Column: durf de stap te zetten

13 juli 2018 | Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers

Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers zijn de bevlogen eigenaren van B&B Logement No5 in Assen. Vanaf nu houden zij je maandelijks op de hoogte van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in hun B&B, die vorig jaar bekroond werd als 'beste bed & breakfast van Nederland'. 

‘PASSIE’, als ik ergens vroeger jaloers op was dan was het wel dat mensen een passie hadden en nog mooier, dat ze daarvan hun beroep hadden gemaakt.  ‘Ik zou dat ook wel willen’ en ‘Waarom durf ik die stap niet te maken?’, dacht ik vaak. Een chronische migraine die uiteindelijk een paar jaar geleden leidde tot een periode van volledig ziekteverzuim bij mijn toenmalige werkgever dwong mij ertoe om eens goed na te denken hoe ik mijn werkzame periode verder zou willen en kunnen invullen. Doorgaan binnen een zware functie waarin ik bovendien al jaren niet gelukkig was, was niet langer een optie. Met een beetje hulp van een loopbaancoach werd al na twee sessies duidelijk dat ik wel degelijk ook een passie heb. Eigen baas willen zijn, het anderen naar hun zin willen maken, mooie dingen creëren, mensen een wow-gevoel geven. Met de juiste vraagstelling bleek ik dat heel makkelijk op te kunnen lepelen.

En na een huisbezoekje van mijn loopbaancoach, die ondertussen wel nieuwsgierig was geworden naar dat herenhuis dat we aan het verbouwen waren, was de vervolgstap snel gemaakt. Zij gaf me bijna direct na binnenkomst het laatste zetje om mijn idee, het opzetten van een bed and breakfast aan huis, verder uit te gaan werken. Met het plan onder mijn arm ben ik met mijn werkgever in gesprek gegaan om mijn dienstverband te beëindigen.

Inmiddels zijn we ruim drie jaar verder. Logement No5 heeft in september 2015 haar deuren geopend. Het is een bed and breakfast geworden zoals we dat voor ogen hadden binnen een marktsegment dat in Assen nog niet aangeboden werd. Stijlvol, luxe en smaakvol, met veel persoonlijke aandacht voor de gast. Onze gasten ervaren een verblijf bij ons vaak als pure verwennerij. We worden nog steeds verlegen van al die prachtige reviews die gasten over ons schrijven.

En wat ik hoopte met het maken van deze stap is ook daadwerkelijk gebeurd. Als je iets doet wat je past, waar je energie van krijgt en waar je blij van wordt dan gaat het werk je veel gemakkelijker af. En dat komt uiteindelijk ook ten gunste van je gezondheid. Bovendien voelen anderen direct dat je iets met veel plezier doet. Onze gasten beschrijven een verblijf bij ons vaak als een ‘warm bad’.  

Het blijft verbazingwekkend dat anderen de liefde en passie voor je vak kunnen voelen. Maar misschien is dat eigenlijk wel helemaal niet zo verbazingwekkend.  Het was natuurlijk precies hetzelfde wat ik vroeger voelde bij al die mensen waar ik jaloers op was. Ik besef dat het niet iedereen gegeven is om te doen waar je hart ligt, maar ik zou het in ieder geval eenieder gunnen om op enig moment in je leven hier eens bij stil te staan.

De bed and breakfast run ik overigens niet alleen. Jos, mijn partner en binnenkort mijn echtgenoot, helpt mij zo vaak hij kan en zeker in het weekend staat hij in dienst van het bedrijf. Fantastisch, als je weet dat hij daarnaast nog een fulltimebaan uitoefent. Maar ook noodzakelijk, want eigenaar zijn van een bed and breakfast is als je het serieus aanpakt niet zomaar een baantje. Zeker niet als je, zoals wij, een hoog serviceniveau voor de gasten nastreeft.

De komende tijd zullen wij u maandelijks, aan de hand van een column, op de hoogte houden van belevenissen en ervaringen bij het runnen van onze bed and breakfast.

Tot slot. Ga straks eens, na het lezen van deze column, voor de spiegel staan.  Kijk eens naar uzelf en stel de vraag: ‘Waarom doe ik wat ik doe’, en misschien nog belangrijker, ‘Maakt dat wat ik doe mij gelukkig?’

Wij weten evengoed als u dat het runnen van een B&B ook mindere kanten heeft. Misschien komen we hier in een volgende column op terug. Maar ik ben nog dagelijks blij met de stap die ik genomen heb om mijn passie te volgen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Columns
Column: Het komt wel goed

Wat is dat toch met mensen, dat ze menen dit te moeten zeggen als dingen tegen zitten? Ik zag het laatst ook weer in een serie die ik keek. Een hele heftige scene, er overleed iemand en op het moment dat de hele familie zat te snikken om het verlies, komt iemand met de opmerking:’ Het komt wel...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

KHN
KHN en overheid weer in gesprek

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat opnieuw in gesprek met de overheid om te praten over de geldende coronamaatregelen. Het kort geding dat de brancheorganisatie tegen de staat had aangespannen, met als inzet versoepeling van de maatregelen, wordt tot 8 augustus aangehouden. KHN en de overhei...

Hotel
Dit zijn de 10 potentieel meest vieze items op de hotelkamer

Uit onderzoek onder Britten wordt bedlinnen door 92% van hen beschouwd als een van de vuilste zaken die in de hotelkamer kan worden aangetroffen. 87% van de Britse hotelgasten zal het linnen voor gebruik dan ook controleren. Opmerkelijk detail: bijna de helft van de Britten zal 30 minuten lang hun ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: