“Het voelt alsof de tijd hier rustiger gaat en soms ook stil heeft gestaan.” De Achterhoekse gastvrijheid en het noaberschap is wat Dennis en Jessica Laponder zo aantrekt in Noordijk, een buurtschap van Neede; een plattelandsbuurtschap met een groot saamhorigheidsgevoel.
Zo’n zes jaar geleden ontstond bij gastheer Dennis en gastvrouw Jessica Laponder de droom om de kinderen buiten de Randstad van het buitenleven te kunnen laten genieten. Ruim 18 Jaar woonden ze met veel plezier in de vinexwijk Ypenburg in Den Haag. “De laatste jaren merkten we dat de mentaliteit van de mensen veranderde en ook onze woonwens met schoolgaande kinderen werd anders. Zelf zijn we opgegroeid in Middenmeer, een klein dorpje in de Wieringermeerpolder in de kop van Noord-Holland. Hier genoten we van de landelijke omgeving en het gemoedelijke karakter van het dorp. Dit gunnen wij onze kinderen ook.”
Zelfbewuste keuzes
Na ruim tien jaar in de uitzendbranche te hebben gewerkt ontstond behoefte aan verandering. Na een kleine pauze van een paar maanden, waarin ik bewust ging kijken wat ik wilde, kwam ik erachter dat ik graag les wilde geven - bij voorkeur aan kinderen - en ze wilde begeleiden bij hun ontwikkeling. Zo kwam ik uit bij het primair onderwijs. Ik deed de verkorte DigiPabo (digitale variant van de Pabo, red.) en merkte dat mijn hart bij de kleuters lag. Met veel passie heb ik vervolgens zeven jaar gewerkt op de school van onze kinderen.” En ongeveer zes jaar geleden begon voor Dennis en Jessica de droom om te gaan genieten van het buitenleven.
Gastenverblijf
Jessica: “We zochten een huis met een gastenverblijf, zodat als onze familie en vrienden op bezoek zouden komen zij de mogelijkheid zouden hebben om te kunnen blijven slapen. We wisten namelijk dat we iets gingen zoeken wat verder weg lag dan Den Haag en omgeving. We fantaseerden ook over een B&B.”
Het zoekgebied was in het begin nog erg groot. Van bovenin Twente tot Limburg. Na verloop van tijd ontwikkelden Dennis en Jessica een scherper beeld van hun woonwensen en verkleinden zij het zoekgebied tot zo’n 20 km rondom Lochem en Ruurlo. “De oostelijke kant van Nederland met bossen, glooiingen en natuur trok ons erg aan.”
Al een paar jaar was: ‘Funda openen en kijken of er een nieuwe woning op stond’ het eerste wat Dennis en Jessica ’s morgens deden. Na een recente teleurstelling op huizengebied waren ze niet zo snel met reageren op dit pand. “Pas na 1,5 week namen we contact op met de verkopers. Helaas was het toen al verkocht. Een paar weken later nam ik per mail toch nog even contact op, we zouden graag komen kijken, mocht het niet lukken met de huidige kopers.” Op de laatste dag voor de koop definitief werd, werden de verkopers gebeld door de toenmalige kopers dat ze er toch vanaf zagen. “We zijn gaan kijken en waren op slag verliefd op de plek, het huis en de mogelijkheden. Door de ervaringen van de huizenzoektocht van de voorafgaande jaren konden ze de koop snel rond maken. “Dat het een huis is in de Achterhoek, is geen toeval. We vinden het een prachtige omgeving. Dat het huis in Noordijk (een buurtschap van Neede) staat, tja, dat is toeval. Het huis en de omgeving, alles sprak ons aan. En tot op de dag van vandaag hebben we nog geen moment spijt van onze keuze. Ik houd niet van half werk, dus we besloten bij de verhuizing dat we een jaar zouden kijken of de kinderen goed konden landen in de omgeving en de start van de B&B een kans te geven. Inmiddels zijn we ruim 3 jaar verder en blijkt de verhuizing én de B&B een succes.”
Noaberschap
Jessica: “In de omgeving kun je heerlijk wandelen en fietsen, je hebt echt de rust en ruimte maar ook de Achterhoekse gastvrijheid. Het noaberschap spreekt ons erg aan.” Dennis en Jessica wonen in Noordijk, een buurtschap van Neede waar nog generaties Noordijkers wonen. “In tegenstelling tot de Randstad vind je in Neede niet op elke hoek van de straat een café of restaurant. Maar binnen 5 tot 20 minuten vind je hier écht alles. Voor elke doelgroep is er van alles te doen in de omgeving. Wandelen, fietsen, motorrijden en buitensporten zoals paardrijden, mountain- en gravelbiken, trail- en survivalrun. Verder kun je in de omgeving goed shoppen, zijn er diverse musea, kastelen, landgoederen en Hanzesteden te bezoeken. En qua eetmogelijkheden is er volop keuze, van de snackbar in Neede tot Michelinrestaurants, alles is bereikbaar binnen een ruim kwartier.”
Iedereen is welkom
Tijdens vakanties zijn het vaak gezinnen die bij B&B Borgersteeg overnachten. Overnachten kan hier met maximaal vier gasten. Er zijn twee slaapkamers met een tweepersoons bed. Jessica: “Buiten de vakanties, komen er doordeweeks vaak stellen die niet (meer) aan vakanties gebonden zijn en er lekker op uit willen trekken. Ook kun je hier goed terecht als je voor je werk in de buurt een overnachting zoekt. In de weekenden zie je alle doelgroepen voorbij komen. Stellen, van net bij elkaar tot 60 jaar samen, vriendinnen of vrienden(groepen, stellen die hun ouders meenemen of ouders die hun kinderen meenemen. Het fijne is dat wij één accommodatie verhuren, daardoor heb je veel privacy en en de landelijke omgeving biedt veel ruimte en ontspanning. Dus ook voor mensen die een prikkelarme omgeving zoeken is dit ideaal. Er zijn geen trappen in onze accommodatie, dit maakt het zeer toegankelijk.”
Wat bijna alle gasten met elkaar gemeen hebben, is dat ze bij B&B Borgersteeg tot rust komen. “Soms komen mensen druk en gesjeesd uit het werk of door de lange reis of file hier aan. Gedurende het verblijf zie je mensen ontdooien, vertragen en een vakantieritme aannemen. Opgeladen vertrekken ze weer huiswaarts. Ook zijn ze verliefd op het uitzicht over de landerijen en soms worden ze getrakteerd op een schouwspel van de reeën, hazen, eekhoorns of egeltjes. Onze kat komt altijd even buiten kijken tijdens het ontbijt. Maar vooral onze kippen zorgen vaak voor de nodige hilariteit.”
Kippig
Over de kippen heeft gastvrouw Jessica wel een leuk verhaal te vertellen. “Een vaste gast van onze B&B komt was er met een vriendin. Omdat haar kinderen zo gek zijn van onze dieren, ze komt ook wel eens met haar gezin, wilde ze graag een filmpje maken. De kippen liepen los in de tuin en mijn man was ook aan het werk in de tuin. Deze gast wilde graag de kippen filmen en rende door de tuin met een camera al roepend met een hoog stemmetje ‘Kip, kip, kip, kom dan!’. Na enige tijd riep Dennis vanachter de bosjes: “Verder alles goed?” Hij was in de veronderstelling dat ik over het gras aan het rennen was achter de kippen aan. Dat doe ik nooit, haha. Toen hij opstond en over de heg keek, zag hij dat niet ik maar onze gast achter de kippen aan rende. Met een grote glimlach liep Dennis naar mij toe. Hij vertelde het verhaal en ik gierde het natuurlijk uit. Waarop ik naar de gast liep en vroeg of het gelukt was met het filmpje. En ja hoor, ik hoorde Dennis duidelijk naar mij (haar) roepen op de film. Zelf had ze het helemaal niet doorgehad maar we hebben er hartelijk om gelachen met z’n allen.”
Persoonlijk
“Het onderscheidende karakter zit hem in de persoonlijke aandacht die je krijgt bij B&B Borgersteeg. Elke B&B heeft wel dingen die met elkaar overlappen. Als ik bij een andere B&B binnenkom zie ik ook dingen waarvan ik denk: ja, dat hebben of doen wij ook. In mijn optiek maakt de eigenaar de B&B, ik ben toch het gezicht. Door in te spelen op de persoonlijke wensen van de gast probeer ik er een heerlijk verblijf van te maken. Er zijn verschillende typen gasten, verschillende generaties. Het is echt mijn passie om elke gast optimaal van onze gastvrijheid te laten genieten.”
Bij het ontbijt krijgen de gasten diverse broodjes, drie soorten kaas, drie soorten vleesbeleg, zoetbeleg, waarvan twee zelfgemaakte jams en twee soorten honing van een imker uit de buurt. Verse jus d’orange, verse appelsap, melk, karnemelk, yoghurt en vers fruit. En natuurlijk een dagvers eitje. Koffie en thee kunnen gasten zelf maken. “Verblijf je meerdere dagen, dan zorg ik dat er elke dag iets anders bij het ontbijt is. Bij een langer verblijf en wanneer ik merk dat er veel overblijft, vraag ik gasten wel altijd of ze bijvoorbeeld minder willen ontvangen voor de volgende dag. Verspilling vind ik zonde.”
Gezin
Jessica: “Mijn dag begint meestal rond 7.00 uur. Ik haal vers brood bij de lokale bakker en zorg dat het ontbijt tussen 8.30 uur en 9.00 uur klaarstaat voor onze gasten. Na een uurtje haal ik meestal de restanten van het ontbijt weer op bij de gasten. Vaak maak ik dan nog even een praatje en geef eventueel tips als ze ergens naartoe gaan. Maar alleen als daar behoefte aan is. Inmiddels voel ik wel aan of gasten meer op zichzelf zijn of soms hun hele levensverhaal aan je willen vertellen.”
Na het ontbijt is het tijd voor de was, checken van mail en de socials. Tussen 11.00 en 15.00 uur is het tijd voor de schoonmaak van de accommodatie. Jessica zorgt ervoor dat alles om 15.00 uur weer schoon en gereed is voor nieuwe gasten. “Als er niet wordt uitgecheckt, heb ik meestal tijd voor mezelf tussen 10.00 en 14.00 uur. Rond 14.00 uur komen onze kinderen uit school, na wat drinken en een koekje gaan zij hun huiswerk maken of spelen en rommel ik wat in huis.” Er wordt in het gezin Laponder vaak vroeg gegeten omdat de kinderen actief sporten. Zoon Jens doet aan wielrennen, veldrijden en mountainbiken. “Onze dochter rijdt fanatiek paard. Onze beide kinderen hebben in de weekenden vaak wedstrijden. Het is altijd puzzelen of ik kan komen kijken of niet. De wedstrijden zijn vaak in de ochtend en dan ben ik toch vaak bezig met het ontbijt voor onze gasten. Dat onze B&B aan huis is, maakt ook dat ik het kan combineren met de sport van de kinderen en ons gezin. Mijn man is doordeweeks vaak op pad voor zijn werk, dan ben ik op mijzelf aangewezen.”
Reserveringen
“Veel van onze gasten komen via Google omdat we daar een 4,8 staan (5,0 is de maximum score). De helft van de reserveringen bij B&B Borgersteeg komt rechtstreeks binnen via hun eigen website. Daarna komen de meeste aanvragen binnen via bedandbreakfast.nl en een klein deel komt via Booking.com. “Het fijne aan bedandbreakfast.nl vind ik dat alles duidelijk en overzichtelijk is en ik ook een uitdraai kan maken van de gastgegevens. Ik gebruik dit ook als mijn registratiesysteem samen met mijn agenda. De jaarlijkse fee zie ik dan ook als de kosten voor een registratiesysteem.” Ongeveer 10% van de aanvragen komt via Booking.com binnen. Het zorgt voor naamsbekendheid, maar vooral de fee van 12% die Jessica hier betaalt over de verblijfskosten staat haar wel tegen. “Er is bij boekingen via Booking.com nog wel eens gedoe. Bij mijn eigen boekingen of de boekingen via bedandbreakfast.nl heb ik daar geen problemen mee.”
Gemiddeld wordt er zo’n 2-3 maanden vooraf gereserveerd bij B&B Borgersteeg. In de zomer merkten Dennis en Jessica op dat alle weekenden tot begin februari al vol zaten. Maar doordeweeks, zeker in het laagseizoen, wordt er ook vaak kort van tevoren geboekt.
Oprecht
Op de vraag wat B&B Borgersteeg tot een fijne B&B maakt, antwoord Jessica: “Eigenlijk zou je deze vraag aan onze gasten moeten stellen. Maar wat ik vaak als reactie krijg, is dat onze B&B een fijne plek is om langer te verblijven. Het gehele voorhuis van onze boerderij staat tot je beschikking en het is ruim opgezet. Alles is aanwezig.” Het uitzicht is prachtig en er is een heerlijke tuin en omgeving. Jessica vult aan: “En als ik onze gasten mag geloven: Een overheerlijk ontbijt en fijne gastvrouw.”
Jessica omschrijft B&B Borgersteeg in deze 5 woorden: Gastvrijheid, echt welkom zijn vanaf het moment dat je het erf oprijdt. Warmte, een gevoel van thuiskomen, door de inrichting en aankleding van de accommodatie. Rust, midden in de natuur geeft rust en ontspanning. Ruimte, een ruime accommodatie, weidse groene omgeving en ruimte voor persoonlijke wensen. Puur, eerlijke ingrediënten en oprechte interesse in onze gasten.
www.borgersteeg.nl
P.S. Wil je reageren op dit interview? Dat kan via info@hoteljournalist.nl
-> Jorine de Bruin is gastenverblijfcoach. Met haar bedrijf Hoteljournalist inspireert en motiveert zij gastenverblijfeigenaren. Meer informatie, zoals een online leeromgeving, coaching en een podcast speciaal voor accommodatie eigenaren, vind je op haar website.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.