Column Jorine de Bruin: Up- en downsell

Auteur: Jorine de Bruin
Jorine de Bruin 27 januari 2021
Column Jorine de Bruin: Up- en downsell

Misschien zijn het onbekende woorden voor je en denk je dat je dat vast nog niet doet. Toch vergis je je misschien, want onbewust maken veel B&B-eigenaren hier al gebruik van. Het kan namelijk met hele kleine dingen.

Up- en downsell

Dit zijn methodes om iemand een duurder product aan te laten schaffen óf om iemand toch klant/gast te maken. Klinkt misschien ‘verkoperig’, maar dat hoeft helemaal niet. Het betekent niet dat jij iemand iets probeert aan te smeren wat hij niet nodig heeft. Je helpt hem via een slimme strategie over de streep, om iets te kopen wat hij wil. Het doel van deze methodes is meer omzet behalen.

Upsell betekent dat jij iemand suggesties doet om een duurder of uitgebreider product aan te schaffen. Bijvoorbeeld: Wanneer jij naar McDonald’s gaat, kan je voor een klein bedrag jouw menu upgraden van een medium naar large. Dit is een simpel voorbeeld van upsell.

Downsell is iemand een goedkoper alternatief bieden van het oorspronkelijke product, zodat iemand alsnog bij je koopt en klant/gast wordt. Je gaat bijvoorbeeld naar de winkel voor het nieuwste model telefoon, maar die blijkt toch te duur. Wanneer de verkoper jou dan een goedkopere, iets oudere variant aanbiedt, is dit een manier van downsell. Een manier om jou tóch iets te laten kopen. Uiteindelijk kan je met deze telefoon ook heel tevreden zijn en ben je blij dat de medewerker jou hierin heeft geadviseerd.

Upsell in een B&B

Jij runt een B&B, is het dan ook mogelijk om aan upsell te doen? Natuurlijk! Denk maar eens aan de volgende zaken:

- Je kunt iemand voorstellen de luxere kamer te nemen tegen een kleine vergoeding;
- Voor een paar euro extra krijgt iemand het luxe ontbijt in plaats van het standaard ontbijt;
- Je biedt iemand aan om tegen korting een extra nacht bij te boeken;
- De gast kan via jouw accommodatie fietsen huren.

Doeltreffende manieren om iets extra’s aan te bieden bovenop wat jouw gast al heeft geboekt. Deze extra’s geven jou meer omzet.

Downsell in een B&B

En hoe zit het dan met downsell? Hoe werkt dat bij een B&B?

Stel iemand is op jouw website aan het kijken en die haakt tijdens het boeken tóch af. Dan kan je een pop-up laten verschijnen waarin je 10% korting geeft als de gast toch nú een kamer boekt. Als diegene dan tóch wel reserveert heb je weliswaar minder omzet, maar heb jij wel een nieuwe gast. Nieuwe gasten geven altijd weer kans op extra omzet in de toekomst.

Een ander voorbeeld is het aanbieden van een korter verblijf. Hiermee geef je een goedkoper alternatief van wat jouw gast eigenlijk wil, maar niet boekt omdat het misschien toch te duur is. Een dag minder is misschien ook wel acceptabel voor jouw gast, maar wel goedkoper.

Nog een voorbeeld is het bijboeken van een lunchpakket. Wanneer iemand geen pakket bijboekt, wil dat niet zeggen dat hij het niet wil. Misschien is het te duur. Via downsell kan je dan alsnog proberen om een budgetlunch aan te bieden. Dat past misschien beter bij jouw gast en is hij erg blij dat je die mogelijkheid aanbiedt. Bied je niets aan, dan verkoop je ook niets.

Welke Up- en downsell mogelijkheden zet jij al in?

Misschien kan je na het lezen van dit artikel al zo een aantal manieren opnoemen die jij inzet om extra omzet te behalen. Erg goed!

Of lees je dit en heb je het gevoel dat je juist omzet laat liggen? Jij geeft jouw (toekomstige) gast alleen maar alternatieven op datgene wat hij al graag wil. Soms weet jouw gast helemaal niet dat die alternatieven er zijn, zoals de goedkopere lunch of de luxere kamer. Je komt hiermee juist tegemoet aan de wensen van jouw gast.

Hoteljournalist kijkt graag samen met jou naar alle mogelijkheden die er in jouw gastenbedrijf liggen op het gebied van up-en downsell. Op een manier die bij jou past gaan jullie samen aan de slag om meer omzet te genereren. Uiteraard kan deze check ook op afstand (online) plaatsvinden.

Ook wanneer je jouw up- en downsell wilt optimaliseren kan je natuurlijk de hulp inschakelen van Hoteljournalist. Er is altijd wel iets wat nog beter kan. Welkom!

Jorine de Bruin | Hoteljournalist

info@hoteljournalist.nl | www.hoteljournalist.nl

Lees hier de andere columns van Jorine de Bruin

Overig nieuws