Column: durf de stap te zetten

13 juli 2018 | Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers

Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers zijn de bevlogen eigenaren van B&B Logement No5 in Assen. Vanaf nu houden zij je maandelijks op de hoogte van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in hun B&B, die vorig jaar bekroond werd als 'beste bed & breakfast van Nederland'. 

‘PASSIE’, als ik ergens vroeger jaloers op was dan was het wel dat mensen een passie hadden en nog mooier, dat ze daarvan hun beroep hadden gemaakt.  ‘Ik zou dat ook wel willen’ en ‘Waarom durf ik die stap niet te maken?’, dacht ik vaak. Een chronische migraine die uiteindelijk een paar jaar geleden leidde tot een periode van volledig ziekteverzuim bij mijn toenmalige werkgever dwong mij ertoe om eens goed na te denken hoe ik mijn werkzame periode verder zou willen en kunnen invullen. Doorgaan binnen een zware functie waarin ik bovendien al jaren niet gelukkig was, was niet langer een optie. Met een beetje hulp van een loopbaancoach werd al na twee sessies duidelijk dat ik wel degelijk ook een passie heb. Eigen baas willen zijn, het anderen naar hun zin willen maken, mooie dingen creëren, mensen een wow-gevoel geven. Met de juiste vraagstelling bleek ik dat heel makkelijk op te kunnen lepelen.

En na een huisbezoekje van mijn loopbaancoach, die ondertussen wel nieuwsgierig was geworden naar dat herenhuis dat we aan het verbouwen waren, was de vervolgstap snel gemaakt. Zij gaf me bijna direct na binnenkomst het laatste zetje om mijn idee, het opzetten van een bed and breakfast aan huis, verder uit te gaan werken. Met het plan onder mijn arm ben ik met mijn werkgever in gesprek gegaan om mijn dienstverband te beëindigen.

Inmiddels zijn we ruim drie jaar verder. Logement No5 heeft in september 2015 haar deuren geopend. Het is een bed and breakfast geworden zoals we dat voor ogen hadden binnen een marktsegment dat in Assen nog niet aangeboden werd. Stijlvol, luxe en smaakvol, met veel persoonlijke aandacht voor de gast. Onze gasten ervaren een verblijf bij ons vaak als pure verwennerij. We worden nog steeds verlegen van al die prachtige reviews die gasten over ons schrijven.

En wat ik hoopte met het maken van deze stap is ook daadwerkelijk gebeurd. Als je iets doet wat je past, waar je energie van krijgt en waar je blij van wordt dan gaat het werk je veel gemakkelijker af. En dat komt uiteindelijk ook ten gunste van je gezondheid. Bovendien voelen anderen direct dat je iets met veel plezier doet. Onze gasten beschrijven een verblijf bij ons vaak als een ‘warm bad’.  

Het blijft verbazingwekkend dat anderen de liefde en passie voor je vak kunnen voelen. Maar misschien is dat eigenlijk wel helemaal niet zo verbazingwekkend.  Het was natuurlijk precies hetzelfde wat ik vroeger voelde bij al die mensen waar ik jaloers op was. Ik besef dat het niet iedereen gegeven is om te doen waar je hart ligt, maar ik zou het in ieder geval eenieder gunnen om op enig moment in je leven hier eens bij stil te staan.

De bed and breakfast run ik overigens niet alleen. Jos, mijn partner en binnenkort mijn echtgenoot, helpt mij zo vaak hij kan en zeker in het weekend staat hij in dienst van het bedrijf. Fantastisch, als je weet dat hij daarnaast nog een fulltimebaan uitoefent. Maar ook noodzakelijk, want eigenaar zijn van een bed and breakfast is als je het serieus aanpakt niet zomaar een baantje. Zeker niet als je, zoals wij, een hoog serviceniveau voor de gasten nastreeft.

De komende tijd zullen wij u maandelijks, aan de hand van een column, op de hoogte houden van belevenissen en ervaringen bij het runnen van onze bed and breakfast.

Tot slot. Ga straks eens, na het lezen van deze column, voor de spiegel staan.  Kijk eens naar uzelf en stel de vraag: ‘Waarom doe ik wat ik doe’, en misschien nog belangrijker, ‘Maakt dat wat ik doe mij gelukkig?’

Wij weten evengoed als u dat het runnen van een B&B ook mindere kanten heeft. Misschien komen we hier in een volgende column op terug. Maar ik ben nog dagelijks blij met de stap die ik genomen heb om mijn passie te volgen.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: