9 Geboden voor Goede Gasten: Hé, dat is privé!

Auteur: Nelleke Grifieon
Columns 6 mei 2022
9 Geboden voor Goede Gasten: Hé, dat is privé!

Gasten mogen gewoon schrijven en zeggen wat ze vinden van hun verblijf in jouw B&B. Positief, soms ook negatief. Maar zou jij af en toe niet dolgraag willen vertellen wat jij van je gast en zijn/haar gedrag vindt?

In 2022 trekt droomplekeigenaar Nelleke Griffioen de stoute schoenen aan om in een maandelijkse column op BedandBreakfastnieuws.nl de grootste gastenergernissen van B&B-eigenaren te beschrijven. Ze verwoordt in haar ‘9 Geboden voor Goede Gasten’ wat veel gastenaccommodatie-eigenaren voelen, maar beter niet in het openbaar kunnen zeggen…

9 Geboden voor Goede Gasten: Hé, dat is privé!

Voordat we ons hotel openen, voel ik me in de zevende hemel. We gaan onze droom waarmaken op een geweldige plek en wat heerlijk dat we deze plek mogen gaan delen. Eenmaal open genieten onze gasten er ontzettend van. Daar doen we het voor. Zij blij, wij blij.

We hebben ons goed voorbereid, maar wat we niet bedacht hadden, was: hoe om te gaan met kinderen die vrolijk door onze privétuin banjeren, alle hoeken en gaten in het huis grondig inspecteren en iedere deur die niet op slot zit gewoon open trekken (en open laten staan).

En dan heb ik het nog niet gehad over onze voordeur, pal naast de gastenvoordeur, die per ongeluk niet op slot zit. In onze privégang liggen spullen die ik in het gastenhuis even geen plekje weet te geven en dan maar even snel om de hoek op de grote hoop leg. Want: druk druk druk met gasten. Geen tijd om op te ruimen.

Ik schaam me dood! Ik lijk de dochter van de tandarts wel, met een mond vol gaten. Of de zoon van de schoenmaker met kapotte schoenen. Wat zullen mijn gasten wel niet denken…

Maar als ik bijgekomen ben van mijn schaamteaanval denk ik: maar hé, dat is toch privé? Hebben we dan helemaal geen private space meer?

Lieve gasten:

 

Gij respecteert de privéruimte van de gastheer en gastvrouw
(dan bespaart u zichzelf een hartverzakking bij het zien van onze privétroep).

 

#goedegastengebod4

Ondertussen… kom ik er snel achter dat ik degene ben die duidelijk moet zijn over welk ruimte ik wel en niet wil delen met mijn gasten. Dus hang ik in het tussenseizoen snel overal ‘privébordjes’ en draai ik sleutels om. Om het aantal Nel-schaamtemomentjes te reduceren én om gasten ongemakkelijke momenten te besparen.

Zonnige groet,

Nel

PS: Wil je reageren op deze column? Leuk! Dat kan via nel@droomplekacademie.nl

Nelleke Griffioen is droomplekeigenaar, coach en auteur van het boek ‘DroomplekGeluk’ en ‘Het geheim van de Berghut’. Ze vertrekt in 2009 naar Oostenrijk met haar man Hans, peuter en baby en runt 7 jaar lang hun hotel de Berghut’.

Sinds 2016 ondersteunen ze mensen met een B&B(-droom) deze succesvol te maken én te houden met DroomplekAcademie.nlEn hun hotel? Deze dient tussen 2016 en 2021, onder de naam ‘het Proefhotel’, als plek waar mensen met een ‘Ik Vertrek’-droom hun plannen eerst een paar weken kunnen uitproberen voordat ze de stap definitief wagen. In 2021 toveren ze hun hotel om tot Berghut appartementen waar ze een beperkt aantal weken per jaar weer zelf gasten ontvangen.

Overig nieuws