B&B eigenaar Marcel Doggen: Ik zou niet zonder channel manager kunnen

30 december 2016 | Jorien Slager

Channel manager is een tool waarmee vanuit één overzicht alle aangesloten boekingssites gemanaged kunnen worden. Onmisbaar voor een hotelier, maar ook handig voor een Bed&Breakfast eigenaar? Marcel Doggen van BE41 heeft een channel manager en kan niet meer zonder. “Ik doe bijna alles zelf. De channel manager bespaart me heel veel tijd.”

Marcel heeft een B&B met zeven kamers, op papier eigenlijk een hotel. “Ik woon er niet, dus officieel ben ik een hotel. Maar in mijn logo staat wel B&B, puur om niet de verwachting van een hotel te wekken.” BE41 ligt midden in het bruisende centrum van Maastricht. “De mensen komen ook echt voor de stad”, vertelt Marcel. “90 procent van de gasten zie ik binnen een kwartier na aankomst weer naar buiten gaan. Die gaan lekker de stad in.”

Channel manager

“Ik heb maar weinig kanalen waarop ik mijn B&B presenteer; Booking.com, Expedia en Bed&Breakfast Nederland. De afweging om een channel manager te gebruiken is tijd. Ik doe namelijk bijna alles alleen. BE41 kent veel enkele overnachtingen dus dat betekent veel wisselingen en drukte. De channel manager bespaart me veel administratief werk.”

Werken met een channel manager bevalt Marcel goed. “Ik heb alles één keer ingesteld en nu heb ik er geen omkijken meer naar. Als ik prijzen aan wil passen, doe ik dat via mijn eigen systeem en dan is alles op Booking.com twee minuten later aangepast.”

Beperking

Wel vindt Marcel het jammer dat de channel manager bij Bed&Breakfast Nederland maar gedeeltelijk werkt. “Dat ligt niet aan mijn channel manager, maar de opties bij Bed&Breakfast Nederland zijn nogal beperkt. Eigenlijk gaat alleen het boeken van een kamer goed. Maar de functie wel of niet inclusief ontbijt is een ramp. Hetzelfde geldt voor toeristenbelasting.”

Kosten

Veel B&B’s werken met een excelbestand of een agenda. Dit is natuurlijk voordeliger dan een channel manager. Marcel: “Natuurlijk is er het kostenaspect. De channel manager kost mij zo’n 55 euro per maand. Dus als je heel kleinschalig bent, is dat misschien te veel. Maar ik zou echt niet meer zonder kunnen. Het bespaart zo veel tijd.”

Bed&Breakfast Nederland

“Met Bed&Breakfast Nederland heb ik niet zulke goede ervaringen. Ik was benieuwd wat voor reacties ik zou krijgen van (potentiële) gasten op mijn B&B. Ik verwachtte er weinig van en dat gevoel bleek te kloppen. Ik zit midden in de binnenstad en een kamer in het weekend kost minimaal 100 euro. Misschien zoeken mensen op Bed&Breakfast Nederland toch naar andere prijsklassen. Ik heb er namelijk maar twee reserveringen in een half jaar tijd mee gehad.”

Booking.com

“Als ik Booking.com niet had, dan bestond ik niet meer. Dat is voor mij hét kanaal om gevonden te worden. Ik krijg 85 procent van de reserveringen binnen via booking.com. De overige 15 procent bestaan uit een klein stukje Expedia, mijn eigen website en het gebeurt ook dat mensen in de binnenstad de locatie zien.”

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: