Column: durf jij kritisch te zijn op jouw B&B?

31 oktober 2016 |

Ruim 12 jaar geleden zijn we verhuisd naar de fijne plek waar we nu wonen. Ons huis kwam uit de verhuur en moest helemaal gestript en opgeknapt worden. Een geweldige klus! Niet alleen omdat alles fris en nieuw was toen we in ons huis trokken, maar ook omdat we van het huis óns huis konden maken. Helemaal in onze stijl, naar onze wens, een echt thuis. Wat waren we trots en wat werden we elke keer blij als we na een paar dagen weg weer thuis kwamen.

Totdat… onze buren het huis te koop zetten
Na 6 jaar stond bij onze buren ineens een bord te koop in de tuin. Zo’n bord roept gelijk veel vragen op. Zal het huis lang te koop staan? Hoe is het huis ten opzichte van andere huizen? Krijg je waar voor je geld, is het netjes onderhouden? En, de grote vraag, hoe zou ons huis het doen in de verkoop? ‘Ons huis is zo verkocht, iedereen wil toch zo’n mooi huis!’ riepen we allebei stellig. Totdat we ons huis gingen bekijken door de ogen van de koper.

Onderhoud gewenst
Dat was een flinke eyeopener. Plintjes die los zaten, witte muren die niet meer zo wit waren, een keukendeurtje dat weer recht gehangen moest worden, beschadigingen op de houten vloer, een voordeur die een lik verf kon gebruiken. De afgelopen 6 woonjaren hadden flinke gebruikssporen achtergelaten. We mochten weer aan de slag!

Kijk jij wel eens door de ogen van de koper?
Nu kijken we regelmatig even kritisch rond. Doe jij dat ook met regelmaat in jouw B&B? Zit alles nog mooi in de verf? Is het hippe interieur waarmee je gestart bent nog steeds zo hip of eigenlijk vreselijk achterhaald? Zijn de handdoeken nog lekker zacht, de dekbedden nog mooi van kleur? Die USP’s waarmee je startte, zijn die eigenlijk nog steeds zo bijzonder? En het ontbijt wat je dagelijks serveert, maak je het niet teveel op de automatische piloot?

In het groeiende aanbod van aanbieders moet je kritisch zijn op jezelf, durf je door de ogen van de koper (lees: gast) te kijken? Neem eens afstand, kijk met andere ogen of sterker nog, wees eens gast in je eigen verblijf? Ik ben benieuwd waar je tegenaan loopt!

Over de auteur:
Marleen Brekelmans is initiatiefnemer van de website BijzonderPlekje.nl. Het online platform waar de meest bijzondere adressen van Europa gepresenteerd worden. Met haar jarenlange reiservaring (wereldwijd) is Marleen de expert op het gebied van bijzondere overnachtingen.’

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: