Column: durf jij kritisch te zijn op jouw B&B?

31 oktober 2016 |

Ruim 12 jaar geleden zijn we verhuisd naar de fijne plek waar we nu wonen. Ons huis kwam uit de verhuur en moest helemaal gestript en opgeknapt worden. Een geweldige klus! Niet alleen omdat alles fris en nieuw was toen we in ons huis trokken, maar ook omdat we van het huis óns huis konden maken. Helemaal in onze stijl, naar onze wens, een echt thuis. Wat waren we trots en wat werden we elke keer blij als we na een paar dagen weg weer thuis kwamen.

Totdat… onze buren het huis te koop zetten
Na 6 jaar stond bij onze buren ineens een bord te koop in de tuin. Zo’n bord roept gelijk veel vragen op. Zal het huis lang te koop staan? Hoe is het huis ten opzichte van andere huizen? Krijg je waar voor je geld, is het netjes onderhouden? En, de grote vraag, hoe zou ons huis het doen in de verkoop? ‘Ons huis is zo verkocht, iedereen wil toch zo’n mooi huis!’ riepen we allebei stellig. Totdat we ons huis gingen bekijken door de ogen van de koper.

Onderhoud gewenst
Dat was een flinke eyeopener. Plintjes die los zaten, witte muren die niet meer zo wit waren, een keukendeurtje dat weer recht gehangen moest worden, beschadigingen op de houten vloer, een voordeur die een lik verf kon gebruiken. De afgelopen 6 woonjaren hadden flinke gebruikssporen achtergelaten. We mochten weer aan de slag!

Kijk jij wel eens door de ogen van de koper?
Nu kijken we regelmatig even kritisch rond. Doe jij dat ook met regelmaat in jouw B&B? Zit alles nog mooi in de verf? Is het hippe interieur waarmee je gestart bent nog steeds zo hip of eigenlijk vreselijk achterhaald? Zijn de handdoeken nog lekker zacht, de dekbedden nog mooi van kleur? Die USP’s waarmee je startte, zijn die eigenlijk nog steeds zo bijzonder? En het ontbijt wat je dagelijks serveert, maak je het niet teveel op de automatische piloot?

In het groeiende aanbod van aanbieders moet je kritisch zijn op jezelf, durf je door de ogen van de koper (lees: gast) te kijken? Neem eens afstand, kijk met andere ogen of sterker nog, wees eens gast in je eigen verblijf? Ik ben benieuwd waar je tegenaan loopt!

Over de auteur:
Marleen Brekelmans is initiatiefnemer van de website BijzonderPlekje.nl. Het online platform waar de meest bijzondere adressen van Europa gepresenteerd worden. Met haar jarenlange reiservaring (wereldwijd) is Marleen de expert op het gebied van bijzondere overnachtingen.’

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Overheid
Geen willekeurige afschrijving exploitant Bed & Breakfast

Een exploitant kan geen willekeurige afschrijving voor startende ondernemers toepassen op de appartementen die hij in het kader van Bed & Breakfast verhuurt. Een man en zijn echtgenote oefenden in 2012 en 2013 in de vorm van een commanditaire vennootschap (CV) een onderneming uit. Daarbij was...

Columns Blog
Column: een quicky

Mijn huis heeft familiekamers, dus wordt over het algemeen bezocht door sportieve buitenmensen met kinderen. Behalve dat ik op seksgebied een preutse muts ben, heb ik ook in mijn huis nooit echt dingen meegemaakt die seksgericht zijn. Oh ja: misschien een keertje tijdens een nieuwsjaarfeestje, toen ...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Villa Heidetuin heeft het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Bergen op Zoom. De inzending van Villa Heidetuin gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Gegrilde Aubergineburger’ en kan naar wens als vegetarisch gerecht besteld worden. De mystery jury was vol ...

Interview Longread
'Voor je het weet ben je slaaf van je gast'

Een miljoen mensen loopt met idee om ooit een B&B of camping te beginnen. Nóg meer mensen zitten voor de buis voor een aflevering van Ik Vertrek, Chateau Meiland of Bed and Breakfast. En als je dan die felbegeerde droomplek hebt, wil je deze graag succesvol maken. Maar een inspirerend boe...

Achtergronden Tech
7 revenue management tips

Stan Josephi - Senior Lecturer Revenue Management aan de BUAS - geeft zeven waardevolle tips over revenue management. Josephi verzorgt, speciaal voor hotelprofessionals, een tweedaagse masterclass revenue management (27 november en 18 december 2019). Klik hier om je aan te melden! 7 revenue manag...

Amsterdam Tech
Drone obers in Amsterdams hotel

Helemaal genoeg van bediend worden door een barkeeper of serveerster met een slecht humeur? Genoeg van te lang wachten op je bestelling? Zet je maar schrap want het zou zomaar kunnen dat jij binnenkort je diner geserveerd krijgt door een drone. Vandaag testte YOTEL, een innovatief hotel dat komende ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: