Boete voor onjuiste prijsvermelding Corendon

28 juni 2017 | Thijs Jacobs

De Rechtbank Rotterdam heeft in beroep op 22 juni 2017 uitspraak gedaan in de boetezaak tegen Corendon International Travel B.V. De rechtbank heeft het beroep van Corendon ongegrond verklaard en heeft daarmee het besluit van de ACM bevestigd. Dit lazen wij op de website van de ACM.

De ACM heeft in 2016 twee boetes van in totaal 350.000 euro opgelegd aan Corendon voor de onjuiste vermelding van prijzen voor pakketreizen en losse vliegtickets.

Bijkomende kosten moeten vermeld worden

Bij haar toezicht op de reisbranche is het uitgangspunt van de ACM dat alle vaste onvermijdbare kosten vanaf het begin in de prijs moeten zitten. Variabele onvermijdbare kosten moeten vanaf het begin direct en duidelijk bij de prijs worden vermeld: dus niet helemaal onderaan de pagina of verstopt in kleine onleesbare lettertjes. Een voorbeeld van zulke variabele kosten is het rekenen van bijkomende kosten per boeking terwijl de prijs van de reis per persoon wordt berekend.

Corendon rekende voor pakketreizen en losse vliegtickets bijkomende variabele onvermijdbare kosten zonder deze vanaf het begin direct en duidelijk bij de prijs te vermelden. Bij pakketreizen ging het om boekingskosten (25 euro) en kosten voor het Calamiteitenfonds (2,50 euro). Bij het boeken van losse vliegtickets ging het om servicekosten (3 euro).

Corendon heeft zes weken de tijd om tegen de uitspraak van de rechtbank hoger beroep aan te tekenen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

Bron: ACM

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: