Asset bubble in Rotterdam en Utrecht?

10 september 2014
Asset bubble in Rotterdam en Utrecht?

Gisteren is in het EYE in Amsterdam het Horwath Hotel Event 2014 gehouden. Ewout Hoogendoorn, managing director bij Horwath HTL, Casper Banz, partner
bij advocatenkantoor Houthoff Buruma, Jan van der Doelen en Christiane Wurdemann van ING en Maarten Markus, managing director bij NH Hotel Group, namen het woord.

*Asset bubble?*
Hoogendoorn vertelt dat de hotelbranche vanzelfsprekend samenhangt met de toeristische en zakelijke markt. In 2014 is er volgens hem sprake van herstel. Zie ook het "Hosta 2014 rapport.":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/hosta-hogere-bezettingsgraad-lagere-kamerprijs-17413/ Verder gaat hij in op de mogelijkheid van een 'asset bubble' (aanbod is groter dan vraag). Volgens Hoogendoorn is dit wat de grote steden betreft niet het geval in Amsterdam en Den Haag, maar mogelijk wel in Rotterdam en Utrecht.

*Hybride huurovereenkomst heeft toekomst*
Casper Banz van Houthoff Buruma heeft het over de voor- en nadelen en verschillen tussen managementcontracten en huurovereenkomsten. Volgens hem leiden hybride vormen van deze twee contracten tot meer investeerders in hotelvastgoed, zeker in vergelijking met de Angelsaksische wereld.

*ING wil er vroeg bij zijn*
Jan van der Doelen vertelt dat het aantal hotelovernachtingen is gegroeid met 15 procent, vooral door een toename van buitenlandse gasten. Wat betreft de financiering door ING van hotels, vertelt Christiane Wurdemann dat het belangrijk is dat ondernemers al in een vroeg stadium de bank bij hun plannen betrekken, zodat ING al snel bij kan sturen en mee kan denken.

*Nieuwe weg NH Hotels*
Door repositionering verwacht Maarten Markus van de NH Hotel Group dat de ADR en de Ebitda gaan stijgen. NH lanceert hiervoor vier nieuwe 'hotelmerken'. Dit plan is begin 2014 gepresenteerd en omvat onder meer de vernieuwde merkstrategie, die als doel heeft om duidelijk onderscheid te maken tussen de verschillende concepten van NH Hotel Group. De verschillende merken zijn de 3- en 4-sterren urban NH Hotels, de nhow designhotels, de Hesperia vakantieresorts en de NH Collection flagship hotels. NH Hotels breidt ook uit door nieuwbouw, de 'sale en lease back' methode en het opkopen van bestaande hotels. Deze expansie beperkt zich echter wel tot de grote steden.

*CouchSurfing en Airbnb gevaarlijk?*
Het Hotel Event eindigt met een discussie, waarbij de vraag wordt gesteld in hoeverre CouchSurfing en Airbnb van invloed zijn op de hotelbranche. Ewout Hoogendoorn: "De 'private accommodation markt' is een snel gegroeide markt, maar ik verwacht er weinig spannends van. Op dit moment zijn vooral zaken als veiligheid en belasting in deze branche nog niet in orde. Ik denk niet dat we er bang voor moeten zijn, al eet het wel mee uit de markt. Dit aandeel is echter wel klein, ze bieden vaak slechts een beperkt aantal nachten per jaar aan. Bovendien kan deze branche gasten opleveren voor de hotellerie." Over een eventueel verbod, dat er wellicht in New York komt, is Maarten Markus duidelijk: "Je moet dit niet willen stoppen."

"*Meer lezen over Hosta? Klik hier!*":http://www.hospitality-management.nl/?q=hosta&x=zoeken

~Christel Tuin~

Overig nieuws