B&B eigenaar Marcel Doggen: Ik zou niet zonder channel manager kunnen

30 december 2016 | Jorien Slager

Channel manager is een tool waarmee vanuit één overzicht alle aangesloten boekingssites gemanaged kunnen worden. Onmisbaar voor een hotelier, maar ook handig voor een Bed&Breakfast eigenaar? Marcel Doggen van BE41 heeft een channel manager en kan niet meer zonder. “Ik doe bijna alles zelf. De channel manager bespaart me heel veel tijd.”

Marcel heeft een B&B met zeven kamers, op papier eigenlijk een hotel. “Ik woon er niet, dus officieel ben ik een hotel. Maar in mijn logo staat wel B&B, puur om niet de verwachting van een hotel te wekken.” BE41 ligt midden in het bruisende centrum van Maastricht. “De mensen komen ook echt voor de stad”, vertelt Marcel. “90 procent van de gasten zie ik binnen een kwartier na aankomst weer naar buiten gaan. Die gaan lekker de stad in.”

Channel manager

“Ik heb maar weinig kanalen waarop ik mijn B&B presenteer; Booking.com, Expedia en Bed&Breakfast Nederland. De afweging om een channel manager te gebruiken is tijd. Ik doe namelijk bijna alles alleen. BE41 kent veel enkele overnachtingen dus dat betekent veel wisselingen en drukte. De channel manager bespaart me veel administratief werk.”

Werken met een channel manager bevalt Marcel goed. “Ik heb alles één keer ingesteld en nu heb ik er geen omkijken meer naar. Als ik prijzen aan wil passen, doe ik dat via mijn eigen systeem en dan is alles op Booking.com twee minuten later aangepast.”

Beperking

Wel vindt Marcel het jammer dat de channel manager bij Bed&Breakfast Nederland maar gedeeltelijk werkt. “Dat ligt niet aan mijn channel manager, maar de opties bij Bed&Breakfast Nederland zijn nogal beperkt. Eigenlijk gaat alleen het boeken van een kamer goed. Maar de functie wel of niet inclusief ontbijt is een ramp. Hetzelfde geldt voor toeristenbelasting.”

Kosten

Veel B&B’s werken met een excelbestand of een agenda. Dit is natuurlijk voordeliger dan een channel manager. Marcel: “Natuurlijk is er het kostenaspect. De channel manager kost mij zo’n 55 euro per maand. Dus als je heel kleinschalig bent, is dat misschien te veel. Maar ik zou echt niet meer zonder kunnen. Het bespaart zo veel tijd.”

Bed&Breakfast Nederland

“Met Bed&Breakfast Nederland heb ik niet zulke goede ervaringen. Ik was benieuwd wat voor reacties ik zou krijgen van (potentiële) gasten op mijn B&B. Ik verwachtte er weinig van en dat gevoel bleek te kloppen. Ik zit midden in de binnenstad en een kamer in het weekend kost minimaal 100 euro. Misschien zoeken mensen op Bed&Breakfast Nederland toch naar andere prijsklassen. Ik heb er namelijk maar twee reserveringen in een half jaar tijd mee gehad.”

Booking.com

“Als ik Booking.com niet had, dan bestond ik niet meer. Dat is voor mij hét kanaal om gevonden te worden. Ik krijg 85 procent van de reserveringen binnen via booking.com. De overige 15 procent bestaan uit een klein stukje Expedia, mijn eigen website en het gebeurt ook dat mensen in de binnenstad de locatie zien.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Economie Toerisme
Buitenlands toerisme groeit vooral buiten grote steden

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme ook in de komende jaren stijgen. ABN AMRO geeft wel aan dat het tempo hiervan enigszins afneemt door de economische groeivertraging in herkomstlanden van toeristen. Hierdoor vertraagt bijvoorbeeld ook de groei v...

KHN
Oproep KHN aan gemeenten: stop verhoging toeristenbelasting

Gemeenten leggen steeds vaker een hoge belasting op aan toeristen die komen overnachten. De opbrengst van gemeenten uit toeristenbelasting verdubbelde van 131 miljoen in 2009 naar 294 miljoen in 2019. Het gemiddelde tarief per overnachting steeg van 1,54 euro naar 2,70 euro. Deze verhogingen worden ...

Columns Blog
Column: zo belandde ik in Spanje als B&B-eigenaresse

In de Chinese astrologie ben ik een vuurpaard en dit paard galoppeert door het leven. Mijn avontuurlijke aard zorgt ervoor dat ik behoefte heb aan verandering en graag nieuwe uitdagingen aanga. Zo ging ik op een dag naar Spanje en regelmatig stellen mensen mij dan ook de vraag hoe ik daar terecht be...

Interview Longread
Zussen nemen hotel over: ''Stel je voor dat we deze kans gemist hadden''

‘Prins Stefan 2019’ staat op het bordje dat op de gevel prijkt. En pal voor de deur, op een leuk pleintje met een prachtig stadhuis, ligt pontificaal een reusachtige koningskroon. Die prins Stefan hoort uiteraard bij het carnaval - net als Hotel de Kroon. Iedereen die even rondkijkt in d...

Interview Longread
''Met een ‘nee’ tegen de ene gast, zeg je ‘ja’ tegen de ander''

Bij de start van Bed & Breakfast Dalauro in 2008 was niets hen teveel. Tegenwoordig reserveren Rob Kemmeren en Laura Lazzarini meer tijd voor hun twee puberzoons. Gasten kunnen daarom niet meer inchecken in het weekend, maar wie op vrijdagavond komt, wordt gefêteerd op een Italiaans driega...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: