Bijna helft van alle ondernemers heeft géén of gedateerde voorwaarden

1 november 2018 | Thijs Jacobs

Bijna de helft (45,6%) van alle ondernemers gebruikt geen of gedateerde algemene voorwaarden. Dat constateert verzekeraar Reaal na onderzoek naar risico’s in het MKB. Slechts een derde (32,6%) controleert jaarlijks of vaker de gebruikte leveringsvoorwaarden, in de communicatie met afnemers en leveranciers. Het ontbreken van, of onvolledige, leveringsvoorwaarden leidt vaak tot kostbare conflicten.

Bron van conflicten

Alex de Langen, Unitmanager Schade bij Reaal: “Algemene of leveringsvoorwaarden zijn niet verplicht, maar kunnen een hoop gedoe voorkomen, o.a. bij onenigheid over de levering van een product of dienst, de betaling of garantie. Uit ons onderzoek* blijkt echter dat 45,6% van de ondernemers minder dan één keer per vijf jaar de algemene voorwaarden controleert. Bij dit aantal zitten ook ondernemers die helemaal geen voorwaarden hebben opgesteld (17,5%). De kans op conflicten is hierdoor aanzienlijk. Conflicten zijn vaak kostbare aangelegenheden voor ondernemers. Denk hierbij aan rekeningen die niet betaald worden of de kosten voor de inhuur van een jurist. Uit ons onderzoek blijkt dat er een relatie is tussen de omvang van een organisatie en het hebben van geactualiseerde voorwaarden; hoe groter een onderneming, hoe vaker er actuele voorwaarden aanwezig zijn. Toch zien wij dat nog 10.2% van de grotere ondernemingen uit het MKB geen voorwaarden heeft opgesteld. Dat is erg risicovol.”

In de praktijk ontstaan er door gedateerde of ontbrekende voorwaarden veelvuldig, onnodige conflicten. Dat kan op uiteenlopende gebieden zijn. De meest voorkomende conflicten hebben betrekking op:

onduidelijkheid over de inhoud van de overeenkomst tussen partijen,
geschillen over de wijze waarop de overeenkomst moet worden uitgevoerd,
geschillen over de vraag of de overeenkomst kan worden gewijzigd of geannuleerd,
geschillen over de garantie,
vorderingen tot nakoming van de overeenkomst, of vergoeding van (herstel)schade,
aansprakelijkheid voor (vervolg)schade, die voorkomen had kunnen worden.

 

Tips

De Langen: “Het hebben van algemene of leveringsvoorwaarden is eigenlijk onmisbaar in deze tijd. En het periodiek laten controleren van je voorwaarden door een specialist is echt aan te bevelen. Verder is het ook belangrijk om actuele voorwaarden duidelijk te communiceren met afnemers en leveranciers, onder ander door deze op je website te publiceren. Dit kan veel narigheid voorkomen.”

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Overheid
Amsterdam komt met vergunningstelsel B&B's

De gemeente Amsterdam gaat ook voor het houden van een B&B in de hoofdstad een strikter beleid hanteren. Er wordt strenger gehandhaafd op verhuur van woningen via Airbnb, waardoor er een verschuiving van vakantieverhuur naar bed & breakfasts plaatsvindt. Daarom komt er nu een verplichte verg...

Achtergronden
Feestdagen in de horeca, wees voorbereid!

De welbekende feestmaand is aanstaande. December is de maand waarin we Sinterklaas en Kerst vieren, maar wist je dat midwinter op 21 december valt, dat het WK Hockey wordt gespeeld en ook het EK handbal voor vrouwen op het programma staat? Goed om te weten. Al deze data vind je in de HorecaMarket...

Columns Blog
Column: wij denken na over duurzaamheid

Je kunt tegenwoordig de krant niet openslaan, de tv aanzetten of je nieuwsberichten op social media checken of je leest of hoort wel iets over duurzaamheid. Duurzaamheid is hot. En ik kan mij herinneren dat het nog helemaal niet zo heel lang geleden is dat we daar nog helemaal niet mee bezig waren. ...

Toerisme Achtergronden
Travelbird offline vanwege betalingsproblemen

Op de website van TravelBird krijgen bezoekers een waarschuwing. Het bedrijf is met de activiteiten gestopt. De volgende tekst is te lezen op de website van de organisatie: Helaas heeft TravelBird vandaag de verkoop van online reisaanbiedingen moeten stopzetten en surseance van betaling moeten aa...

Achtergronden Internationaal
De dagen van het klassieke reisbeleid zijn geteld

Hedendaagse zakenreizigers zijn niet geïnteresseerd in beleidsdocumenten. Ze boeken gemakkelijk buiten het reisbeleid om en zien geen reden om de regels te volgen. Toch vertrouwen bedrijven op hun reisbeleid om het meeste uit hun reisbudget te halen en ervoor te zorgen dat reizigers veilig kunn...

Interview Longread
Interview: deze B&B ontving al 25.000 gasten

Gasten vinden In de Lavinde minstens drie tulpen waard, maar door de gedeelde badkamers en het ontbreken van wastafels op de kamers worden het er nooit meer dan twee. Toch doen eigenaars Annie en Toon Lentjes hun best als hadden ze er vijf. “Onze prijskwaliteitverhouding, daar kan geen vijf-tu...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: