Amazon betreedt de hotellerie met Alexa for Hospitality

Auteur: Thijs Jacobs
Technologie 20 juni 2018
Amazon betreedt de hotellerie met Alexa for Hospitality

Amazon heeft een versie voor hotels van spraakassistent Alexa aangekondigd. Deze is speciaal ontwikkeld voor gebruik in hotelkamers. Hiermee betreedt Amazon dus ook de hotellerie. 

Alexa for Hospitality is gericht op gasten van bijvoorbeeld hotels en vakantiehuizen. Door het geven van spraakopdrachten kunnen de hotelgasten via de Echo-speakers allerhande apparaten in de hotelkamers bedienen. Ze kunnen bijboorbeeld de temperatuur inregelen of roomservice bestellen. Ook de nodige vragen worden beantwoord door het systeem, waardoor veel personeelsleden binnen de hotellerie overbodig lijken te worden.

Marriott

Marriott International is de eerste grote partij die de techniek gaat gebruiken. In de zomer gaat de hotelketen de dienst integreren in hotels van brands zoals Westin en Aloft. Overigens zijn alle gegevens geanonimiseerd, hotels krijgen geen toegang tot de spraakopnames. Helemaal vlekkeloos werkt de techniek nog niet, want onlangs werden gesprekken van een stel via de Echo-speaker per ongeluk doorgezonden naar een werknemer van de man. 

Overig nieuws