Cash, creditcard, pin of vooruitbetaling? 

24 juli 2017 | José Mast

Bed & breakfasts laten op veel verschillende manier betalen. De één zweert bij vooruitbetalen en weigert creditcards, de ander laat de keuze bij de klant. Cashbetalingen zijn er ook nog, al loopt het aantal wel terug. 

Pinbetalingen hebben overal een hoge vlucht genomen. Pinnen was vorig jaar duidelijk populairder dan contant betalen. In 2016 hebben consumenten 45 procent van hun aankopen bij winkels, tankstations, horeca en andere gelegenheden voldaan met contant geld. Daarmee is het gebruik van cash aanzienlijk gedaald, net als in de twee voorgaande jaren. 54,5 procent van alle transacties wordt gepind. Het aandeel creditcardbetalingen is al enkele jaren stabiel met een half procent. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van brancheorganisatie Betaalvereniging Nederland en toezichthouder De Nederlandsche Bank naar het gebruik van cash en pinpas in 2016.

Besparen op betaalverkeer
Bij de meeste b&b’s zijn pinbetalingen mogelijk. De kosten van pincontracten zijn niet mals, maar het afstorten van contant geld bij de bank is ook niet gratis, dus het is kiezen of delen. Gasten vooruit laten betalen of ter plekke via de app is kostentechnisch het gunstigst, maar is erg beperkend voor de gast. Gelukkig zijn er ook andere manieren om te besparen op het betaalverkeer. 

Veel contracten voor pinautomaten zijn ingericht op gebruik in het midden- en kleinbedrijf. Het kleinste contract dat je kunt kiezen ligt dan bijvoorbeeld rond de honderd pinbetalingen, een duizelingwekkend aantal voor veel b&b’s. Er zijn ook alternatieven. Zo biedt Rabo SmartPin, een manier om pinbetalingen te laten verlopen via een mobiele telefoon. Deze dienst kost €10 per maand en 15 cent per betaling. Ook heb je een kaartlezer nodig, die je tegen betaling van een borg van €50 in bruikleen kunt krijgen. Voorwaarde is een zakelijke rekening bij de Rabobank.

Er zijn ook systemen die helemaal geen vaste kosten hebben, zoals sum up. Een kaartlezer kost €79 en een betaling kost tussen de 2,75% en 1,50% per transactie. Wie veel omzet, betaalt een lager percentage.

Creditcard niet altijd duur
De creditcard is niet graag gezien bij b&b-ondernemers. Veel te duur. Toch kan het sommige gasten tegen de borst stuiten dat hun favoriete manier van betalen niet wordt aangeboden. Vooral Amerikaanse gasten, maar ook gasten van andere nationaliteiten, zijn gewend overal hun creditcard te kunnen trekken. Een b&b die het moet hebben van internationale gasten, doet er daarom goed aan creditcardbetalingen te overwegen.

De commissie die je als ondernemer betaalt aan de creditcardmaatschappij is niet in beton gegoten. Je kunt over het percentage onderhandelen en het is zeker aan te raden om dat ook te doen bij verschillende maatschappijen. Doorslaggevend is hoe lang je bereid bent op je geld te wachten. Hoe langer die termijn, des te lager het percentage waarmee de creditcardmaatschappij genoegen neemt.

Panel: Deze betaalmethoden accepteer ik

Cornélie Kars, Het Hof van Laren (1 kamer)
“Gasten kunnen bij mij contant betalen of pinnen. Voor een creditcardbetaling moet ik teveel commissie betalen, dus daar begin ik niet aan. Ik heb er nooit problemen mee gehad, want ik geef het van tevoren duidelijk aan. Ik vraag mensen om vooraf bij aankomst te betalen. Dat is lekker makkelijk. Vooraf overmaken mag ook. Vroeger liet ik de keuze aan de mensen zelf, maar dat werd me te verwarrend. Het voordeel van achteraf betalen is dat je wel eens fooi krijgt.”

Karlijn Dapper, Résidence La Vie en Rose (3 kamers)
“Cash, pin en creditcards: Mastercard, Visa en American Express. Creditcards accepteer ik al vanaf het begin omdat ik zakelijke boekingen wil en omdat Booking.com toen een creditcardgarantie verplicht stelde. Booking heeft die verplichting laten varen, maar ik hanteer ’m nog steeds.”

Annet Schuiling, Huize Nijhof (1 kamer)
“Contant of vooruitbetalen. Ik vind het ook prima als ze het ter plekke vanuit de app op hun telefoon overmaken. Ik heb geen creditcard of pinmogelijkheden. Dat vind ik te duur voor één kamer. Het komt wel eens voor dat gasten geen cash en geen app hebben. Dan maken ze het bedrag direct na thuiskomst over. Ook dat gaat altijd goed, maar gebeurt niet zo vaak. “

Arianne de Voogd, Op ’t Hof Olmenstein (5 kamers)
“Pin, cash en creditcard. Vooruitbetaling doe ik niet, ook niet via Booking.com. Ik vind het administratief te veel werk om uit elkaar te houden wie heeft betaald en wie niet. Creditcardbetalingen zijn wel duurder, maar buitenlandse gasten en zakelijke gasten hechten er soms aan. Eerst vroeg ik er een extra bedrag voor, maar daar ben ik mee gestopt toen ik van gasten hoorde dat ze in Zeeland voor alles moesten bijbetalen. Ik wil niet dat Zeeland zo bekend staat!”

De Oale School – Kristel Roelofs en Marieke Olde Weghuis (7 kamers)
“Contant en pin, geen creditcard. Groepen die onze hele accommodatie huren laten we vrijwel altijd vooruit betalen. We sturen circa een maand voor aankomstdatum een factuur voor de betaling van het gehele bedrag. Tot nu toe gaan de betalingen altijd goed!”
 

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: