Cash, creditcard, pin of vooruitbetaling? 

24 juli 2017 | José Mast

Bed & breakfasts laten op veel verschillende manier betalen. De één zweert bij vooruitbetalen en weigert creditcards, de ander laat de keuze bij de klant. Cashbetalingen zijn er ook nog, al loopt het aantal wel terug. 

Pinbetalingen hebben overal een hoge vlucht genomen. Pinnen was vorig jaar duidelijk populairder dan contant betalen. In 2016 hebben consumenten 45 procent van hun aankopen bij winkels, tankstations, horeca en andere gelegenheden voldaan met contant geld. Daarmee is het gebruik van cash aanzienlijk gedaald, net als in de twee voorgaande jaren. 54,5 procent van alle transacties wordt gepind. Het aandeel creditcardbetalingen is al enkele jaren stabiel met een half procent. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van brancheorganisatie Betaalvereniging Nederland en toezichthouder De Nederlandsche Bank naar het gebruik van cash en pinpas in 2016.

Besparen op betaalverkeer
Bij de meeste b&b’s zijn pinbetalingen mogelijk. De kosten van pincontracten zijn niet mals, maar het afstorten van contant geld bij de bank is ook niet gratis, dus het is kiezen of delen. Gasten vooruit laten betalen of ter plekke via de app is kostentechnisch het gunstigst, maar is erg beperkend voor de gast. Gelukkig zijn er ook andere manieren om te besparen op het betaalverkeer. 

Veel contracten voor pinautomaten zijn ingericht op gebruik in het midden- en kleinbedrijf. Het kleinste contract dat je kunt kiezen ligt dan bijvoorbeeld rond de honderd pinbetalingen, een duizelingwekkend aantal voor veel b&b’s. Er zijn ook alternatieven. Zo biedt Rabo SmartPin, een manier om pinbetalingen te laten verlopen via een mobiele telefoon. Deze dienst kost €10 per maand en 15 cent per betaling. Ook heb je een kaartlezer nodig, die je tegen betaling van een borg van €50 in bruikleen kunt krijgen. Voorwaarde is een zakelijke rekening bij de Rabobank.

Er zijn ook systemen die helemaal geen vaste kosten hebben, zoals sum up. Een kaartlezer kost €79 en een betaling kost tussen de 2,75% en 1,50% per transactie. Wie veel omzet, betaalt een lager percentage.

Creditcard niet altijd duur
De creditcard is niet graag gezien bij b&b-ondernemers. Veel te duur. Toch kan het sommige gasten tegen de borst stuiten dat hun favoriete manier van betalen niet wordt aangeboden. Vooral Amerikaanse gasten, maar ook gasten van andere nationaliteiten, zijn gewend overal hun creditcard te kunnen trekken. Een b&b die het moet hebben van internationale gasten, doet er daarom goed aan creditcardbetalingen te overwegen.

De commissie die je als ondernemer betaalt aan de creditcardmaatschappij is niet in beton gegoten. Je kunt over het percentage onderhandelen en het is zeker aan te raden om dat ook te doen bij verschillende maatschappijen. Doorslaggevend is hoe lang je bereid bent op je geld te wachten. Hoe langer die termijn, des te lager het percentage waarmee de creditcardmaatschappij genoegen neemt.

Panel: Deze betaalmethoden accepteer ik

Cornélie Kars, Het Hof van Laren (1 kamer)
“Gasten kunnen bij mij contant betalen of pinnen. Voor een creditcardbetaling moet ik teveel commissie betalen, dus daar begin ik niet aan. Ik heb er nooit problemen mee gehad, want ik geef het van tevoren duidelijk aan. Ik vraag mensen om vooraf bij aankomst te betalen. Dat is lekker makkelijk. Vooraf overmaken mag ook. Vroeger liet ik de keuze aan de mensen zelf, maar dat werd me te verwarrend. Het voordeel van achteraf betalen is dat je wel eens fooi krijgt.”

Karlijn Dapper, Résidence La Vie en Rose (3 kamers)
“Cash, pin en creditcards: Mastercard, Visa en American Express. Creditcards accepteer ik al vanaf het begin omdat ik zakelijke boekingen wil en omdat Booking.com toen een creditcardgarantie verplicht stelde. Booking heeft die verplichting laten varen, maar ik hanteer ’m nog steeds.”

Annet Schuiling, Huize Nijhof (1 kamer)
“Contant of vooruitbetalen. Ik vind het ook prima als ze het ter plekke vanuit de app op hun telefoon overmaken. Ik heb geen creditcard of pinmogelijkheden. Dat vind ik te duur voor één kamer. Het komt wel eens voor dat gasten geen cash en geen app hebben. Dan maken ze het bedrag direct na thuiskomst over. Ook dat gaat altijd goed, maar gebeurt niet zo vaak. “

Arianne de Voogd, Op ’t Hof Olmenstein (5 kamers)
“Pin, cash en creditcard. Vooruitbetaling doe ik niet, ook niet via Booking.com. Ik vind het administratief te veel werk om uit elkaar te houden wie heeft betaald en wie niet. Creditcardbetalingen zijn wel duurder, maar buitenlandse gasten en zakelijke gasten hechten er soms aan. Eerst vroeg ik er een extra bedrag voor, maar daar ben ik mee gestopt toen ik van gasten hoorde dat ze in Zeeland voor alles moesten bijbetalen. Ik wil niet dat Zeeland zo bekend staat!”

De Oale School – Kristel Roelofs en Marieke Olde Weghuis (7 kamers)
“Contant en pin, geen creditcard. Groepen die onze hele accommodatie huren laten we vrijwel altijd vooruit betalen. We sturen circa een maand voor aankomstdatum een factuur voor de betaling van het gehele bedrag. Tot nu toe gaan de betalingen altijd goed!”
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Hotelgasten werden in het geheim begluurd in dit hotel

Wel 1600 hotelgasten zijn begluurd door mensen die 45 dollar per maand betaalden om in realtime mee te kijken naar wat er op de bewuste hotelkamers van argeloze toeristen in Zuid-Korea gebeurde. In stopcontacten De camera's waren in het geheim geplaatst in de hotelkamers van het hotel. Ze ...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Interview Longread
Automatisering voor je B&B: geen dubbele boekingen meer

Een robot die het bed opmaakt is er nog niet, maar een programma dat dubbele boekingen voorkomt wel. Steeds meer bed & breakfasts schakelen over op een professioneel reserveringssysteem, die hun agenda up-to-date houdt. Maar is deze hotelsoftware wel rendabel voor kleine bedrijven? Vroeger we...

Advertorial
Let’s talk sleep! Stappenplan voor het juiste bed in uw Bed & Breakfast

Na een lange dag genieten van uw favoriete stad en een heerlijk etentje wandelt u terug naar uw Bed & Breakfast. Eenmaal in uw kamer aangekomen, kijkt u nog eens rond. Wat is het eigenlijk een mooie Bed & Breakfast! En na zo’n dag als deze ziet het bed er nog beter uit bij het inchecke...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Economie Internationaal
Stijgend aantal hotelovernachtingen in Nederland, Groningen is opvallende stijger

Herkomst gasten In 2012 waren 48,79% van alle overnachtingen in hotels in Nederland afkomstig van een buitenlandse gast. Gedurende de afgelopen jaren is dit percentage gegroeid tot 54,12% in 2018. De meeste buitenlandse overnachtingen komen van gasten uit Duitsland, UK, USA, België en Frankrijk....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: