Column Hanny Arens: druk, druk, druk

Auteur: redactie
Columns 4 november 2020
Column Hanny Arens: druk, druk, druk

De apocalyptische beelden met stille straten, lege pleinen en gesloten winkels in maart, staan in schril contrast met de drukke zomermaanden die daarop volgden. Nederlanders kozen - zoals verwacht - massaal voor een vakantie in eigen land. Vanwege het coronavirus zijn kleinschalige vakantieadressen populairder dan ooit tevoren. Waar in het voorjaar de annuleringen bleven binnenstromen, waren veel B&B’s in de zomer compleet volgeboekt.

Met veel plezier heb ik enthousiaste reviews gelezen van B&B-bezoekers, die hebben genoten van hun verblijf op de mooiste locaties. Van de gastvrije adressen op het Friese platteland, tot de unieke B&B’s in het Limburgse Heuvelland. Ook alle maatregelen die B&B’s hadden doorgevoerd voor een ‘contactvrij verblijf’ werden positief ontvangen. De extra moeite die B&B-eigenaren nemen voor een verantwoord verblijf, wordt door veel gasten gewaardeerd. Toch waren er naast alle positieve geluiden ook irritaties, vooral bij potentiële gasten die online op zoek waren naar een last minute verblijf. Velen van hen bleken niet terecht te kunnen bij de B&B’s van hun keuze, ondanks dat er kamers vrij waren volgens de beschikbaarheidskalender. Dat is jammer, want een gastvrije beleving gaat al van start voordat de gast überhaupt aan de voordeur staat… Een gastvrije beleving gaat namelijk al van start op het wereldwijde web.

Ook online krijgt je B&B maar één keer de kans voor een goede eerste indruk. Naast mooie foto’s en aansprekende teksten, is het bijhouden van je beschikbaarheidskalender van groot belang. Tenslotte zullen potentiële gasten je B&B voortaan overslaan als de beschikbaarheid na de eerste reserveringsaanvraag niet blijkt te kloppen. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om de kalender eenvoudig up-to-date te houden, ook in drukke tijden. De meest eenvoudige en efficiënte manier om de kalender actueel te houden, is via een channel manager. Als je met een channel manager werkt, dan worden de kalenders van de verschillende platforms waarop je B&B staat continu automatisch gesynchroniseerd. Daarnaast is het ook mogelijk om met een iCal-koppeling te werken en de beschikbaarheidsinformatie van Booking.com te koppelen aan de kalenders van Bedandbreakfast.nl en Bedandbreakfast.eu.

Door de kalender bij te houden, voorkom je reacties als: “We hadden een aanvraag gedaan voor een B&B die we graag wilden bezoeken, maar later bleek dat deze al volgeboekt was. Toch stond de B&B daarna nog steeds als beschikbaar vermeld.” Niemand zit te wachten op teleurgestelde gasten, toch? Daarom doe ik hierbij namens alle B&B-bezoekers een dringende oproep aan alle B&B-eigenaren om de beschikbaarheidskalender up-to-date te houden. Dit maakt het voor gasten eenvoudiger om te reserveren, zonder irritaties en teleurstellingen.

Hanny Arens
Bedandbreakfast.eu

Overig nieuws