Bubbelen met uitzicht op grazende pinken

1 mei 2018 | José Mast

Eerst was er kamperen bij de boer, nu is er ook luxe slapen en ontbijten bij de boer. Bij Erve ’t Hacht bundelt het gezin Waterink de krachten, zodat het zowel de gast als het jongvee aan niets ontbreekt. De stal staat centraal op het erf en moet blijven, vindt de familie. Maar wat nu als de boer met pensioen gaat?

Pal aan het Pieterpad, in het Vechtdal tussen Hardenberg en Gramsbergen, ligt boerenbedrijf Erve ’t Hacht. Ogenschijnlijk een gewoon boerenbedrijf met, verspreid over het erf een stal, een schuur en een woonhuis. Maar wie beter kijkt ziet een zorgvuldig uitgedacht geheel, waarvan ook een atelier en – helemaal achteraan, met uitzicht over de velden – een Bed & Breakfast deel uitmaken. De gebouwen zijn allemaal in dezelfde stijl opgetrokken, met veel hout en hoge, gelijmde spanten. Fruitbomen tussen de her en der op het erf geplaatste gebouwen, maken de idylle compleet. “Aan de hand van de nieuwe structuurvisie van de Provincie Overijssel was het mogelijk om een heel authentiek beeld te creëren, met de gebouwen schots en scheef op het erf,” vertelt Albert Waterink.

Kalfjes voeren

Inmiddels werken vijf gezinsleden op het bedrijf. Albert is de boer, die jongvee opfokt. Zijn vrouw Joke bestiert samen met dochter Rosanne het atelier, waar ze creatieve workshops geven en cadeaus en woonaccessoires verkopen. Jongste zoon Bas runt de B&B en zijn vriendin Parita kookt Thais voor gasten.

De combinatie van jongvee en B&B werkt heel goed. Albert: “De stal is het middelpunt van het bedrijf, dus die trekt sowieso de aandacht. We zeggen tegen gasten altijd: kijk gerust rond op het erf en loop binnen als de deur open staat. Als er kinderen zijn, kunnen ze me om half negen komen helpen met voeren. Dat is altijd dolle pret. In de zomer hebben we de pinken buiten lopen. Die combinatie van B&B en boerderij trekt gasten aan en leidt ook wel eens tot vragen en discussies, over diervriendelijk boeren bijvoorbeeld. Dat is goed. Dan leg ik uit hoe het op ons bedrijf werkt en dat helpt om de beeldvorming over de agrarische sector te verbeteren.”

Op het gebied van duurzaamheid heeft Erve ’t Hacht een grote stap gezet door een gasaansluiting af te zweren. “We halen onze warmte uit biomassa, shredderhout. We hebben stadsverwarmingbuizen over het hele erf laten aanleggen en alle gebouwen hebben vloerverwarming. Ook dat trekt de aandacht van onze gasten. Sommigen komen met veel belangstelling de verbrandingsinstallatie bekijken.”

In een middag beslist

Het begon allemaal met een gedwongen verhuizing. Albert: “In 2006 moesten we weg van onze oude locatie, omdat daar een bedrijventerrein zou komen. Met de compensatie die we daarvoor kregen konden we deze boerderij kopen en grondig verbouwen. Ik was 50, dus te jong om te stoppen, maar ik wist ook al dat geen van de kinderen interesse had om de veehouderij in te gaan. Daarom hebben we gezocht naar verbreding: extra activiteiten naast het boerenbedrijf.”

Omdat Joke een achtergrond heeft in de zorg, gingen de eerste gedachten uit naar een dagbestedingsproject. Ook een B&B werd overwogen, maar onder geen voorwaarde in hun eigen woonhuis. Uiteindelijk kozen ze voor een atelier; dat paste beter bij Jokes passie – schilderen – en kon bovendien worden verhuurd als vergaderruimte. De nieuwbouw was al in volle gang, toen het plan voor een B&B gestalte kreeg. “Het was crisis in de bouwsector en daardoor ontstond er ruimte om een bijgebouw met vier gastenkamers te bouwen,” vertelt Albert.

De uitvoering was vervolgens snel geregeld. Een gebouw naar het idee van een stal, met een hoge nok. Vanuit de bovenste kamer zou dat leiden tot een prachtig uitzicht, reden om het bubbelbad niet in een afgesloten badkamer, maar gewoon middenin de gastenkamer te plaatsen. “Het is gelukkig goed sparren met de gemeente Hardenberg. De SVR-campings hebben voor boeren die willen verbreden in de toeristische hoek de weg al geëffend.”

Een B&B voor Bas

Joke en Albert hadden de B&B eerst zelf willen runnen. Zoon Bas kwam pas in beeld toen hij terugkeerde van zijn reis naar Australië. “Ik had een facilitaire opleiding gedaan en nog geen werk, dus ik wilde het wel een jaar proberen. Dat beviel goed, en nu is het voor altijd.”

Als B&B-houder moet Bas er altijd zijn en hij woont dan ook bij de boerderij. Hij zorgt voor het ontbijt, houdt de reserveringen bij (met behulp van een channelmanager), regelt de financiële zaken en houdt eigenhandig de kamers onberispelijk schoon. Alleen de was brengt hij naar de wasserij.

Het samenstellen van het ontbijt is een dagelijks spel. “Ik varieer veel. Als gasten twee dagen blijven krijgen ze andere vleeswaren en ander fruit. Vanmorgen had ik granaatappel en passievrucht. Daarnaast gebruik ik bij het ontbijt zowel streekproducten, zoals brood en jam, als producten uit de supermarkt.”

Bas doet zijn best om het waarderingscijfer op Booking.com – inmiddels een vette 9,8 – steeds weer wat op te krikken. “Ik bekijk recensies op mijn telefoon en als ik iets kan verbeteren, doe ik dat. Zo hebben we in het eerste jaar veel aandachtspunten gekregen, zoals een scheer- en opmaakspiegel in de badkamer en een plankje voor in de douche. Die hebben we dus meteen geregeld. Zo leer je van je gasten.”

Daggasten onmisbaar

Erve ‘t Hacht profiteert volop van zijn positie aan het Pieterpad en van de beurzen in Evenementenhal Hardenberg. Bas: “Als er een beurs is, zijn we vaak al lang van tevoren volgeboekt met standhouders, die meerdere dagen blijven. In het eerste jaar betaalden we nog voor een samenwerking met de Evenementenhal, maar dat blijkt nergens voor nodig. Als zakelijke gasten ons eenmaal gevonden hebben, boeken ze namelijk al snel voor het volgende jaar. De wandelaars zijn vooral daggasten. Zij bestellen ook vaak het diner erbij. Verder zijn de gasten heel uiteenlopend, van gezinnen tot 65-plussers en van rustzoekers tot gasten die naar attractiepark Slagharen gaan. Daggasten zijn voor ons erg belangrijk. Daarom bieden we kamers bewust ook per nacht aan. Dan ben je wel meer aan het schoonmaken, maar wij vinden dat het waard.”

Het belangrijkste boekingskanaal is Booking.com. “Daar komt wel 60 procent vandaan. De rest komt van Expedia, Bedandbreakfast.nl en via onze eigen website,” vertelt Bas. “Op onze website zijn de prijzen het laagst. Als gasten via Booking.com reserveren, betalen ze 10 euro extra. Tegenwoordig mag dat gewoon. Zo kan ik de commissie van 12 procent deels terugverdienen. Verder hebben we in principe vaste prijzen, maar af en toe speel ik ermee. Bijvoorbeeld als ik kamers vrij heb of in het hoogseizoen. Vanaf drie nachten geef ik korting. Gasten die het Pieterpad lopen, krijgen altijd tien procent korting en voor vaste gasten reken ik een speciale prijs.”

Nu de B&B een paar jaar in bedrijf is, komen steeds meer gasten een keer terug. “Beursgangers komen met hun vrouw, koppels nemen vrienden en familie mee. Steeds vaker wordt het hele gebouw afgehuurd. Dan maak ik natuurlijk ook een speciale prijs.”

Overname

Inmiddels komt de pensioenleeftijd voor Joke en Albert in zicht (Albert is 62) en wordt in de familie hard nagedacht over de toekomst. Bas wil het bedrijf graag overnemen samen met zijn zus Rosanne, die naast workshops en cadeauwinkel ook de website en social media voor de B&B voor haar rekening neemt.

Albert: “We zitten middenin het overnameproces, samen met onze vier kinderen. Dat vraagt om goede communicatie en afspraken. In maart hebben we iedereen uitgenodigd om daarover te praten, met een accountant erbij. Dat is pittig, maar ook mooi om te doen. Eigenlijk hadden we daar eerder mee moeten beginnen, maar tien jaar geleden wisten we nog niet dat Rosanne en Bas in het bedrijf zouden komen op deze manier.”

Maar hoe moet het dan met de beesten? Beiden zien zichzelf niet in overall op de trekker rijden. “De geur moet in het bedrijf blijven,” vindt Bas. Ook Rosanne vindt een lege stal geen optie. Alle mogelijkheden, bijvoorbeeld het inhuren van iemand om de pinken te verzorgen, worden daarbij bekeken. Albert denkt er graag over mee, maar legt de verantwoordelijk nadrukkelijk bij zijn kinderen. “Het zal er hier over drie jaar zeker heel anders uitzien. Maar hoe precies, dat is aan de nieuwe eigenaars.”

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: