Column: Contactvrij genieten…

28 mei 2020 | Annelies Hoogendoorn

'Dag mevrouw, hierbij stuur ik u een mail want ik wil graag een lang weekend weg binnen Nederland en uw B&B lijkt ons wel wat maar…  is er wel wat te doen in Zwolle?'

Helemaal blij keek ik die dag op van mijn laptop.  Hoera, een Echte Gast! Potentieel dan weliswaar, want …ís er eigenlijk wel wat te doen in Zwolle? De meeste gasten komen naar onze prachtige stad voor het shoppen en museumbezoek of om een workshop te volgen bij restaurant de Librije. En dát is nu net níet mogelijk in deze Corona-tijd.

Kort geleden kregen we een berichtje van Bed & Breakfast Nederland of we met ‘In de Gloria’ voldoen aan de richtlijnen voor een contactvrij verblijf. Daar moest ik even over nadenken, want wat houdt dit dan in? Op de site www.bedandbreakfast.nl wordt het zo omschreven:

Met een contactvrij verblijf kun je rekenen op een gastvrije accommodatie die wordt schoongemaakt en ontsmet volgens de richtlijnen van het RIVM. Veiligheid staat voorop, maar er is ook ruimte om de typische gastvrijheid van een B&B te ervaren. Zo word je nog steeds hartelijk welkom geheten, al is het nu op 1,5 meter afstand. Het ontbijt wordt ’s morgens veelal klaargezet voor je gastenverblijf en de betaling verloopt contactloos via pin, bankoverschrijving of betaalverzoek.

Hm, ontsmetten ‘volgens de richtlijnen van het RIVM’ moest nog even opgezocht worden maar nadat ik dit uitgebreide document over de hygiënerichtlijnen doorgespit had, kwam ik al snel verheugd tot de conclusie dat we - ook zonder Corona - onze studiootjes keurig volgens de norm opleveren.

Terug naar de klant. Het verblijf is dus Corona-proof en in mijn ogen meer dan dat! Een gast hoeft ons niet eens te ontmoeten, als hij of zij dat niet wil. Hij kan binnen komen middels de sleutel in het sleutelkastje; alle maaltijden zelf maken in de volledig ingerichte keuken, handendesinfectans gebruiken wat overal staat en alle contact met ons kan digitaal. Ok, het gastvrij ontvangen moeten we anders invullen, in plaats van een praatje bij binnenkomst zetten we een gezellig kaartje met een flesje wijn op de kamer.

Voor het ontbijt hebben we ook een oplossing bedacht zodat wij niet zelf allerhande doosjes en opbergsystemen hoeven aan te schaffen om dit te kunnen verzorgen. Anne & Max, een restaurantje vlakbij waar mensen ook kunnen ontbijten als ze dat willen, is bereid om het ontbijt bij ons te bezorgen! Voor hetzelfde geld. Zo ondersteunen we ook nog eens de lokale middenstand, ik zeg: win-win!

Maar nu, wat is er dan te doen in Zwolle als je niet gezellig in de winkelstraat kan lopen of bij Jonnie Boer terecht kan? Onze potentiële gast had ergens gelezen dat we ook kano’s hadden en vroeg of ze daar gebruik van kon maken tijdens haar verblijf. De vraag was merkwaardig aangezien we een paar fietsen hebben staan en geen kano’s, maar bracht ons wel op een idee. Zwolle heeft als Hanzestad een hele leuke gracht waar je heerlijk in kan dobberen en via deze gracht kan je op de Vecht komen. Er zijn een aantal watertjes rondom Zwolle (onder andere de Agnietenplas, de Milligerplas, de Wythemerplas), en mijn man is op onderzoek uitgegaan naar de mogelijkheden. Wat blijkt? Er worden alweer allerlei activiteiten op en om het water georganiseerd, allemaal met aangepaste regels en op 1,5 meter afstand. Met de temperaturen van de laatste weken is dat toch een heerlijk tijdverdrijf? Ook hebben we wat fietsroutes opgezocht, wandelgidsen afgestoft en alle informatie in de B&B gelegd. Hoezo is Zwolle alleen interessant voor zijn musea en restaurantjes? Er is zoveel te doen in de omgeving. Meer dan we zelf wisten!

In mijn antwoord naar de potentiële gast geef ik aan dat ze van harte welkom is in ons contactvrije verblijf en dat we van alles voor haar kunnen regelen van kanoverhuur tot fietsen-met-picknickmand. Ze antwoordt al snel dat ze graag komt, samen met haar partner en zich verheugt op een heerlijke minivakantie in onze Bed&Breakfast. En een kano regelen hoeft niet, ze neemt haar eigen rubberboot wel mee. Wat zo’n Corono-crisis al niet doet voor de creativiteit van mensen.

Wat ons betreft: met of zonder boot, welkom! Tot in de Gloria!

Annelies Hoogendoorn,

In de Gloria, Bed and Breakfast

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Columns
Column: Het komt wel goed

Wat is dat toch met mensen, dat ze menen dit te moeten zeggen als dingen tegen zitten? Ik zag het laatst ook weer in een serie die ik keek. Een hele heftige scene, er overleed iemand en op het moment dat de hele familie zat te snikken om het verlies, komt iemand met de opmerking:’ Het komt wel...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

KHN
KHN en overheid weer in gesprek

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat opnieuw in gesprek met de overheid om te praten over de geldende coronamaatregelen. Het kort geding dat de brancheorganisatie tegen de staat had aangespannen, met als inzet versoepeling van de maatregelen, wordt tot 8 augustus aangehouden. KHN en de overhei...

Hotel
Dit zijn de 10 potentieel meest vieze items op de hotelkamer

Uit onderzoek onder Britten wordt bedlinnen door 92% van hen beschouwd als een van de vuilste zaken die in de hotelkamer kan worden aangetroffen. 87% van de Britse hotelgasten zal het linnen voor gebruik dan ook controleren. Opmerkelijk detail: bijna de helft van de Britten zal 30 minuten lang hun ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: