9 Geboden voor Goede Gasten: Herrie in de tent!

Auteur: Redactie
Columns 3 juni 2022
9 Geboden voor Goede Gasten: Herrie in de tent!

Gasten mogen gewoon schrijven en zeggen wat ze vinden van hun verblijf in jouw B&B. Positief, soms ook negatief. Maar zou jij af en toe niet dolgraag willen vertellen wat jij van je gast en zijn/haar gedrag vindt?

In 2022 trekt droomplekeigenaar Nelleke Griffioen de stoute schoenen aan om in een maandelijkse column op BedandBreakfastnieuws.nl de grootste gastenergernissen van B&B-eigenaren te beschrijven. Ze verwoordt in haar ‘9 Geboden voor Goede Gasten’ wat veel gastenaccommodatie-eigenaren voelen, maar beter niet in het openbaar kunnen zeggen…

9 Geboden voor Goede Gasten: Herrie in de tent!

Niet ver bij ons vandaan ligt een schitterende accommodatie in een adembenemende setting. Overnachten is er niet goedkoop. Noem het gerust een bucketlist-adresje. We besluiten onszelf en de kinderen er een weekend cadeau te doen voor ons 12,5 jarig huwelijk.

Ik kijk er erg naar uit, hoewel ik me afvraag of ik onze kinderen - op dat moment 10 en 8 jaar - er een plezier mee doe. Het liefste zijn ze thuis, waar alles bekend is. Geduld is ook niet hun grootste kwaliteit, dus rustig aan tafel zitten is een uitdaging.

Je snapt: er staat een beetje spanning op het weekend, want als je er veel geld voor betaald, ‘moet’ het op z’n minst leuk zijn. Nou, je voelt ‘m al aankomen. De eerste nacht slapen we wat onrustig. Ander bed, andere omgeving. Dat hoort er een beetje bij. Maar de tweede nacht is pas echt een ramp.

We hebben het genoegen om mee te mogen genieten van een bruiloftsfeest dat op de begane grond in volle gang is. Niet alleen binnen, maar ook buiten. Tot ver in de nacht. We doen amper een oog dicht. De kids zijn de volgende dag niet te genieten en wij eerlijk gezegd ook niet. En ik moet er niet aan denken dat er zulke herrie in onze eigen accommodatie is.

Een vriendelijk verzoek aan deze bruiloftsgasten (en andere lawaaierige gasten):

 

Gij zult de (nacht)rust van uw medegast respecteren
(en die van uw gastheer en gastvrouw, anders worden zij hééél chagrijnig)

#gastengebod5

 

Overigens, als gastenaccommodatie-eigenaar kun je natuurlijk op je klompen aanvoelen dat als je een bruiloft aanneemt terwijl er ook ‘gewone gasten’ op bezoek zijn, dat dit een complete mismatch is.

Hoe pro-actief ben jij eigenlijk als accommodatie-eigenaar in het buiten houden van ‘herriegasten’? En dan hoeven het niet per sé bruiloftsgasten te zijn…

Zonnige groet,

Nel

PS: Ben je benieuwd naar alle 9 Geboden voor goede gasten? Download ze hier.

Nelleke Griffioen is droomplekeigenaar, coach en auteur van het boek ‘DroomplekGeluk’ en ‘Het geheim van de Berghut’. Ze vertrekt in 2009 naar Oostenrijk met haar man Hans, peuter en baby en runt 7 jaar lang hun hotel de Berghut’.

Sinds 2016 ondersteunen ze mensen met een B&B(-droom) deze succesvol te maken én te houden met DroomplekAcademie.nlEn hun hotel? Deze dient tussen 2016 en 2021, onder de naam ‘het Proefhotel’, als plek waar mensen met een ‘Ik Vertrek’-droom hun plannen eerst een paar weken kunnen uitproberen voordat ze de stap definitief wagen. In 2021 toveren ze hun hotel om tot Berghut appartementen waar ze een beperkt aantal weken per jaar weer zelf gasten ontvangen.

Overig nieuws