laat serveer jij het ontbijt?’ of het gebruik van cijfers werkt ook goed (-> ‘8 succesvolle tips voor e-mailmarketing’);

Test van tevoren je nieuwsbrief. Oftewel: stuur deze altijd eerst naar jezelf, kijk er kritisch naar (en/of laat iemand anders dit ook nog even doen) en pas wanneer jij helemaal tevreden bent, stuur je ‘m door naar je gasten;

Varieer. Herkenbaarheid is belangrijk, maar zorg ook voor variatie. Zowel qua tekst als opmaak en ook in titels en afbeeldingen;

Verdiep je in je doelgroep. Richt je bij het schrijven op een individuele persoon. Wie is je gast? Wat wil hij of zij? Waar houdt jouw gast van? Is jouw gast een ‘u’ of een ‘je’?;

Maak elke nieuwsbrief SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden.

Hulp nodig bij je nieuwsbrief en/of meer tips? Ik help je graag.

Jorine de Bruin | Hoteljournalist

info@hoteljournalist.nl | www.hoteljournalist.nl

Training e-mailmarketing

Op 7 juni vindt er een boeiende en leerzame training e-mailmarketing plaats. 'The money is in the list'. Wellicht één van de meest bekende uitspraken als het gaat om e-mailmarketing. In de huidige online wereld zijn er ontelbaar veel mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken. E-mailmarketing is er één van en is nog steeds uitermate effectief. Maar ook op gebied van e-mailmarketing staan de ontwikkelingen niet stil en is het zaak om up-to-date te blijven om jouw doelgroep te blijven bereiken en conversies te realiseren. Klik hier voor meer informatie over de training.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Achtergronden
De top 10 van de meest gezochte kleinere Nederlandse bestemmingen

Een jaar na het begin van de pandemie houdt de reislust niet op: ondanks de aanhoudende reisbeperkingen blijven Nederlanders het web raadplegen om informatie te vinden over de bestemmingen die zij graag willen bezoeken; waaronder ook kleinere steden en dorpen. Wat zijn populaire kleinere bestemmi ...

Achtergronden
Bed & Breakfast op tv: Drenthe en Overijssel

Vandaag, op 16 april, zendt MAX om 20.30 uur op NPO 1 aflevering 4 uit van Bed & Breakfast. In het programma testen enthousiaste b&b-houders elkaars onderneming. De gasten mogen zelf bepalen wat zij hun verblijf waard vinden. Deze week logeren de ondernemers in de provincies Drenthe en Overi ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Bed & Breakfast vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Bed & Breakfast op tv: Groningen, Drenthe en Friesland

Op vrijdag 9 april om 20.30 uur op NPO 1 zendt MAX een gloednieuwe aflevering van Bed & Breakfast uit. In het programma testen enthousiaste b&b-houders elkaars onderneming. De gasten mogen zelf bepalen wat zij hun verblijf waard vinden. Welke b&b wordt als beste beoordeeld? Deze week rei ...

Achtergronden Tech
We onderzochten het: vrijwel alle B&B's gebruiken een online reserveringssysteem

Onlangs stelden we de lezers van Bed & Breakfast een vraag. Op de vraag 'gebruik je een online reserveringssysteem in je B&B?' kwamen veel reacties binnen. De uitslag is overduidelijk: maar liefst 95,5 procent van de respondenten gebruikt een online reserveringssysteem. Hieronder ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: